Om frivilligrekryteringskampanjen
Den 15 september - 23 oktober går startskottet för frivilligrekryteringskampanjen 2022 i enlighet med den strategiska inriktningens beslut att årligen genomföra en satsning på frivilligrekrytering.
Upplägget för kampanjen är att kretsarna annonserar och marknadsför sina verksamheter och behov av frivilliga. I Föreningsbutiken finns det framtaget generiskt och verksamhetsspecifikt annonsmaterial som till stor del är ändringsbart. Det finns affischer att sätta upp i butiker och på mötesplatser, flyers att dela ut eller lägga i påsar, annonser och inlägg för sociala medie-kanaler samt press-kit som innehåller olika format för tryck i tidning eller digital display.
Under ca 2-3 veckor av kampanjperioden kommer, parallellt med kretsarnas egna annonsering, en central annonsering genom sociala medier också att genomföras och leda intresserade till www.rodakorset.se/engagera-dig/ där kretsens lediaga frivilliguppdrag finns publicerade via ReachMee.
Det är alltså genom verktyget ReachMee som kretsar och lokalföreningar publicerar sina lediga frivilliguppdrag på webbsidan, som automatiskt även publiceras på den lokala webbsidan. I ReachMee finns redan färdiga men ändringsbara annonsmallar, bilder och mycket mer så att det ska bli så enkelt som möjligt att publicera sina frivilliguppdrag.
Anmäl er här till frivilligrekryteringskampanj
Anmäl er senast 20 juni. Alla som anmält sig kommer få ett bekräftelsemejl ca 15 augusti med mer information. Nyhet! Vi förlänger möjligheten att anmäla sig till 21 augusti.
Kampanjplan
- 15 maj-20 juni Anmälan till frivilligrekryteringskampanjen öppen.
- 1 juli- 1 augusti Kampanjmaterial utformas och geografiskt mediaköp planeras
- 15 augusti- 15 september Stöd och utbildning erbjuds
- 15 september- 23 oktober Kampanjperiod
- 15 november- 15 december Kampanjen utvärderas
Det här kan ni göra som krets:
- Anmäl er till frivilligrekryteringskampanjen
- Anmäl er till de utbildningar som erbjuds.
- Identifiera behov av frivilliga
- Planera rekrytering, introduktion, utbildning och frivilligvård av frivilliga. Ta stöd av frivilligcykeln.
- Annonsera i egna kanaler och arenor med stöd av kampanjmaterialet som finns i Föreningsbutiken
- Annonsera i rekryteringverktyget ReachMee senast 14 september
Stöd att få
ReachMee
För att få draghjälp av den centrala annonseringen Röda Korsets rekryteringsverktyg ReachMee användas.
- Ansök om konto till ReachMee (om du inte redan har)
- Ta stöd av användarmanual och utbildningsfilmer
Utbildningstillfällen
Delta i utbildningstillfällen för mer stöd:
2022-09-01 kl. 13.00-14.30 Frivilligrekrytering- ReachMee och Marknadsföring.
Anmäl dig HÄR
2022-09-12 kl. 18.00-19.30 Frivilligrekrytering- ReachMee och Marknadsföring.
Anmäl dig HÄR
Lokal annonsering och verksamhetsspecifikt annonsmaterial
För annonsering i egna kanaler, exempelvis på kretsens Facebook-sida, i den lokala tidningen eller sätta upp affischer på lämpliga platser finns framtagna mallar i Föreningsbutiken, de flesta ändringsbara.
- Ansök om konto till Föreningsbutiken (om du inte redan har)
- Gå till Föreningsbutiken och hitta annonsmallar under rubriken Frivillighet
Följande verksamhetsspecifikt material har tagits fram:
- Affisch A4 - Ändringsbar affisch som redigeras direkt i Föreningsbutiken och sedan mejlas till er själva för utskrift.
- Affisch A3 - Ändringsbar affisch som redigeras direkt i Föreningsbutiken och sedan mejlas till er själva för utskrift.
