Här finns tips för dig som redaktör för hur du skriver för webben. Ska du skriva en nyhet finns också mer specifika skrivtips i Skriva en nyhet eller text
Innan du börjar skriva behöver du tänka igenom syfte och mål med din sida och identifiera det viktigaste sökordet för sidan. Läs konkreta tips om hur du gör det i SEO - Att skriva sökmotoroptimerat
Disposition
- Skriv det viktigast först, det mest relevanta innehållet överst på sidan. Användaren vill snabbt skaffa sig en översikt och sedan få möjligheter till fördjupning via länk eller kunna scrolla och läsa mer längre ner på sidan.
- Det ska vara tydligt du vill att läsaren ska göra på sidan, det kan vara anmäla sig till ett event, klicka på en länk, ge en gåva till exempel. (på webbspråk heter det CTA= Call to action).
- Skrivnyckelordet ska stå i Huvudrubriken (H1:an), och använd underrubriker (h2, h3), inte fetstil.
- Skriv korta kärnfulla rubriker, tala om vad läsaren får. Absolut max 10 ord, men helst kortare. Prova alltid hur det ser ut i mobilen.
- Använd gärna faktarutor, punktlistor, citat, bra bilder och relevant rörligt material.
Länkar
- Länka till och från huvudsidan för ämnesområdet.
- Skriv tydliga länktexter: Skriv det viktigaste i länken först.
- Formulera länktext med omsorg. Användaren måste kunna förutse vad som händer när hen klickar på länken.
- Låt sammanhanget och syftet med länken avgöra om den ska placeras i brödtexten eller utanför.
- Utforma länkar till dokument och länkar till mejladress så att användaren får rätt förväntningar.
- Använd en och samma länktext för alla länkar som leder till samma sida.
Tonalitet
- Skriv inte talspråk, följ våra Skrivregler, vår kommunikationsplattform, contentstrategi, Budskapsplattformen.
- Målgruppsanpassa din text enligt konceptet för rodakorset.se
- Copywriting-knep: aktivera texten, tänkt på tilltalet och glöm inte känslorna. Verbet är meningens hjärtslag.
- Använd du-tilltal.
- Vi skriver “vi” om oss själva på webben. Skriv Svenska Röda Korset eller Röda Korset i tredje person endast där det är nödvändigt för kontexten.
Tillgänglighet
Tillgänglighet är en fråga om demokrati.
- Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) är internationellt etablerade rekommendationer för tillgängligt innehåll på webben. Standarden är framtagen av standardiseringsorganet World Wide Web Consortium (W3C) och sammanställer kunskaper från ett stort antal användare och experter.Följ WCAG 2.1 nivå AA - Vägledning för webbutveckling
- Klarspråk är myndighetstexter skrivna på ett vårdat, enkelt och begripligt språk. Det handlar ytterst om demokrati: att alla ska ha tillgång till och rätt att förstå vad som står i texter som skrivs av myndigheterna. Klarspråk - Institutet för språk och folkminnen
Sökordsoptimera din text
SEO står för Search Engine Optimization. SEO är det långsiktiga och tålamodskrävande arbetet med att optimera webben för att hamna så högt upp i organisk sökträff på Google som möjligt. Organisk sökträff är de sökträffar du får som inte är betalda annonser. Lär dig mer om hur du sökoptimerar din text SEO - Att skriva sökmotoroptimerat
Uppdaterad .