Sedan tidigare har vi varnat för att flera kretsar fått fakturor från företaget Länsdelen.se, men det finns flera oseriösa aktörer på marknaden. Det är företag som skickar fakturaliknande erbjudanden, ofta med namn och logotyper eller märken snarlika kända varumärken.
Inte sällan kontaktar företaget och informerar "kunden" att de funnits i olika sammanhang tidigare och undrar om kunden vill fortsätta.
Hur ska du agera?
Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget och försöka få en rättelse. Om du inte lyckas med detta behöver du bestrida fakturan.
Ska du polisanmäla?
Kretsen rekommenderas att polisanmäla alla bluffakturor. Om inte annat kan det bidra till att företagen som skickar bluffakturor uppmärksammas.
Bra information från Svensk Handel och Kronofogden
På Konsumentverkets och Svensk Handels webbplatser kan vi få råd och tips på hur vi ska göra om vi är drabbade. Svensk Handel har även en varningslista med namn och adresser till företag som de anser vara oseriösa. Det finns också mycket bra information på Kronofogdens webbplats. Se länkar i högerkolumnen.
Vad kan vi tänka på?
1. Sätt aldrig din namnteckning på någon handling som du är osäker på vad den innebär, trots att man samtidigt skriver "Nej, tack!". I värsta fall kan de använda namnteckningen i ett för dig motsatt syfte.
2. Är de påstridiga och vill faxa underlag så har du ingen skyldighet att svara på ett sådant fax.
3. Är det en telefonförsäljare, fråga alltid om samtalet spelas in (även om det är deras skyldighet att upplysa om det). Säg att du inte är intresserad och avsluta samtalet.
4. Kommer en faktura som ni inte anser är korrekt och som saknar underlag, börja med att bestrid fakturan, gärna skriftligen. Obs! Underteckna inte brevet.