Checklista för start av verksamhet - Stöd till häktade och intagna på anstalter
Kretsstyrelsen och häkteschefen för dialog kring behov, ansvarsfördelning, roller och ekonomiska förutsättningar.
Kretsstyrelsen beslutar om att starta verksamhet och ansvarar för kvalitetssäkringen av verksamheten.
Kretsstyrelsen utser en kontaktperson samt rekryterar och utbildar frivilligledare.
Frivilligledaren och intervjuar och rekryterar och frivilliga i enlighet med uppdragsbeskrivningen och bjuder in till obligatoriska utbildningar.
Frivilliga rekryteras, lämnar utdrag ur belastningsregistret, går grundutbildningarna Rödakorskunskap och Att vara frivillig, går kusen Att mötas i vardag och kris, bekantar sig med Frivilligpolicyn, Säkerhetsguiden och Uppförandekoden.
Kriminalvården bjuder in frivilliga till en introduktion om häktet dess rutiner och säkerhet.
Frivilligledaren planerar verksamheten tillsammans med häktets kontaktperson samt rapporterar om verksamheten till Svenska Röda Korset nationellt varje halvår.
Kretsarna kan ansöka om del av det nationella statsbidraget som Svenska Röda Korset ansöker om årligen från Kriminalvården.
Frivilligledaren presenterar plan- och budgetförslag till kretsstyrelsen.
Frivilligledaren ordnar regelbundna träffar för frivilliga där gruppen får uppmuntran, stöd och ökad kunskap. Se Psykosocialt stöd till rödakorsare.