Här hittar du information och senaste nytt om Projekt Vesta
- Bakgrund och vårt nya Stockholmskontor
- Vad händer just nu i Projekt Vesta?
- Kan jag arbeta på kontoret hela tiden fram till flytten?
- Vart vänder jag mig vid frågor?
Bakgrund och vårt nya Stockholmskontor
Vårt kontrakt på nuvarande lokaler vid Mariatorget löper ut hösten 2023 vilket har gett oss ett naturligt fönster för att utvärdera organisationens behov för kontoret i Stockholm. Det är Röda Korsets ansvar att förvalta givarnas pengar och säkra att medel i så stor utsträckning som möjligt kommer direkta ändamål tillhanda. Att säkra att vi har optimala lokaler, både ur ett verksamhetsperspektiv och kostnadsperspektiv är vår skyldighet, därför har vi sedan i våras arbetat med att definiera våra lokalbehov samt aktivt sett på alternativa lokaler.
Efter en omfattande behovsanalys, urvalsprocess och förhandling så har vi signerat avtal för vår nya lokal på Lindhagensgatan 126 i Stadshagen på Kungsholmen. Flytt planerad december 2023.
Vårt nya ändamålsenligt kontor
De nya lokalerna på Lindhagensgatan är mer ändamålsenliga för vårt önskade arbetssätt. Målet har varit att vår nya lokal ska vara lättare att överblicka och vara mer levande med färre våningsplan. Lokalen ska vara flexibel och stödja det digitala och hybrida arbetssättet.
Vi kommer fortsätta arbeta aktivitetsbaserat ur ett verksamhets-, roll- och relationsbaserat behov. Projektorganisationen kommer tillsammans med arkitekt och referensgrupp se över hur lokalen bäst möbleras, zonindelas utifrån aktivitetsbaserat arbetssätt och anpassas för att nå vår målbild.
Vad händer just nu i Projekt Vesta?
Nu är vi inne i realiseringsfasen
Vi har i rask takt påbörjat realiseringsfasen med målet att förbereda och genomföra flytten. En projektorganisation har upprättats och leds av vår interna projektledare tillsammans med en extern projektledare (från Tenant & Partner) med fokus på 8 delprojekt (Hyresgästanpassning lokal, Förändringledning/kommunikation, lokalanpassning/inredning, säkerhet, IT/AV, verksamhetsstöd, flytt och fysisk avveckling av befintliga lokaler).
Snart är arbetet med helhetskonceptet med inredningsdetaljer klart
Arbetet med inredning och möblering har pågått under våren. Arbetet har skett utifrån den omfattande och inlyssnade behovsanalysen som genomförts, den givna planlösningen och möblemang som kommer återbrukas. Till vår hjälp har vi inredningsarkitekter och Tenant & Partner. Referensgruppen som representerar respektive avdelning har varit involverade i delar av inredningsarbetet.
Vår förhoppning är att dela resultatet av arbetet innan sommarsemestern. Håll utkik på skärmarna och på Kunskapsbanken för mer information!
Dags att rensa våra gemensamma utrymmen
Nu pågår ett ordentligt arbete med att rensa samtliga av våra gemensamma utrymmen inför flytt där alla avdelningar kommer vara aktivt involverade. Rensningen kommer omfatta bland annat källaren, arkivskåp, hurtsar, enhetsförvaring mm. Källarförråd och utrymmen ska vara färdigrensade sista april och övrig rensning ska vara klar innan sommaren.
Hör av dig till din avdelningsrepresentant vid frågor.
Vill du vara med och påverka hur vi döper våra nya mötesrum och vad vi kallar vårt nya Stockholmskontor?
Kärt barn har många namn och vi kallar vårt nuvarande Stockholmskontor på Hornsgatan för Mariahuset. Idag kallas lokalen på Lindhagensgatan för Lyckan 10. Kanske finns ett bättre namn för Röda Korsets nya Stockholmskontor?
Tack till alla som bidragit med förslag för vårt kontor och våra framtida mötesrum. Vi kommer fortsätta arbetet med namngivning av kontor och mötesrum tillsammans med referensgruppen efter sommaren.
Kan jag arbeta på kontoret hela tiden fram till flytten?
Sista datum för att arbeta på Mariahuset och bedriva effektiv verksamhet för alla på plats är den 27 oktober. Därefter kommer vi uppmana till hemarbete fram till preliminärt inflyttningsdatum i december.
Eventuella behov av att hyra externa konferenslokaler eller mötesrum under denna tid kommer bekostas av respektive verksamhet själva. Vi kommer dela mer information och tidplan längre fram för att säkerställa att vi kan bedriva verksamhet på ett funktionellt sätt. Viss påverkad verksamhet som Vårdförmedlingen och Kontorsservice kommer ha särskilda tidplaner och får kompletterad information separat längre fram. Under övergångsperioden kommer det upprättas ett fåtal tillfälliga arbetsplatser i Mariahuset för de medarbetare som inte har någon möjlighet alls att utföra sitt arbete hemifrån eller på annan plats.
Vart vänder jag mig vid frågor?
Har du frågor gällande Projekt Vesta och den nya lokalen ska du vända dig till projektledare Vesal Edström. Om du har allmänna funderingar på hur ditt arbete eller du själv eventuellt kan komma att påverkas kan du vända dig till din närmsta chef.
Läs också mer i bilaga Frågor och svar.
Bilagor
Information om ny lokal och lokalsökningsprocess
Uppdaterad .