Ersättning utlägg för resor etc.
Enligt vårt frivilligpolicy har frivilliga hos Svenska Röda Korset rätt till ersättning för godkända utlägg som frivilliguppdraget medför. För att få ersättning för sådant utlägg gäller följande.
Du redovisar dina utlägg i samband med genomförd resa eller arbetsinsats, dock senast inom tre månader.
Både reseersättning och övrig ersättning begärs på blanketten Reseräkning frivilliga
Dokumentet ska fyllas i och skrivas ut för namnteckning. Om du vill fylla i blanketten digitalt, högerklicka på filen för att spara ner den till din dator. Sedan kan du fylla i den. Du behöver ett program som kan läsa pdf-filer, exempelvis Adobe Acrobat Reader, för att kunna öppna filen på din dator.
Kontonummer för utbetalningen ska anges.
Originalkvitto ska bifogas och häftas ihop med blanketten. Har du flera utgifter, samla dem gärna då det minskar administrationen.
När du gjort ovan, lämna blanketten till ansvarig frivilligledare eller kretsstyrelse.
Observera: När tjänstepersonsorganisationen ska betala ut reseersättning till frivilliga/förtroendevalda, vänligen skicka blanketten till ansvarig tjänsteperson.
Utbetalningar av resor och andra utlägg till frivilliga sker två gånger i månaden.
Reseersättningen för frivilliga är 25kr per mil och den summan bestäms av Skatteverket. Om kretsen betalar ut traktamente och kostnadsersättning som överstiger detta beloppet ska den överskjutande delen hanteras som lön.
Ersättning för förlorad arbetsinkomst
Riksstämman har beslutat att ersättning för förlorad arbetsinkomst liksom ersättning till egenföretagare utgår till följande förtroendevalda i Svenska Röda Korset:
- ledamöter i Svenska Röda Korsets styrelse,
- föreningsrevisorer,
- ledamöter i valberedning utsedd av Riksstämman, och
- regionrådens ledamöter.
Maxgränsen för ersättning är 4 000 kronor/dag. Ersättning utgår enbart på begäran från den berättigade och då förlorad inkomst kan styrkas.
Begäran av ersättning för förlorad arbetsinkomst och av ersättning för reseutlägg, av ovan berättigad person, görs via lönesystemet Flex HRM. Svenska Röda Korset har en extern lönepartner, Aspia, som numera hanterar all utbetalning av lön och övrig ekonomisk ersättning. Då ersättning av förlorad arbetsinkomst ska beskattas behöver ett individuellt konto i Aspias lönesystem Flex HRM skapas. Där redovisar du dina utlägg i samband med genomförd resa eller arbetsinsats, dock senast inom tre månader.
För att få konto, mejla Infoservice på info@redcross.se. Skriv ”Ersättning för förlorad arbetsinkomst” i ämnesreaden på mejlet. Du behöver skicka med ditt personnummer eller medlemsnummer, detta för att vi ska kunna säkerställa att vi har ett uppdrag registrerat på dig. Hittar vi inget uppdrag behöver detta åtgärdas innan du får ett konto i lönesystemet.
Viktigt att tänka på är att alltid bifoga intyg som styrker frånvaro och det yrkade beloppet (lönespecifikation eller dylikt), i Flex HRM. Du som är egen företagare ska styrka att du har uppdrag hos uppdragsgivare/kund under den tidsperiod som du begär ersättning för, t.ex. ett uppdragsavtal eller annat skriftligt intyg från uppdragsgivaren/kunden.
Om begäran om ersättning läggs in senast den 1:a i månaden görs utbetalning den 25:e i samma månad.
För hjälp med systemrelaterade frågor i Flex HRM finns vår externa partner Aspia. Supporten är tillgänglig vardagar kl. 8-16.
E-post: payroll.support.se@aspiagroup.com
Telefon: 08-46 47 300
Här följer länkar till manual för Flex HRM respektive rutin för utlägg:
Om Flex HRM - manual, instruktioner
Rutin för reseräkningar och utlägg - tjänstepersonorganisationen