Beslut: val av leverantör POC av system för kretsarnas hantering av basdata och medlemsinformation
Efter att ha sett demos av våra tre favoritsystem har vi nu sammanställt utvärderingarna och resonemang kring olika aspekter av detta val i ett beslutsunderlag som skickats till styrgruppen. Vi har vänt och vridit på vilken av de två lösningar som kommer ut som favoriter som vi skulle varar mest behjälpta av att genomföra en POC med, vilken POC skulle besvara flest frågor, skapa mest lärande? Samtidigt vill vi ju POCa ett system som utifrån vad vi vet nu skulle kunna vara det system vi väljer även slutgiltigt. Projektets rekommendation till styrgruppen är POC med Lime, det var efter demo det system som flest i utvärderingsgruppen (både kretsrepresentanter och tjänstepersoner) har förespråkat. Då har vi tittat på funktionalitet och användarvänlighet men också sådant som integrationsmöjligheter och systemarkitektur samt vår upplevelse av respektive leverantör. Valet har egentligen stått mellan Lime och en Power Apps lösning från CRM-konsulterna och de är snarlika men det som sticker ut för Lime är att det upplevs som användarvänligare vilket bedöms väldigt viktigt, samtidigt som de har fördelar även på andra områden. Med det i ryggen har vi sen försökt förstå prisbilden inte bara för POCen utan även för en framtida implementering och förvaltning så att vi inte går in i en process med en lösning som det är otroligt att vi kommer kunna välja i slutänden. Det svåra i den här processen är hur vi hanterar nästa steg, hur gör vi upphandlingen av den slutgiltiga lösningen, när vi har satt ner foten om funktion, då måste vi ju vikta det mot faktiska priser och vi kan behöver då vara beredda på att byta system/leverantör. Så nu återstår diskussion och beslut i styrgruppen i veckan. Hur resonerar du kring det här valet? Vad betyder det? Vad tror du är viktigt att ta med i beaktandet? Jag återkopplar här när vi vet hur vi går vidare.
Du måste logga in om du vill lämna en kommentar.
Kommentarer
0 kommentarer