Vi tror att ett aktivt medarbetarskap bidrar till teamets och organisationens utveckling. För att på bästa sätt kunna vara aktiva i vårt medarbetarskap har vi tre områden med metoder som kan hjälpa oss i just det - att fundera på min roll i helheten, hur den grupp jag tillhör kan utvecklas och hur jag kan utveckla min kommunikation och feedback.
Kärnmetoderna är en del av vårt ledarutvecklingsprogram och utgår från forskning och ett systemteoretiskt och gruppdynamiskt perspektiv. Det betyder att mänskligt handlande ses som något som sker och uppstår i ett samspel mellan andra människor. Människor är delar av ett system som fungerar tillsammans. Vi är alla beroende av våra relationer i gruppen och påverkar och påverkas av dessa. Kärnmetoderna är framtagna i samarbete med organisationsutvecklare på Sandahls Partners. Kärnmetoderna är lika relevanta för medarbetare som ledare.
- Roll, mål, sammanhang (RMS)
- Grupputveckling
- Kommunikation och feedback
För att kärnmetoderna ska leva behöver vi prata om dem och öva på dessa i våra grupper. Därför har en utbildningsfilm tagits fram för varje kärnmetod med tillhörande workshopmaterial. Varje workshop tar drygt 60 minuter.
Det finns två böcker, ”Ta din roll på jobbet” som våra chefer får i samband med ledarprogrammet och ”Jaget och jobbet”, som är skriven utifrån ett medarbetarperspektiv, som kan användas för fördjupning. Jaget och jobbet kan beställas via HR-service.
RMS (Roll, mål och sammanhang)
Modellen Roll, mål, sammanhang är ett slags klädhängare för hur vi navigerar i tillvaron. Vilken större helhet är jag del i just nu – varför och för vem finns den här organisationen? I vilka skiftande sammanhang agerar jag i min roll, vad har de för konkreta mål och vilka andra ingår? Vilken rolltagning ser jag därför att jag kan öka eller minska – kort sagt: vilka av alla mina möjliga beteenden ska in i just nu, just när, givet målen?
En roll är alltså ett sätt att vara som är i kontakt med mål och uppgift just nu. När vi får in de delar av vår personlighet, talang och kompetens och våra reaktioner, tankar och känslor som bäst bidrar till målet för stunden, har vi riktigt god rolltagningsförmåga. Ibland innebär det att vi måste lägga band på oss och andra gånger att vi ska kliva fram även om det är ovant. Då bidrar vi också till vår egen hållbarhet.
Work shop-material: Roll, mål, sammanhang
Grupputveckling
Lyfter man blicken kan man se att grupper och samtal förlöper olika beroende på hur hög grad av tydlighet som finns vad gäller mål, uppgift och roller.
Det finns gedigen forskning som visar på att alla mänskliga grupper har gemensamma utvecklingsmönster. Susan Wheelans integrerade grupputvecklingsmodell beskriver detta i fyra olika fasklimat. Vilken fas en grupp befinner sig i har tydliga statistiska samband med måluppfyllelse, oavsett om det handlar om elevers akademiska resultat, som för ett lärarlag, eller om antalet räddade liv, som för ett akutvårdsteam. Vi kan som medlemmar och ledare hjälpa grupputvecklingen framåt med vårt eget beteende.
Work shop-material: Grupputveckling
Kommunikation och feedback
Mellanmänsklig kommunikation är beteenden som går att observera och mäta – och träna! Vi vet att beteenden som att visa att man lyssnar, att ställa öppna frågor och att bygga på det andra sagt hittills är beteenden som bygger en vi-känsla i samtal. Det är exempel på beteenden som gör att samtalet rör sig mot det som är målet just nu.
Om vi tänker på kommunikation som ett trafikljus så kan vi konstatera att just det att bygga, att spegla vad man hört och att visa aktivt lyssnande är beteenden som ger informationen fri lejd, det är grönt ljus för att vi ska förstå varandra. Beteenden som att uttala en tydlig förväntan, åsikt eller konkret förslag eller ställa en fråga eller att ge fakta i en fråga är gult ljus: det kan lugna ett huggigt tempo och bana väg för att vi lyssnar och tar in varandra bättre – kort sagt. Beteenden som att avbryta, attackera, fastna i småprat eller i ja,men-argumentation är rött ljud för att vi verkligen ska förstå varandra och komma framåt.
Det här kokar ner till en ganska enkel princip – även om praktiken är brokig - Lyssna, fråga, utforska. Vad hör du? Vilka dialoger om roller och mål behövs för att rolltagningen ska kunna vara levande och bidra till sammanhanget?
Uppdaterad .