Medarbetar- och lönesamtal hänger ihop
Ett viktigt styrmedel är medarbetar- och lönesamtalet. Det är under dessa samtal du som chef har möjlighet att ta del av medarbetarens individuella förutsättningar att nå verksamhetens uppsatta mål, samt möjlighet att ge feedback på medarbetarens prestationer utifrån de mål och lönekriterier som finns för verksamheten. Förutsättningen för att dessa samtal ska fungera som styrmedel är att verksamheten har formulerade mål.
Medarbetar- och lönesamtal hänger ihop
Tänk på att i medarbetarsamtalet är det fokus på vad som ska hända framåt i tiden och det är i huvudsak medarbetaren som ska vara aktiv i samtalet. I lönesamtalet blickar du tillbaka på det senaste året och det är du som chef som i huvudsak är aktiv i samtalet. Samtalen ska förberedas av båda parter och de underlag ni använder av ska vara kända för båda parter innan samtalet äger rum.
Medarbetarsamtal
Kärt barn har många namn, förutom mål- och utvecklingssamtal är några exempel; medarbetarsamtal, utvecklingssamtal, personalutvecklingssamtal eller planeringssamtal. Bestäm er för vad det ska kallas hos er. Samtalet bör hållas minst en gång per år, men gärna oftare. En bra mall att utgå ifrån hittar du HÄR
Syfte för chefen
• Höra medarbetarens förutsättningar att nå målen.
• Följa upp arbetsinsatser och mål.
• Ta emot feedback i din roll som chef.
• Fånga upp eventuella arbetsmiljöbrister.
• Utveckla arbetsgruppen.
Syfte för medarbetaren
• Klargöra sina förutsättningar och utvecklingsbehov i förhållande till målen.
• Få möjlighet att komma med idéer om hur arbetet kan förbättras och utvecklas.
• Få tillfälle att tala ostört med sin chef.
Under samtalet finns det ett antal gyllene regler som bör följas av dig som chef:
• Utvärdera hur det har gått sedan förra samtalet – exemplifiera gärna styrkor och utvecklingsområden.
• Kom tillsammans överens om vilka mål som ska gälla för den kommande perioden.
• Dokumentera eventuella kompetensutvecklingsinsatser som ska ske.
• Boka tid för uppföljning om ungefär ett halvår.
• Dokumenterar samtalet. Gå sedan tillsammans igenom, godkänn och underteckna dokumentet, och se till att ni har varsin kopia.
Uppföljning
Följ med fördel upp medarbetarsamtalet ett halvår senare och gå igenom er dokumentation för att se om ni nått de mål som blev uppsatta under det första samtalet. Det kan också vara så att ni behöver ta nya tag om något som inte riktigt blivit som ni tänkt er. OBS! Tänk på att kontinuerlig uppföljning i vardagen också är viktig.
Lönesamtal
Lönesamtalet är tillfället då du som chef motiverar ny lön genom att ge konstruktiv feedback på medarbetarens individuella prestationer. Medarbetaren förbereder sig genom att själv skatta sina prestationer utifrån de uppsatta målen och lönekriterier som finns för verksamheten.
Lönekriterier återfinns i kollektivavtalet för tjänstemän. Ni kan med fördel jobba fram fler lönekriterier än de som finns i kollektivavtalet. Det viktiga är att lönekriterierna är kända på förhand av medarbetarna.
En mall för underlag till lönesamtalet hittar du HÄR.
Syfte för chefen
• Berätta om förutsättningarna för lönerevisionsarbetet, löneavtalet, hur potten räknas fram med mera.
• Det är chefens samtal - var förberedd och ge så konkret, konstruktiv och tydlig feedback.
• Utvärdera vad som fungerat bra och vad som eventuellt är utvecklingsområden.
• Lyssna in medarbetarens självskattning.
• Lämna förslag till ny lön samt motivering.
• Informera om tidpunkt för lönebesked.
Syfte för medarbetaren
• Få information om lönerevisionsarbetet.
• Ge chefen sin självskattning av individuella prestationer utifrån lönekriterier.
• Få feedback gällande styrkor och utvecklingsområden.
Gyllene regel
• Om du ser att medarbetaren har brister som behöver påtalas, var konkret och tydlig och tänk också på förhand ut förslag på åtgärder med syfte att komma till rätt med bristerna.
• Du som chef dokumenterar samtalet.
Uppföljning
I de fall ni inte är överens om den nya lönen kan medarbetaren kalla till centrala förhandlingar med facket. Om du som chef ger lägre lön än genomsnittet av potten ska du ta fram en handlingsplan för medarbetaren där det framgår vilka områden denne behöver utveckla samt förslag på åtgärder.
Uppdaterad .