Bakgrund
Svenska Röda Korset ska vara en organisation där alla oavsett bakgrund, könstillhörighet, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion, etnicitet och ålder känner sig välkomna och har lika möjlighet till utveckling. Vår mångfald och inkludering påverkar både vår trovärdighet och handlingskraft i vårt uppdrag. Vi ska vara en organisation som genomsyras av våra grundprinciper och är fri från diskriminering och kränkande särbehandling i alla dess former.
I det arbetet jobbar vi för en breddad representation bland våra frivilliga, förtroendevalda och anställda. Att representera det samhälle där vi finns är en förutsättning för att vi tillsammans ska kunna förstå behov och hitta relevanta lösningar på de humanitära utmaningarna vi ser, i linje med vår humanitet och opartiskhet.
Så går undersökningen till
Denna undersökning är gjord i form av en enkät som delats med frivilliga, förtroendevalda och anställda i ett antal utvalda kretsar och samtliga medarbetare i tjänstepersonsorganisationen. Syftet med undersökningen är både att identifiera eventuella brister och förstå våra styrkor inom mångfald och inkludering.
Målet är att säkerställa en arbetsmiljö där olikheter tas tillvara och där alla känner sig trygga. Resultaten är menade att användas i vårt arbete med likabehandling, mångfald och inkludering.
Alla frivilliga, förtroendevalda och anställda ska känna sig trygga hos Svenska Röda Korset genom att vi är en öppen och inkluderande organisation. Resultatet kommer att delas inom organisationen under år 2023 och användas för att upprätta en åtgärdsplan kring det vi ser är nödvändigt.
Undersökningen görs av The Social Few, en tillväxtpartner som arbetar med inkluderingsfrågor på ett datadrivet sätt. Genom medarbetarundersökningar och interna analyser hjälper de organisationer med deras interna arbete med mångfald, inkludering och delaktighet.
The Social Few arbetar utifrån evidens och rådande forskning nära sina uppdragsgivare för att med inkluderande, digitala och interaktiva metoder lösa verkliga utmaningar på ett mätbart sätt. The Social Few’s kunder är idag flertalet myndigheter, kommuner och företag. Läs gärna mer på www.thesocialfew.com
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna
Frågor och svar hittar du i bilagan längst ner på sidan.
Här finns inspelningar av FAQ-sändningar för frivilliga och anställda. Nedan finns presentationen från Live FAQ.
Digital frågestund för anställda
Digital frågestund för krets
Uppdaterad .