Röda Korsets externa webbplats är www.rodakorset.se.
Den sköts av en webbredaktion på Kommunikations och insamlingsavdelningen tillsammans webbredaktörer runt om i organisationen. Om du inte är webbredaktör men har synpunkter, önskemål eller frågor som rör webben - hör av dig till webbredaktören på din enhet/i ditt team!
På den här sidan hittar du information om:
Mål och syfte med rodakorset.se
- Effektmål för webbplattformen
- Webbens fyra största innehållsområden
- Koncept och tonalitet
Webborganisation
- Enhets- och avdelningsredaktörer
- Uppdraget som enhetsredaktör eller avdelningsredaktör
- Kommunicera med övriga enhetsredaktörer
- Material för enhetsredaktörer
- Öhm, sorry, men hur var det jag loggade in nu igen?
Mål och syfte med rodakorset.se
Webbplatsen togs fram i projektet Ett Röda Korset På Nätet med tanken att just skapa en sammanhållen webb för Röda Korset – en sammanhållen teknisk lösning och en sömlös användarupplevelse för dem som besöker webben.
Rodakorset.se är en del av samma webbplattform som Rednet och Värvarplattformen, och vi har gemensamma mål för hela plattformen som ska styra både den tekniska utvecklingen och webbredaktionens arbete. Effektmålen är viktade mot varandra för att hjälpa oss att prioritera.
Effektmål för webbplattformen
- Ökat engagemang – vikt 40%
1. Enkelt att bli månadsgivare
2. Ökat givande
3. Ökad involvering
Inom detta effektmål ryms framförallt insamling, frivilligrekrytering, utbildning och second hand. - Jobba smartare – vikt 20%
1. Effektiv externwebb
2. Värvaren har nödvändigt stöd
3. Delad kunskap
4. Enkel och användarvänlig administration av kretsens kommunikation
Inom detta effektmål ryms framförallt plattformens förmåga att effektivt stötta i rödakors-uppdraget; värvarplattformen, externwebbens övergripande KPIer som hastighet, sökmotoroptimering m.m., delar av Rednets mål samt lokala webbsidornas redigeringsgränssnitt. - Ökad tydlighet – vikt 17%
1. Lokalsamhället får relevant information
2. Lättare att förstå Röda Korset
Inom detta effektmål ryms användarupplevelsen av lokala webbsidorna samt sidvisningar av stora delar av externwebben. - Ett Röda Korset – vikt 13%
1. Motiverade rödakorsare
Inom detta effektmål ryms KPIer för Rednet. - Digital humanitär verksamhet –vikt 10%
1. Lättare att få hjälp
Inom detta effektmål ryms Få hjälp-sidorna inklusive psykisk-ohälsa-hubben och familjeåterförening.
Webbens fyra största innehållsområden
Innehållet på rodakorset.se är indelat i fyra huvudområden, som alltid ska synas i huvudmenyn:
Stöd oss syftar till insamling och riktar sig till potentiella givare och befintliga givare.
Engagera dig riktar sig till potentiella frivilliga och befintliga frivilliga. Här listar vi alla aktuella volontäruppdrag och inspirerar till engagemang.
Få hjälp riktar sig till dem som söker hjälp från Röda Korset.
Vad vi gör (inklusive Första hjälpen och Krigets lagar)
Det här är webbplatsens mest omfattande avsnitt, där vi beskriver vår verksamhet riktat till en bred allmänhet.
Om oss räknas inte till ett av våra huvudområden, men är ett avsnitt som beskriver organisationen och riktar sig till yrkeskårer och intresserad allmänhet.
Koncept och tonalitet
• Startsidan stöd oss ska förmedla en känsla av ”urgency”, i innehåll, bildval och formspråk. Detta görs med återkommande aktuella berättelser, pågående kampanjer och engagerande bilder.
• Redaktionellt innehåll, bild, text, film, ska ha en central plats på webben och får ”ta för sig”. Att visa upp engagemanget och resultaten av engagemanget är centralt för att skapa nytt engagemang (kommer på sikt).
• Redaktionellt innehåll tas fram med ett tydligt syfte om vad läsaren ska göra (call to action, CTA): Bli frivillig, ge en gåva, bli månadsgivare, etc. Huvudsyftet med innehållet är alltid att skapa engagemang.
• Allt innehåll anpassas för mobilen. Viktigt att testa ditt innehållet i mobilen vid publicering.
Här hittar du konceptbeskrivningen i sin helhet, och här hittar du koncept-ppt.
Webborganisation
Vi har en webbredaktion för hela webbplattformen (rodakorset.se, rednet, värvarplattformen) som är extra duktiga på Optimizely (f.d. Episerver), konceptet, SEO, testning och så vidare. De stöttar webbredaktörer runt om i organisationen som uppdaterar olika delar av sajten, och är kontaktperson för dessa.
