Microsoft Office 365-paketet innehåller de basfunktioner som behövs för att utföra ditt rödakorsuppdrag; redcross-mejladress att kommunicera med (Outlook), Teams för att hålla videomöte, Forms för att skapa formulär, OneDrive för att lagra verksamheten/kretsens dokument samt onlineversion av Word, Excel och PowerPoint.
Standardpaketet för Office 365 innehåller:
- Redcross-mejladress och Outlook
- Redcross-mejladress - mejladressen är en förutsättning för att kunna ta del av Office 365-paketets utbud. Redcross-mejladressen möjliggör även att ha din verksamhetsmässiga eller personliga kommunikation.
- Outlook-postlåda - är verktyget för kommunicera via din redcross-mejladress, samt skapa och skicka mötesinbjudningar. 2 GB lagring ingår.
- Videomötesverktyget Teams för att hålla möten eller verksamhet på digitalt.
- Word för att skriva texter, Excel för att göra tabeller, diagram och beräkningar samt PowerPoint för att göra presentationer.
- OneDrive - en lagringsplats som är kopplad till din redcross-mejladress och Office 365-paketet. OneDrive samlar dokument och filer online i ett säkert moln. 2 GB lagring ingår.
- Forms - ett formulärsverktyg som kan användas för att exempelvis hantera anmälningar, genomföra digital röstning eller för att göra utvärderingsenkäter.
Observera att det som Svenska Röda Korset idag erbjuder gratis till krets endast är online-versionerna av ovanstående program (förutom Teams som du kan ladda ner och installera på din enhet).
Vem kan få ta del av Office 365-paketet?
Officepaketet kan du som förtroendevald, kretsanställd eller frivilligledare få tillgång till. Det är även vid behov möjligt för frivilliga att få ta del av Office 365-paketet, men i de flesta verksamheter ser vi inget behov av detta utan rekommenderar att en gemensam verksamhetsmejl-adress används istället. För att få tillgång till paketet behöver du först beställa en redcross-mejladress (personlig eller funktionsadress) och därefter får du tillgång till standardpaketet. Läs hur du får beställer en redcross-mejladress. Genom att du beställer en redcross-mejladress får du tillgång till Office 365-paketet.
Hur loggar jag in och når alla funktioner i Office 365-paketet?
Du gå in på https://www.office.com/?auth=2 och sedan loggar du in med din redcross-mejladress. Där hittar du alla funktioner som nämns ovan.
Hur länge är erbjudandet tillgängligt?
Erbjudandet är tillgängligt tillsvidare men den sista veckan i januari varje år raderas automatiskt de redcross-mejladresser som inte har haft någon inloggning de senaste 12 månaderna. Det innebär att tillgången till hela Office 365-paketet kommer försvinna inklusive alla mejl och eventuella lagrade dokument och filer. Detta görs bla för att följa GDPR, hålla en god datakvalité samt för att minska kostnaderna för Svenska Röda Korset.
Ska kretsen bedriva verksamhet digitalt genom Office 365-paketet?
En guide har tagits fram som kan vara ett stöd för kretsar att ställa om/starta verksamhet på distans med hjälp av funktioner i Office 365-paketet. Här hittar du guiden som ger dig förslag på hur du kan gå till väga. Om kretsen planerar att genomföra verksamhet på distans via telefon finns rekommendation av ett verktyg och manual för detta som kretsen kan ta stöd av. Guiden för verksamhet via telefon finns här.
Uppdaterad .