- Presskit: 6 olika storlekar av annonser både för tryck i tidning eller på annat tryckt material och för digitala ytor som nyhetsbrev eller webbsidor. Dessa laddas ned, redigeras efter behov på egen dator och vidarebefordras till exempelvis lokal press vid förfrågan. ’
- Annons / Inlägg för Instagram: Redigerbar annons/ inlägg till Instagram som redigeras direkt i Föreningsbutiken och sparas ner i jpg-format.
- Annons/ Inlägg för Facebook: Redigerbar annons/ inlägg till Facebook som redigeras här direkt och sparas ner i jpg-format.
- Flyer A5 - Ändringsbar flyer som kan redigeras efter era behov direkt i Föreningsbutiken och delas ut för era specifika frivilliguppdrag.
Generellt material:
- 3 affischer i mått 50*70 med generell copy om Svenska röda korsets behov av frivilliga som med fördel kan sättas upp i Second hand-butiker och på Mötesplatser eller affischeras på andra ställen som lokala bibliotek eller ICA-butiker.
- A5-flyer med QR-kod som går till www.rodakorset.se/engagera-dig
Infoservice
Infoservice finns alltid som stöd och nås på telefon måndag- fredag 10.00-16.00 på 0771- 19 95 00 eller info@redcross.se
Frågor och svar
Här kommer frågor och svar om frivilligrekryteringskampanjen 2022 löpande att uppdateras.
Varför genomför Röda Korset en frivilligrekryteringskampanj?
I Röda Korsets strategiska inriktning har man beslutat att en årlig satsning på frivilligrekrytering ska genomföras.
Varför har man valt kampanjperioden 15 september-23 oktober
Kampanjperioden har valts utifrån kretsarnas utvärdering av frivilligrekryteringskampanjen 2021 där en större andel svarade att hösten är en bra period för frivilligrekrytering. Dock är hösten en redan intensiv kampanjperiod för Röda Korset och kretsarna. Det finns därför skäl att fortsätta utvärdera kampanjperioden inför framtida satsningar.
Kommer kampanjen återkomma samma period varje år?
Nej, det behöver inte betyda att kampanjperioden kommer vara samma nästa år. En utvärdering kommer fortsätta genomföras som bland undersöker framtida kampanjperiod. Ambitionen är dock att kampanjperioden ska vara återkommande så att kretsarna enklare kan planera sitt arbete med frivilligrekrytering.
Vi använder inte ReachMee, vilket stöd får vi då?
Inför kampanjen erbjuds två utbildningstillfällen i verktyget ReachMee. Dessutom finns det bra användarmanualer och utbildningsfilmer att ta stöd ifrån. Alla kan också vända sig till Infoservice för stöd. Nytt för i år är även att vi kommer erbjuda alla kretsar olika stödpaket, beroende på vilken vana kretsen har av att rekrytera digitalt eller arbeta med marknadsföring. Alla anmälda kommer få information hur man anmäler sig till de olika stödpaketen och vad de innebär i utskicket som går i mitten av augusti.
Vår krets rekryterar inte digitalt, vilket stöd får vi av kampanjen?
Kampanjen kommer leda potentiella frivilliga till https://www.rodakorset.se/engagera-dig/ . Har kretsen inte publicerat sin uppdrag där via ReachMee blir det svårt att få draghjälp av kampanjens centrala annonsering. Det finns däremot material exempelvis affischer, att beställa i Föreningsbutiken. Detta material kan användas för lokal uppmärksamhet i t.ex. Second Hand butiken etc.
Dessutom har vi paketerat tre olika stödpaketsnivåer, beroende på hur just din vana av att rekrytera och arbeta med marknadsföring ser ut. Alla anmälda kommer få information hur man anmäler sig till de olika stödpaketen och vad de innebär i utskicket som går i mitten av augusti.
Vilken målgrupp riktar sig kampanjen till?