Webbredaktionen
Följande personer ingår i webbredaktionen:
- Lotta Åberg (webbstrateg)
- Linda Plogmark (produktägare)
- Anders Jansson (ansvarig sök, bilder, kontaktperson för Vad vi gör, Vår värld, Om oss, Krigets lagar)
- Åsa Jacobson (komstödsteamet ansvariga för Få hjälp ink PSS, Engagera dig, Gå en kurs/första hjälpen, lokala webbsidor, Rednet)
- Carla Da Costa (komstödsteamet)
- Charlotta Ekberg (komstödsteamet)
- Malin Jacobson (ansvarig Stöd oss)
- Maria Gimner (ansvarig Second hand)
- Charlotta Wassberg (värvarplattformen)
Webbredaktörer
Följande personer är webbredaktörer för sin enhet/sitt team men sitter inte med i webbredaktionen:
- Anna Arndt med tillfällig förstärkning av Lisa Gillborn och Lars Adamsson (Gå en kurs/ Första hjälpen)
- Zinijad Jagurdzija (Engagera dig)
- Sören Sahlin (Familjeåterförening m.fl. sidor Få hjälp/Vad vi gör)
- Monica Johansson (Läxhjälp m.fl. sidor Få hjälp/Vad vi gör)
- Anders Sjöstrand (Krisberedskap m.fl. sidor Få hjälp/Vad vi gör)
- Cecilia Brink (Hälsa och vård Få hjälp/Vad vi gör)
- Mathilda Aronsson (Ge en företagsgåva)
- Sarah Kullin (Samarbeta med oss)
- Kristina Borg (Krigets lagar, vissa sidor Om oss)
- Stephanie Esk (Fakta & ståndpunkter, pressrum, seminarier)
- Moa Ceder (webbredaktör Team Varumärke Content Webb)
- Cecilia Stahre (webbredaktör Team Varumärke Content Webb)
- Caroline Fransson (Jobba hos oss)
- Kajsa Gunnarsson (för Värvarplattformen)
- Max Orward (Folkhälsoresan)
Uppdraget som webbredaktör
Det här är vad som gäller för dig som är en webbredaktör som inte ingår i webbredaktionen:
- Ditt uppdrag är att samordna behov och innehåll från din enhet, team eller avdelning, och att arbeta för att ni når de mål med webben som ni har i er verksamhet. Till stöd har du en utsedd kontaktperson i webbredaktionen.
- Du uppdaterar visst innehåll själv i Optimizely (f.d. Episerver), men mer avancerat innehållsarbete ber du din kontaktperson om hjälp med.
- När ni behöver skapa nya sidor eller göra stora förändringar på sidor så ska du alltid samråda med din kontaktperson i webbredaktionen.
- Du följer upp hur ”era” sidor presterar i förhållande till de mål som ni satt upp (trafik, konvertering, SEO etc). Du får stöd i att sätta mål och analysera statistik.
- Du samlar behov (både innehåll och tekniska utvecklingsbehov) från din avdelning/enhet.
- Du sprider information om webben i verksamheten och säkerställer att det som står på webben är uppdaterat och korrekt. Varje verksamhet ansvarar för att bidra med relevanta underlag.
- Du håller dig uppdaterad kring koncept och riktlinjer för webben, och får fortbildning och feedback från webbredaktionen och webbstrategen.
Onboarding för nya webbredaktörer
När du börjar som ny webbredaktör för rodakorset.se så ska du få en introduktion. Gå igenom den här checklistan med din kontaktperson i webbredaktionen och se till att du får alla behörigheter och all information/utbildning som du ska:
- Läs den här sidan och titta på materialet för webbredaktörer
- Ha ett möte med din kontaktperson och gå igenom rollen som webbredaktör, vilka sidor du ansvarar för och vad som förväntas av dig, samt vad du kan förvänta dig av din kontaktperson.
- Delta på webbstrategen konceptintroduktion, eller titta på den inspelade konceptintroduktionen och titta igenom den här koncept-ppt:en tillsammans med din kontaktperson.
- Optimizely-utbildning med din kontaktperson (hur du loggar in, hur du kommer in i redigeringsläget och förstår trädet, mitten, biblioteket, hur du ändrar och publicerar, redigera block, hur du redigerar block, vad du inte ska ändra och vad du ska vända sig till sin kontaktperson med, ev hur du skapar några basic block).
- Boka in regelbundna avstämningar med din kontaktperson i webbredaktionen.
Kommunicera med övriga webbredaktörer
Alla som kan redigera webben ska ha tillgång till teamskanalen Enhetsredaktörer externwebben. Där kan vi ställa frågor till varandra, diskutera, dela filer med mera. Ungefär en gång i kvartalet ska vi också försöka träffas i någon form (fysiskt eller digitalt).
Material för webbredaktörer
Skriva för webben
SEO - Att skriva sökmotoroptimerat
Röda Korsets handbok för bilder
För webbredaktörer i Episerver
Öhm, sorry, men hur var det jag loggade in nu igen?
När du ska redigera en webbsida loggar du in på rodakorset.se/episerver med samma inloggningsuppgifter som till din mejl och dator.
Om du behöver testa nåt så gör du det i vår testmiljö. Då loggar du in på samma sätt på https://srk-web-erkpn-www-prep.redcross.se/episerver/CMS/
Uppdaterad .