Nyanställning
Kontakta HR
- Ansvarig chef fyller i följande formulär (fyll i samtliga uppgifter som efterfrågas för att undvika fördröjningar).
- HR skapar ett anställningsavtal och skickar det via Verified för granskning och signering, först till dig som chef och därefter till medarbetaren.
- När chef och medarbetare har signerat får samtliga (chef, medarbetare och HR) det signerade avtalet skickat till sig per automatik. HR ansvarar för att spara avtalet i medarbetarens personalakt. Du som chef raderar mail och avtal från din inkorg.
- HR lägger upp medarbetaren i FlexHRM. Medarbetaren får ett mail med inloggningsuppgifter från vår lönepartner Aspia.
Kontakta IT
- Ansvarig chef beställer en ny användare via IT, klicka här för att komma dit.
- För att skapa en ny användare väljer du
- Mina ärenden/Nytt ärende/Användare-Ny.
- I samma ärende har du även möjlighet att beställa
- Övriga behörigheter (med några få undantag, se nedan)
- Dator
- Telefonanknytning
- I samband med att ny användare beställs, går ett mail per automatik till receptionen i Stockholm som i sin tur beställer passerkort och ev. skåp.
- När den nya användaren är skapad lägger du till hen i enhetens Team (i Microsoft Teams).
- Om medarbetaren behöver behörighet till
- Mercur, görs det via mail till mercur.help@redcross.se
- Exflow, görs det via mail till levreskontra@redcross.se
- Telefon beställs genom att först kontakta IT via servicedesk@redcross.se och höra om de har några på lager. Om de inte har det beställer ansvarig chef telefon och ev. tillbehör via SRKs webshop hos Telia. Du hittar instruktioner och länkar för det här. Sim-kort hämtas ut hos IT tillsammans med telefonen.
När du kommit såhär långt ska det mesta vara på plats och du kan istället fokusera på Introduktionen. Här hittar du ett helt avsnitt om just det.
Ändring av anställning
Kontakta HR
- Ansvarig chef kontaktar HR via följande formulär
- HR avgör vilken typ av underlag som är aktuellt vid ändringen
- HR skapar underlaget och skickar det via Verified för granskning och signering, först till dig som chef därefter till medarbetaren
- När chef och medarbetare har signerat får samtliga (chef, medarbetare och HR) det signerade underlaget skickat till sig per automatik. HR ansvarar för att spara underlaget i medarbetarens personalakt. Du som chef raderar mail och underlag från din inkorg.
Kontakta IT
I vissa fall räcker det att HR kontaktas, t.ex. om en medarbetare går upp/ner i tid, om en anställning förlängs eller om medarbetaren byter tjänstgöringsort.
Om ändringen däremot innebär att medarbetaren byter enhet, avdelning eller tjänst, måste ansvarig chef även meddela ändringen till IT/Kompassen, klicka här för att komma dit.
- För att göra en ändring väljer du
- Mina ärenden/Nytt ärende/Beställning xx (beroende på vilken ändring du vill göra)
Avslut av anställning
Om det gäller planerat avslut av en tidsbegränsad anställning behöver HR inte informeras (med undantag om medarbetaren önskar tjänstgöringsintyg).
Kontakta HR
- Ansvarig chef kontaktar HR via följande formulär. I ärendet kan du som chef med fördel bifoga det skriftliga underlaget (som medarbetaren bör ha inkommit med). Viktigt att sista anställningsdag framgår.
- HR sparar underlaget i medarbetarens p-akt samt uppdaterar FlexHRM.
Kontakta IT
- För att avsluta en användare via IT/Kompassen klickar du här och väljer
- Mina ärenden/Nytt ärende/Användare - Avslut
I samband med avslut av anställning finns det mycket annat som är viktigt för dig som chef att känna till. Här har vi ett helt kapitel om det.
Uppdaterad .