Du är en del av världens främsta katastroforganisation! Att arbeta för Röda Korset är mer än en anställning. I vår värld handlar det om att rädda liv, lindra mänskligt lidande och sprida hopp. Det gör vi varje dag runt om i världen och du bidrar till detta. Det är också ett ställningstagande i att dela våra grundprinciper och förhållningssätt.
Medarbetarskap handlar om hur du förhåller dig till ditt arbete, hur du löser dina uppgifter, samarbetar med andra och bidrar till verksamhetens utveckling och resultat. Det handlar också om att ta ansvar, vara delaktig och engagerad. Ledarskap handlar om att skapa förutsättningar för medarbetarskapet i att uppnå önskade mål och skapa resultat och effekt, genom att peka ut riktning och mål, coacha och ge återkoppling för utveckling och lärande.
Ledarskap och medarbetarskap utövas bäst i ett samspel som skapar förutsättningar för varandra. Tillsammans gör vi skillnad!
Vår arbetskultur och förhållningssätt – Handlingskraft och mod
Röda Korsets sju grundprinciper och vårt mandat gör oss unika och är vägledande i allt vi gör. De är grunden i vårt arbete och förenar Rödakorsare i hela världen. Röda Korsets uppförandekod beskriver våra etiska krav och genom att följa dessa skapar vi tillit, förtroende och respekt i vårt uppdrag.
För att skapa resultat och effekt och göra skillnad för våra målgrupper varje dag har vi tagit fram fyra förhållningssätt som ska stärka vår arbetskultur.
Handlingskraft – vi vågar prioritera och har modet att fatta beslut
Medmänsklighet – vi ser individen och lyssnar nyfiket i mötet med andra
Ett Röda Korset – vi agerar för samverkan och ser till helheten
Utveckling och lärande – vi testar nytt och reflekterar, vi vågar misslyckas
Dessa förhållningssätt vägleder oss när vi löser uppgifter och samarbetar med andra. Genom ett aktivt ledar- och medarbetarskap skapar vi tillsammans en kultur där vi använder vår potential på bästa sätt och tar ansvar för såväl oss själva som vår gemensamma arbetsmiljö. Det ökar trygghet och tydlighet i organisationen och hjälper oss att möta och hantera kriser, snabba förändringar och oförutsägbarhet i omvärlden.
En uttalad arbetskultur betyder inte att alla ska vara lika. En handlingskraftigt och modig kultur välkomnar olikheter och inkluderar en mångfald av medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter.
Tillsammans skapar vi en kultur av handlingskraft och mod!
För att utveckla vår önskade arbetskultur och ett starkt ledar- och medarbetarskap arbetar vi med tre kärnmetoder.
Ett material kring Ledar- och medarbetarskapet har tagits fram och fungerar som ett stöd vid introduktionen av nya medarbetare och som underlag vid mål- och utvecklingssamtal och i samband med utvärdering av prestation. De fyra förhållningssätten utgör SRKs prestationskriterier vid lönerevision.
Det finns också ett workshop-material där ni som grupp kan utforska vad de förväntande beteendena har för betydelse för er verksamhet och hur ni kan utveckla dessa och få ett gemensamt språk kring förväntningar på varandra.
Uppdaterad .