Föreningsbutiken är vår webbshop där du beställer trycksaker såsom böcker, publikationer, utbildningsmaterial, brevpapper, kuvert, arbetsgivarregelverk med mera. Här finns också utmärkelser samt insamlings- och butiksmaterial till Second handbutikerna.
Länk till webbshopen Föreningsbutiken via Åtta.45
Vill du beställa arbetskläder och profilmaterial som vi använder när vi representerar Röda Korset gör du det i Profilbutiken - via Meri
Registrera ett konto i Föreningsbutiken
Så här beställer du snabbt och enkelt
Redigerbara mallar för tryck och utskick
Beställa brevpapper och kuvert med kretsens namn och adress
Information om Föreningsbutiken för tjänstepersoner
Registrera ett konto
Här registrerar du konto.
Använd e-postadress som tillhör kretsen. Alla Secondhand-butiker bör ha en egen e-postadress som kan användas.
Varje ansökan behandlas manuellt av Infoservice. Vi behandlar ansökningarna så snabbt vi kan men ibland kan det dröja. Räkna med maximalt två arbetsdagar innan kontot är godkänt.
Efter att du blivit godkänd kan du nu börja lägga din beställning.
Var noga och fyll i korrekt kretsid eller organisationskod samt fakturaadress så att detta stämmer.
- Krets-id är 5 siffror för din krets (kretsens id-nummer hittar du i verktyget "Redy" eller hos Infoservice.
- Anställda använder organisationskod som du hittar här. Den ska följas av RK: ex: 720RK.
Du kommer senare att få ett e-postmeddelande där du ska skapa ditt lösenord.
O.B.S. Det svarsmail som skickas ut hamnar ofta i skräpposten. Titta där om du inte ser det i din inkorg. Avsändaradressen är "systemsupport@atta45.se".
Röda Korsets Ungdomsförbunds Lokalgrupper
- Under Kretsnamn/Organisation: skriv namnet på lokalgruppen.
- Skriv lokalgruppens id-nummer, fem siffror. Du hittar din grupps nummer i Redy.
Regionråd
- Under Kretsnamn/Organisation: fylla i uppdraget (t.ex Regionråd syd).
- Under KretsID eller organisationskod skriver du koden för Regionråd: 451RK
Om du inte finns registrerad i Redy kommer handläggningen ta längre tid. Kretsens eller Regionråds Redy-ansvarige kan lägga in dig i systemet om du inte finns i vårt register sen tidigare.
Så här beställer du snabbt och enkelt:
1) Välj produkt
2A) För ej redigerbara produkter: välj antal och lägg direkt i kundvagn. Du kan också skriva antalet i kundvagnen.
2B) För redigerbara produkter: Välj antal och tryck på "Fortsätt". Fyll i formuläret för att uppdatera uppgifterna. Granska utseendet. Trycksaken sparas per automatik om du går vidare till nästa steg. Du kan enkelt gå in i mallen senare och hämta upp din sparade trycksak under t.ex "Hämta tidigare visitkort".
Granska utseendet på varje produkt i förhandsgranskningen innan du beställer. Produkternas utseende kommer bli exakt som förhandsvisningen. Ser något fel ut, gå tillbaka och rätta felet eller kontakta support om du behöver hjälp.
3) Gå till kundvagn. Kontrollera att vald upplaga stämmer eller ändra till det antal som önskas.
4) Vänligen kontrollera din beställning noga och bekräfta sedan genom att trycka på knappen 'Skicka'. När du bekräftat så kommer beställningen att skickas till tryckeriet/lagret. En beställningsbekräftelse kommer att skickas till din e-postadress.
Tips: Tänk på att göra miljön en tjänst genom att lägga en samlad beställning för det du behöver. Små beställningar innebär mer transporter.
Redigerbara mallar för tryck och utskrift
Det finns nu redigerbara mallar för tryck i Föreningsbutiken. Vissa mallar går även att skriva ut på färgskrivare.
Brevpapper och kuvert med kretsens uppgifter beställs via redigerbara mallar.
Kretsnamn och mer anpassade uppgifter för verksamheten skrivs in i olika typer av mallar som t.ex. brevpapper eller skylt om öppettider för second hand-butik.
