Varmt välkommen till Svenska Röda Korset!
Att arbeta för Röda Korset är mer än en anställning. I vår värld handlar det om att rädda liv, lindra mänskligt lidanade och sprida hopp. En genomtänkt introduktion är viktig för att du som ny medarbetare ska känna dig välkommen och snabbt komma igång med ditt arbete.
I stora drag består din introduktion av:
- Rollspecifik introduktion
- Genvägen till Svenska Röda Korset - vår digitala onboarding
- Introduktionsdagar
- Introduktionsutbildningar
Rollspecifik introduktion
Från din chef och närmsta kollegor kommer du att introduceras till dina rollspecifika arbetsuppgifter, arbetsgruppens rutiner, återkommande mötesformer och mycket annat.
Din närmsta chef kan ha tagit fram ett eget introduktionsprogram och checklista för dig, men du hittar också en mall bland bilagorna på sidan Introduktion - chefshandboken.
Genvägen till Svenska Röda Korset
Genvägen till Svenska Röda Korset är vår digitala onboarding via utbildningsplattformen Learnster. Här får du information som är gemensam för alla anställda på Röda Korset. Exempel på innehåll är checklistor, information om Röda Korset som organisation och om att vara anställd på Röda Korset. Du som ny medarbetare ska ha fått en inbjudan till Genvägen till din e-post. Kontakta HR-service om du saknar tillgång till onboardingen.
Introduktionsdagar
Alla nya medarbetare är välkomna på digitala introduktionsdagar. Introduktionsdagarna hålls två gånger per år via Zoom - ett tillfälle på våren och ett på hösten. Här får du en inblick i Röda Korsets viktiga och mycket breda arbete. Du får träffa representanter från de olika avdelningarna och lära känna nya kollegor.
Syftet med dagarna är att ge dig en översiktlig bild av Svenska Röda Korsets verksamheter och att samtidigt skapa nya kontakter med andra kollegor.
De här dagarna är ett komplement till den digitala onboardingen Genvägen och den introduktion du får inom din enhet/avdelning.
Datum för hösten 2023:
23 oktober kl. 9-12
26 oktober kl. 9-12
6 november kl. 9-12
Du som är nyanställd eller kommit tillbaka efter en längre frånvaro och önskar delta kan läsa mer och anmäla dig här.
Har du frågor, tveka inte att kontakta HR-service.
Introduktionsutbildningar
Syftet med våra introduktionsutbildningar är att du som ny medarbetare ska lära känna vår verksamhet nationellt och internationellt och vad vi står för. Flera av kurserna finns som webbkurser som du hittar via utbildningsplattformen Learnster och några erbjuds online eller fysiskt vid specifika tillfällen. Du hittar listan på utbildningar som du ska gå i checklistan för introduktion som finns som bilaga på sidan Introduktion - chefshandboken.
Majoriteten av alla kurser hittar du i kurskatalogen i Kunskapsbanken.
För kurserna ”Stay Safe” och ”101: Corruption prevention” behöver du registrera dig och logga in på IFRC:s plattform.
Läs gärna mer om våra riktlinjer för lärande och kompetensutveckling.
Praktik
För att lära känna organisationen och dess viktiga och breda arbete, ska även alla nyanställda göra praktik i någon/några av våra verksamheter. Vill du testa hur det är att jobba i en second hand-butik, är du intresserad av hur enheten Socialt hållbara städer jobbar i Malmös stadsdel Lindängen, eller vill du kanske sitta med Infoservice när de svarar på frågor från kretsar, medlemmar och allmänheten?
Praktiken bör vara en halv till två dagar. När, var och hur bestäms i dialog med din chef.
5 snabba tips till dig som är ny
Som ny är det väldigt mycket att ta in de första veckorna! För att underlätta har vi försökt skriva ner lösningar på de vanligaste problemen och frågeställningarna som kan dyka upp. Med detta sagt, tveka inte att fråga en kollega eller att prata med din chef om du behöver hjälp. Om de inte kan lösa problemet, kan de åtminstone hänvisa dig rätt.
- Om du har problem med din dator eller någon behörighet ska du kontakta Servicedesk. Lägg i första hand ett ärende genom att mejla servicedesk@redcross.se. Kan du inte använda din dator ringer du deras jour på 08-452 49 00 mellan kl. 08.30 och kl. 09.30.
- Om du har problem med din telefon, läs mer i artikeln om telefoni.
- Vi använder Outlook för vår e-post och kalender. Om du inte har använt det tidigare är det bra att bekanta dig med det ganska snabbt. Be en kollega visa dig eller läs manualerna.
- Som tjänsteperson hittar du kontaktuppgifter till dina kollegor i Office 365.
- För kommunikation och dokumenthantering använder vi Teams. Där kan du kan chatta, ringa och ha videomöte. Du kommer snabbt att märka att vi använder oss mycket av Teams, så ett tips är att gå in och testa dig fram samt att läsa manualerna för Teams.
Varmt välkommen till Svenska Röda Korset!