Varför ska vi uppdatera uppgifterna?
Om Redy
Redy är främst vårt interna administrationssystem för våra kretsar och föreningar. 1-2 person per krets/förening kan ha ändringsbehörighet och ändra och lägga till nya uppgifter i systemet och 1-2 personer per krets kan endast läsa och ta ut information från systemet.
I Redy kan du:
- Uppdatera/lägga till uppgifter om medlemskap och kontaktinformation för en individ.
- Ändra information om kretsen och er Mötesplats, till exempel kontaktuppgifter, fakturauppgifter, vem som är postmottagare med mera.
- Administrera uppdrag av typen förtroendevald, förtroendeuppdrag och kretsanställda.
Redy ger dessutom tillgång till information om organisationens frivilliga och verksamheter, men dessa administreras i Frivillig. - Skapa och skriva ut medlems- och uppdragslistor, samt adressetiketter.
Logga in på Redy
För att logga in i Redy gör så här:
- Gå in på redy.redcross.se
- Välj PortalShell – Claims Provider i den första inloggningsrutan
- Användarnamn = den mailadress som du hade till gamla Rednet eller den mejladress du valt om du fått en ny användare sedan 2020.
- Lösenord = samma som du använde för gamla Rednet eller det lösenord du fått om du skapat en ny användare sedan 2020.
Att använda Redy - Manualer
Nedan hittar du manualer som hjälper dig att hantera uppgifter i Redy. Dessa manualer visar hur en ny styrelse ska registreras och hur man skriver ut rapporter.
Manualerna kommer att kompletteras efterhand. Om du har synpunkter på vilka manualer som behövs, kontakta Infoservice.
1. Inledande bakgrundsinformation om Redy
2. Webbläsare, browser och inloggning
3. Redys startsida och huvudmeny Organisation
5. Huvudmeny Uppdrag, uppdatera styrelsen
7. Huvudmeny Hjälp, utveckling av Redy samt webbkurs
8. Allmän information om webbläsare
Varför ska vi hålla uppgifterna uppdaterade?
Det finns många viktiga anledningar till varför det är viktigt att kretsens uppgifter är uppdaterade:
- Mycket information som läggs in i Redy är också den som visas på de nya kommunhemsidorna, till exempel kretsens mailadress. Är dessa uppgifter rätt kan medlemmar, frivilliga, lokala samarbetspartners och andra intresserade komma i kontakt med er på ett lättare sätt.
- Under Second Hand-butiker på Röda Korsets externa hemsida hämtas uppgifterna om er butik.
- Att det är rätt kontaktuppgifter till kretsen och dess förtroendevalda är också viktigt för att tjänstepersonsorganisationen ska kunna komma i kontakt med kretsen, exempelvis vid en lokal eller nationell krissituation.
- Till sist är det från Redy som vi hämtar uppgifter för att göra utskick, till exempel fakturor till kretsens, kampanjmaterial och annat. Om någon, exempelvis en tidigare ordförande, felaktigt får utskick, börja med att kontrollera att alla uppgifter är rätt i Redy. Både under kretsens generella information samt under post-uppdragen.
Kretsarna/lokalföreningarna kan antingen lägga in dessa uppgifter själva i Redy eller ta kontakt med Infoservice (se kontaktuppgifter ovan).