När du fyllt i kretsens uppgifter trycker du dig vidare och så skickas det till tryck.
Vi har även Facebook och Instagram-annonser där kretsen kan fylla i sina uppgifter och få annonsen skickad på e-post, färdig att ladda upp som annons.
Leverans och frakt
Alla kretsar betalar för frakt, även vid beställning av gratisvaror.
Röda Korset står för pack och plock-kostnaden och du kommer inte att få den på din faktura.
Fraktpriserna baseras på vikt.
Leveranstid
Din beställning skickas från tryckeriet inom 3 arbetsdagar. Transporttid tillkommer.
Brev
Produkter som kan gå som brev och väger mindre än 0,5 kg levereras med PostNord och är inte spårbara.
Vi skickar ett mejl till din angivna e-postadress när din order lämnar tryckeriet.
Angivet leveransdatum på beställningsbekräftelsen är när brevet lämnar tryckeriet. PostNords leveranstid tillkommer med 3-5 arbetsdagar.
DHL Paket
Leverans till dörr, ange ej Boxadress eller Postlåda. Order till företag, ska på sin angivna adress ha synligt skyltat med sitt företagsnamn. Vi skickar ett mejl till din angivna e-postadress när din order lämnar tryckeriet och bifogar också ditt sändningsnummer. Via en länk i mejlet kan du se vart din order är. Körs ut vardagar mellan klockan 7:00-17:00
• Företag - paketsändningar inom Sverige
• Leverans 1-3*
• Transport enligt tidtabell (vardagar )
• Full spårbarhet
• Dörr till dörr DHL
Service Point
Levereras till ditt närmaste DHL-ombud.
Vi skickar ett mejl till din angivna e-postadress när din order lämnar tryckeriet och bifogar också ditt sändningsnummer. Via en länk i mejlet kan du se vart din order är. När paketet finns att hämta kommer du få ett SMS som bekräftar att paketet nu finns klart att hämta. Vid Inrikespaket når paketet normalt mottagarens DHL-ombud nästa vardag efter inlämnandet (beroende på tidpunkt för inlämnandet). Vissa orter kan dröja ytterligare 1-2 vardagar beroende på var godset skickas från samt var mottagarens DHL-ombud ligger.
• Paketen skickas till ett av DHL:s utlämningsställen, där du sedan hämtar ut paketet när det passar dig.
• Till privatpersoner inom Sverige
• Leverans till större delen av Sverige redan nästa dag*
• Avisering via mejl eller SMS
• Maxvikt 20 kg /kolli
* Beroende på ort så kan leveranstiden variera något (avvikande eller mindre orter kan ta längre tid p.g.a. färre rutter). Tyvärr finns postnummer som DHL inte levererar till. Då hör vi av oss för att bestämma hur vi gör istället.
Spåra ditt paket
För paketleveranser med DHL skickas ett mejl med paketspårningskod. Mejl skickas till den inskrivna e-postadressen vid beställning.
Brådskande?
Vill du ha snabbare leverans så får du skriva detta i ”Övrig information” så återkommer vi till dig. Angivet leveransdatum på beställningsbekräftelsen är när artikeln lämnar lagret. Leveranstid tillkommer med enligt DHL:s tidtabell.
Frågor om leverans eller reklamationer
Vänligen kontakta systemsupport@atta45.se
Fakturering
Fakturering görs en gång per månad. Efter varje månadsskifte skickas fakturor ut för föregående månad.
Support och kundservice
Har du frågor kontakta Röda Korsets Infoservice.
Öppettider: Mån-fre 10-16 (lunchstängt 12-13). Telefon: 0771-19 95 00 E-post: info@redcross.se.
Information om Föreningsbutiken för tjänstepersoner
Vår föreningsbutik ligger i Falun och drivs av företaget Åtta.45. Kim Eldinadotter är Röda Korsets kontaktperson gentemot Åtta.45.
Flödesschema hittar du Här.
Göra en beställning i Föreningsbutiken
Registrera dig i Föreningsbutiken och skapa ett konto. Glöm inte att skriva din organisationskod. Tex 720RK.
