Vår rutin är att inköp under 1 000 kronor inte ska ske via leverantörsfaktura. Ett skäl är att vi vill minska antalet leverantörsfaktor vi hanterar under ett år.
Vi får minskade administrationskostnader om vi undviker engångsleverantörer med små belopp. Vårt mål är även att öka antalet större avtalsbundna leverantörer.
Ibland behöver vi däremot göra inköp under 1 000 kr. Vi föreslår då något av följande alternativ.
- Inköp som sker under 1 000 kronor kan redovisas via utläggsräkning i Flex HRM. Anställda som har många regelbundna utlägg kan ansöka om Eurocard som betalningsmedel för utläggen med privat betalningsansvar. Klicka här för mer info om Eurocard
- Om flera mindre inköp ska göras under en månad från en och samma leverantör, fråga leverantören om vi kan erhålla en samlingsfaktura, exempelvis månatligen eller kvartalsvis. När ekonomienheten får samlingsfakturan ska det tydligt framgå vem på Svenska Röda Korset som har beställt varan/tjänsten, speciellt viktigt om fakturan avser flera olika enheter.
Vissa inköp under 1 000 kronor kommer vi även fortsättningsvis behöva hantera via leverantörsreskontran, exempelvis abonnemang för tidskrifter och deltagaravgifter för seminarier.
Uppdaterad .