Att planera varje enskilt möte utifrån dess förutsättningar är nyckeln till ett lyckat möte. Varför har vi mötet, vem är med på mötet, när har vi mötet, hur och var har vi mötet? Detta är viktigt både för digitala och fysiska möten.
Här hittar du tips och råd om hur du leder effektiva möten, både digitalt och på plats.
För digitala möten har du som anställd tillgång till följande verktyg:
Teams
Teams är vår primära samverkansplattform. För vanliga möten i vardagen funkar Teams bra, t.ex.: avstämningar, enhetsmöten eller mindre grupper som behöver prata ihop sig om något.
Det går också utmärkt att bjuda in deltagare utanför tjänstepersonsorganisationen till ett Teamsmöte, du delar bara länken med dem och de öppnar mötet i sin webbläsare, de behöver inte ladda ner någon mjukvara.
Här hittar du användbara lathundar och manualer för Teams.
Zoom
Zoom är en liknade tjänst som erbjuder lite andra möjligheter om man vill ha ett större interaktivt möte med många deltagare. Den typen av möten förutsätter oftast att man är minst två personer som leder mötet, en värd/mötesledare och en teknikvärd som styr Zoom. För att vara bekväm som teknikvärd behöver man använda mjukvaran regelbundet, därför erbjuder sig IT-operations och Utbildningsenheten för närvarande att stötta resten av tjänsteorganisationen med detta, de har också tillgång till organisationens licenser.
Vill du planera en större online workshop och ser att du behöver Zoom, boka teknikstöd genom att skicka ett mail med ditt behov (gärna med datum, tider och syfte med mötet om det redan är bestämt) till servicedesk@redcross.se så synkar gruppen och återkopplar med vem som kan hjälpa dig med ditt möte. Hör av dig på samma adress även om du känner dig osäker och vill bolla upplägg.
Uppdaterad .