Fyll i fakturaadress. Vissa produkter faktureras internt.
För Stockholmskontoret gäller t.ex:
Svenska Röda Korset
Leverantörsreskontra
Box 17563
118 91 Stockholm
OBS: var noga med att fylla i leveransadress för paket, för Stockholmskontoret gäller t.ex.:
Svenska Röda Korset
Ditt namn
Brännkyrkagatan 37
118 22 Stockholm
En ny produkt i Föreningsbutikens sortiment
För att få in en ny produkt i Föreningsbutiken behöver du ge oss information om produkten. Mail informationen till "kontorsservice@redcross.se".
Information vi behöver är:
- Produktnamn (gärna kort)
- Namn på ansvarig
- Information om produkten till den som ska beställa
- Placering i Föreningsbutikens kategorier
- Gratis- eller betalprodukt
- Betalprodukt? Då behöver inpris samt utpris och konteringskod.
- Bild
- Lågpunkt (så du får besked när den håller på att ta slut eller är slut)
- Leverantör
- Hur mycket du beställt och ungefärligt leveransdatum
Artikelnummer
Du behöver ett artikelnummer
Varje produkt får ett artikelnummer. Artikelnumret får du av Kontorsservice.
Vad du och leverantören behöver komma överens om
Om produkten
Tänk ut information om produkten, såsom format och pris.
Fundera om det passar att märka upp art.nr direkt på produkten. Detta underlättar för kretsarna när de ska beställa.
Passar produkten för Röda Korset? Materialet ska innan publicering godkännas av enhet Marknad, Lilian Botvalde.
När produkten godkänts, kontakta Kontorsservice som ber Åtta.45 lägga upp ny produkt med den info de fått.
Bevaka så produkten är inlagd och har rätt lagersaldo.
Kontera fakturan med rätt koder.
Ge besked till Kontorsservice om ungefärligt leveransdatum.
Om betalprodukt
Räkna ut ett inpris per produkt du köpt från en leverantör. Köper du t.ex. 100 st insamlingsbössor för 100 kr blir inpriset 1 kr. E-posta inpriset för varje produkt till Kontorsservice.
Vi behöver även konteringskoder för redovisning av kostnader. Vid varje årsskifte görs en inventering då Ekonomienheten får lagervärde till sin ekonomiska redovisning.
Beräkna och besluta om inpris och utpris och meddela Kontorsservice antingen via formuläret eller via e-post till Kontorsservice.
Skicka konteringskod till Kontorsservice antingen via formuläret eller via e-post.
Bild
Det behövs en bild till varje produkt. Antingen får du en bild från leverantören eller så ber du leverantören att skicka ett referensexemplar till Kontorsservice som då tar en produktbild.
Styckvis/Bunt
Be leverantör bunta produkten rätt (om det ska vara buntar och inte styckvis).
Uppmärkning av gods
Viktigt
När du eller leverantören skickar produkter till Åtta.45 i Falun ska:
1. Fraktsedeln (en lapp inne i paketet) ska innehålla rätt artikelnummer och antal av produkten samt att produkterna tillhör Svenska Röda Korset.
2. Varje kartong ska vara uppmärkt med artikelnummer och antal
3. Produkterna ska vara förpackade på det sätt som de ska skickas iväg – i buntar när de säljs i buntar
4. Uppgift om leveransdatum samt antal av varje artikelnummer skickas per mail till Kontorsservice
5. Uppge mailadressen "faktura@redcross.se" då leverantören ska debitera dig
Produkten som paket (brev finns inte) skickas till:
Åtta.45
Matsarvsvägen 7
791 77 Falun
Mall du kan använda när du e-postar leverantören
Vi behöver en bild på produkten. Antingen får vi den per e-post eller skicka ett referensexemplar för fotografering.
Vi önskar få produkten levererad enligt följande:
• Varje kartong uppmärkt med Artikelnummer samtal antal i kartongen
• En följesedel med antal kolli samt artikelnummer och antal
• Meddela oss när produkten förväntas levereras till Åtta.45 i Falun
Bekräfta att detta är okej, tack på förhand!
Uppdaterad .