Här hittar du information om inköp och upphandling.
Detaljerad information, avtalsmallar och anbudsmallar hittar du här.
Inköp
Avtal
Upphandling
Rutin för inköp under 1000 kronor
Inköp
Vårt mål att all upphandling ska ske med hänsyn till kostnad, funktion, miljö och kvalitet. Dessutom med bästa möjliga leverans-, garanti-, och servicevillkor. Genomförandet ska genomsyras av affärsmässighet, objektivitet och konkurrens samt avgöras utifrån det som totalt sett är förmånligast för oss.
Avtal
Varför vill vi ha centrala avtal?
De centralt tecknade avtalen bygger på stora volymer som innebär att vi får stora rabatter och andra förmånliga villkor. Vi har många leverantörer. Genom att följa riktlinjer och anvisningar minskar vi antalet leverantörer och leverantörsfakturor, vilket innebär lägre administrationskostnader. Varje medarbetare ansvarar för att använda befintliga riktlinjer.
Läs mer om Avtal här.
Hur gör du vid ett inköp?
När du ska göra ett inköp måste du tänka både på beloppet och avtalssituation. Baserat på belopp finns det olika tillvägagångssätt och en sådan avvägning visar också om du behöver göra en upphandling. Här ser du ett utdrag ur Inköpshandboken.
En attestbehörig person ska attestera beställningen innan den genomförs.
Om värdet av ditt inköp överstiger fyra basbelopp ska upphandling ske.
Upphandling
Utgångspunkten i inköps- och upphandlingsverksamhet är att den ska ske i konkurrens, genomföras affärsmässigt och vara objektiv. Detta innebär att vi i vår upphandlingsverksamhet ska utnyttja den konkurrens som finns på en marknad. De krav som ställs i samband med upphandling ska vara relevanta. Anbudsgivare och anbud ska behandlas rättvist.
Alla inköp vars värde överstiger 4 basbelopp (186 000:-) skall upphandlas.
Förenklat beskrivs upphandling som en avtalsupphandling. Inköp definieras som avrop och beställningar. Praktiskt taget alla inköp ska ha föregåtts av någon form av upphandlingsaktivitet.
Rutin för inköp under 1 000 kronor
Vår rutin är att inköp under 1000 kronor inte ska ske via leverantörsfaktura. Om vi minskar antalet leverantörer och antalet leverantörsfakturor minskar vi våra administrationskostnader.
Mer information om rutinen för inköp under 1000 kr, och vilka undantag som finns
Hjälp med inköp och upphandling
Inköpsfunktionen är ett stöd till verksamheterna i inköps- och upphandlingsärenden som har till uppgift att genomföra upphandlingar, verkställa inköpsuppdrag, stödja verksamheterna i upphandlings- och avtalsfrågor samt övergripande verka för ett effektivt materialadministrativt synsätt.
Kontakta Inköpsfunktionen via Kompassen här.