Denna riktlinje beskriver olika sätt att lämna synpunkter och klaga på Svenska Röda Korset.
Avsnitt 2 i riktlinjen vänder sig till dig som vill lämna klagomål eller rapportera incidenter till Svenska Röda Korset. Här beskrivs hur du på tre olika sätt kan lämna in ditt klagomål eller hur du ska göra om du ser något olagligt. De tre vägarna du kan ta för att lämna klagomål är följande:
- Direktdialog med din frivilligledare, ordförande eller chef
- Lämna klagomål till Infoservice
- Svenska Röda Korsets visselblåsarfunktion
Vill du särskilt lämna klagomål eller synpunkter på vår vårdverksamhet, berörs detta i avsnitt 2.4. Du kan också läsa mer om vårt kvalité- och patientsäkerhetsarbete här.
Avsnitt 3 i riktlinjen är en fördjupning om hur Svenska Röda Korset ska hantera olika klagomål och vilka påföljder de får, och avsnitt 4 beskriver processen för ärenden som berör oegentligheter eller klagomål direkt kopplat till våra kretsar.
Uppdaterad .