Innehåll och koncept för Frivilligrekryteringskampanjen 2022 planeras just nu och kommer att sättas under juni/juli.
Vi upplevde att frivilligrekryteringskampanjen 2021 var osynlig, vi såg den varken i sociala medier eller i TV?
Likt 2021 har vi en begränsad budget för vår annonsering. Vi kommer inte genomföra annonsering i TV eftersom vi inte har den budgeten men framför allt eftersom annonsering sociala medier fortfarande är en mycket effektiv kanal för frivilligrekrytering. Under kampanjen 2021 syntes annonserna i sociala medier över en miljon gånger och nådde drygt 400 000 unika användare. Vem som ser annonserna i sitt Facebook-flöde beror på logoritmer som avgör vart annonseringen kan få bästa möjliga räckvidd.
Kan vi avpublicera vår annons i ReachMee om vi nått önskat antal ansökningar?
Ja, det är kretsen/lokalföreningen som själva hanterar sin annons och sina behov av nya frivilliga. Annonsen i ReachMee kan avpubliceras. Fundera dock om potentiella frivilliga kan bjudas in till andra uppdrag eller framtida engagemang i kretsen.
Vi har ansökningar från personer som bor i helt andra städer, vad har blivit fel?
Många gånger är det den mänskliga faktorn som är orsaken, man har helt enkelt inte läst noggrant vart i Sverige uppdraget är. Vårt tips är att svara alla personer och uppmärksamma de på att de sökt uppdrag i stad X och välkomna de att leta efter nya uppdrag i sin stad på https://www.rodakorset.se/engagera-dig/ . Förebygg gärna detta genom att även i annonsrubriken förtydliga exempelvis: Vi söker dig som vill hjälpa till med läxor i Umeå!
Varför gör ni en reklamkampanj? Vi vill inte att våra kretspengar går till reklam...
Utan marknadsföring så går det inte att nå ut med Röda Korsets arbete. För att vi ska få in medel eller frivilliga så måste vi marknadsföra oss. Vi får bra rabatter hos flera mediehus och i vissa fall visas vår reklamer helt kostnadsfritt. Vi ser marknadsföringen som en investering för att få mer insamlade pengar och frivilliga så att vi kan hjälpa ännu fler människor.
Kommer kampanjen även gynna oss som bor på mindre orter/landsbygd?
Om ni har anmält er till att delta i kampanjen så kommer vi att försöka rikta annonser till er region / kommun men inte specifikt ort. Det allra säkraste sättet att nå lokala förmågor och potentiella volontärer är att ni också själva lägger ut annonser i era sociala kanaler och sprider ordet på det sättet.
Frivilligrekryteringskampanjen 2015 gav ett söktryck vi inte kunde hantera, hur undviker vi det denna gång?
Röda Korset genomförde en stor frivilligrekryteringskampanj 2015 som råkade sammanfalla med det enorma engagemang som väcktes i samband med flyktingsituationen. Röda Korset fick större medial uppmärksam än vad kampanjen hade planerat för och söktrycket på Röda Korset och övriga organisationer blev enormt. Det var dock omständigheterna i världen och Sverige som orsakade det enorma söktrycket, inte kampanjen i sig.
Om vi missar att anmäla oss, kan vi vara med i kampanjen ändå?
En medieplan för den centrala annonseringen kommer att sättas senast i augusti, det är därför viktigt att er krets anmäler er till kampanjen så att vi kan inkludera er ort/kommun i medieplanen. Kampanjens centrala annonsering kommer leda potentiella frivilliga till https://www.rodakorset.se/engagera-dig/. Publicerar er krets uppdrag i ReachMee kommer ni automatiskt att få draghjälp av centrala kampanjen. Har ni inte anmält kommer ert geografiska område inte vara med i det underlag som vi utgår ifrån när vi planerar stöd, kampanjens geografiska annonsering, utvärdering samt att ni inte kommer få den riktade kommunikationen som vi skickar till alla som anmält sig.
Uppdaterad .