Framtidens second hand
Second hand-marknaden har ökat de senaste åren och är en av Röda Korsets största insamlingskanaler. En kartläggning visar att marknaden har en mycket större kapacitet än vad vi idag drar nytta av. Röda Korsets second hand har stora fördelar då vi finns i hela landet och att vi är en humanitär katastroforganisation. Mer pengar innebär mer social nytta. Tillsammans är vi starka och genom vår rikstäckning ökar vi vår försäljning och gör mer social nytta.
Ett gemensamt second hand-koncept
Röda Korset ska vara det självklara förstahandsvalet för både kunder och givare. För att nå vår vision att vara först på second hand med mest nytta arbetar vi med ett gemensamt second hand-koncept med ett antal olika tjänster. Tjänsterna gäller marknadsföring, försäljning och personalstöd. Second hand-konceptet är skapat av kretsarna utifrån kretsarnas behov. Det blir lättare att följa lagar och regler och vi jobbar mer effektivt. Vi samlar kompetens, ökar kvalitén och kretsar kan fokusera på att göra social och humanitär nytta – i Sverige och i världen. Vi arbetar som ett Röda Kors.
Vad är second hand-konceptet?
Det gemensamma konceptet är under ständig utveckling för att passa de förutsättningar och behov ni har i kretsarna. Just nu håller flera delar att ses över och mer information kommer inom kort.
Tillsvidare kan ni läsa mer om hur konceptet sett ut fram tills nu nedan:
Tjänsterna som det gemensamma second hand-konceptet erbjuder kretsar med second hand-verksamhet är utformade utifrån kretsarnas behov och är indelade i ett gemensamt grundpaket samt olika tilläggstjänster.
En förutsättning för att ansluta sig till det gemensamma second hand-konceptet är att kretsen följer Röda Korsets gemensamma kontoplan och använder den gemensamma varugruppsindelningen.
Om din krets vill:
- delta i gemensamma kampanjer
- arbeta med kommunikation och en gemensam profil för Röda Korsets second hand
- att butikens inriktning och koncept ska bli tydligare mot kund
- öka kundtrafik, omsättning, gåvoinflöde och lönsamhet
Välkomna att ansluta er till framtidens second hand!
För mer information om second hand-konceptet och hur din krets kan ansluta sig kontakta Infoservice på telefon 0771-19 95 00 eller via e-post via länken till höger.
Konceptnytt
Konceptnytt är en del som ingår för de kretsar som anslutit sig till konceptet. Utskicket innehåller nyheter, inspiration och tips kring försäljning och butiksdrift som berör de butiker som är med i det gemensamma second hand-konceptet. Under 2019 låg konceptnytt vilande på grund av resursbrist, men det planeras snart starta igen. Om er krets är med i konceptet men inte får konceptnytt kontakta info@redcross.se
HR-rådgivning
De kretsar som är anslutna till konceptet blir bl.a. prioriterade vad gäller rådgivning inom HR/personalfrågor via telefon eller mejl. Konsultation inom frågor så som arbetsrätt, rekrytering, personalutveckling etc.
All inkommande korrespondens via Infoservice 0771-19 95 00 eller info@redcross.se
Statistikinsamling
Här hittar ni en mall för statistikinsamling i butikerna. Denna ska skickas till forsaljningsrapporter@redcross.se
Utbildningsdagarna i konceptet tar ny form
Just nu lägger vi stor del av tiden på att möta second hand-butikerna i konceptdrift, på plats lokalt samt att kartlägga verksamheterna. Vi jobbar på nya plattformar för beställningar, kontaktlistor och jämförbara matriser. Vi försöker oss på att skapa nätverk och informationskanaler som är givande för alla. Vi behöver fokusera på hur vi jobbar tillsammans och säkerställa att vi är relevanta på second hand-marknaden i stort och lokalt på ett hållbart sätt.
Målet är att vi skapar ett bibliotek av olika kompetenshöjande workshops, lokalt anpassade utifrån vilken organisation, omsättning, nivå och behov man har i sin verksamhet.
Kartläggningen ger oss alla en bättre bild av vilka vi är och vilka som har liknade verksamheter och förutsättningar.
Framöver kommer vi presentera några olika workshops allt eftersom de blir sammanställda och klara. Alla avdelningar från centralorganisationen kommer att bidra på olika sätt. Vi jobbar också på att några lokala spjutspetsar ute i landet kan inspirera oss alla att bli än lite bättre på att driva butik och bli än mer tydliga på second hand-marknaden.
Vi kommer bjuda in till samt rekommendera olika tillfällen för olika behov, så fort de är redo att testas. Vissa workshops har vi behov av att ha i olika nivåer, utifrån att vi har olika behov och kompetenser lokalt. Vi är alla med och påverkar, utifrån lokal efterfrågan och vad organisationen kan leverera.
Syftet är alltid att få insikt och kompetens som är användbar och ger mest effekt lokalt.
Så för er som driver en konceptdriven second hand-butik och känner att nu är det dags att gå igenom syfte, målsättning och förutsättningar, hör av er!
Vi behöver få se verksamheterna och träffa er lokalt. Tillsammans gör vi jobbet och vi vill veta hur ni har det! Hur kan vi ge just er den support ni behöver, med de resurser vi har, i uppdraget att driva en second handverksamhet inom Röda Korset.
Vill man ses i samverkansträffar eller via andra nätverksträffar, för att få ses och få lite ny luft, så kan man alltid boka in en Hållbarhetsträff. Kontakta Infoservice
Våra Hållbarhetsambassadörer har jobbat stenhårt, de står redo att träffa kretsarna lokalt.
Nytt kassasystem - Sharp
Vi har ett samarbete med Sharp Business System och nu har ni konceptbutiker möjlighet att ta del av en ny kassasystemlösning. Några av de av de stora fördelarna med deras kassasystem är att man får löpande uppföljning, det är enklare och underlättar för kassörerna och försäljningsstatistik uppdateras automatiskt i programmet. Ni kan följa försäljningen dag för dag och behöver inte heller skicka in kvartalsrapporter.
Sharp Retail programvara
Ett urval av de funktioner som ingår i programvaran:
- Rabattgrupper. T.ex. ta 3, betala för 2.
- Tillfälliga priser. Urval kan bl.a. göras på veckodag, klockslag, kundkategori, artikelgrupp eller artikel.
- Massjustera/prisjustera flera artiklar samtidigt.Behörigheter per användare.
- Försäljningsstatistik. Urval kan bl.a. göras på: leverantör, personal, artikel, artikelgrupp, veckodag, klockslag.
- Kundrabatter & kundklubb - lojalitetshantering.
För aktuella prisuppgifter och mer information kontakta anders.wiss@sharp.eu
Uppdaterad .