Arbetsgivaren och du som chef har ett långtgående ansvar för arbetsmiljön, både den fysiska och den psykiska. Arbetsmiljöarbetet ska bedrivas systematiskt, vilket kräver rutiner som klargör vilket ansvar chefer på olika nivåer i organisationen har.
Enligt Arbetsmiljölagen ligger ansvaret för arbetsmiljön på högsta ledningen, det vill säga generalsekreteraren. Det praktiska arbetsmiljöarbetet och ansvaret för respektive medarbetares arbetsmiljö fördelas dock till chefer som är närmare verksamheten. Detta görs skriftligen genom en arbetsmiljödelegering. Av delegeringen framgår vilka skyldigheter du har som chef för dina närmaste medarbetare. I bilagorna längst ner kan du läsa arbetsmiljödelegeringarna som gäller för olika chefer.
Du ska ha kompetens att utföra de arbetsuppgifter och den tillsyn som ingår i ansvaret, andra resurser som krävs och befogenheter att åtgärda problem som uppstår. Om du anser dig sakna något av detta kan du returnera delar eller hela delegeringen genom att fylla i blanketten "Returnering av arbetsmiljöuppgifter", som du hittar bland bilagorna nedan, samt kontakta din HR-partner.
På sidorna Riktlinjer för arbetsmiljö och Systematiskt arbetsmiljöarbete kan du läsa mer om hur vi arbetar med arbetsmiljö.
På denna sida kan du läsa mer om SRKs medarbetarundersökning och verktyget &frankly som är del av den systematiska arbetsmiljön på SRK. Längre ner på sidan hittar du stödmaterial för hur du återkopplar på resultatet av undersökningen och skapar en bra dialog med dina medarbetare.
Som ny chef bör du gå en arbetsmiljöutbildning. En grundläggande och kostnadseffektiv arbetsmiljöutbildning är Previas e-kurs (3 timmar som med fördel fördelas på flera dagar). Kostnaden på 2 900 kr exklusive moms, tas av den egna enheten. Du kan läsa mer om utbildningen och anmäla dig här: Arbetsmiljö - grundutbildning
Stödmaterial för återkoppling på &frankly:
Tips och tricks hur du bäst återkopplar på &frankly-resultatet
Uppdaterad .