Blanketterna nedan används för dels redovisning av resor och utlägg, dels ersättning för styrkt förlorad arbetsinkomst.
Arvodesräkning frivilliga
Reseräkning frivilliga
Blankett för reseutlägg
Originalkvitto ska bifogas och häftas ihop med blanketten. Har du flera utgifter, så samla dem gärna då det minskar administrationen.
Kontonummer för utbetalningen ska anges.
Dokumentet ska fyllas i och skrivas ut för namnteckning. Om du vill fylla i blanketten digitalt, högerklicka på filen för att spara ner den till din dator. Sedan kan du fylla i den. Du behöver ett program som kan läsa pdf-filer, exempelvis Adobe Acrobat Reader, för att kunna öppna filen på din dator.
Lämna blanketten till ansvarig frivilligledare eller kretsstyrelse.
Observera: När tjänstemannaorganisationen ska betala ut reseersättning till frivilliga/förtroendevalda, vänligen skicka blanketten till ansvarig tjänsteman.
Utbetalningar av resor och andra utlägg till frivilliga sker två gånger i månaden.
Blanketten för ersättning för styrkt förlorad arbetsinkomst (kallad arvodesräkning)
Riksstämman 2019 har beslutat att ersättning för styrkt förlorad arbetsinkomst liksom ersättning till egenföretagare utgår till ledamöter i Svenska Röda Korsets styrelse, föreningsrevisorer och ledamöter i valberedning utsedd av Riksstämman samt till regionrådens ledamöter. Maxgränsen för denna ersättning är 4 000 kronor/dag. Ersättning utgår endast på begäran från den berättigade personen.
För detta används blanketten nedan, kallad arvodesräkning. Bifoga intyg som styrker frånvaro och beloppet som ansöks (lönespecifikation eller intyg).
Blanketten ska fyllas i och skrivas ut för namnteckning. Om det gäller regionrådsledamot ska blanketten lämnas till och skrivas under av regionrådets ordförande.
Om du vill fylla i blanketten digitalt, högerklicka på filen för att spara ner den till din dator. Sedan kan du fylla i den. Du behöver ett program som kan läsa pdf-filer, exempelvis Adobe Acrobat Reader, för att kunna öppna filen på din dator.