Här presenteras Svenska Röda Korsets styrelse.
Svenska Röda Korsets styrelse som utses av Riksstämman vartannat år, är Svenska Röda Korsets högsta beslutande organ mellan Riksstämmorna. Styrelsen har det övergripande ansvaret för löpande verksamhet och att Svenska Röda Korset utvecklas som nationell rödakorsförening och därigenom som medlem i den Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen.
Styrelsen träffas sex gånger per år, här hittar du kalendarium för framtida styrelsemöten.
Här hittar du protokoll från styrelsemöten från år 2016 och framåt. För äldre protokoll, kontakta styrelsens sekreterare.
Svenska Röda Korsets styrelse anställer en generalsekreterare. Generalsekreteraren är Röda Korsets högsta tjänsteman. Generalsekreteraren ansvarar för att tjänstemannaorganisationen arbetar för att genomföra Riksstämmans beslut.
Styrelsens arbetsordning beskriver arbete och ansvar för styrelse och presidium och innehåller även direktiv för generalsekreteraren.
Svenska Röda Korsets uppföljningsutskott
Svenska Röda Korsets styrelse har ett övergripande ansvar för hela organisationen och behöver ha god översikt över dess följsamhet gentemot stadgar, policyer, riktlinjer och av Svenska Röda Korsets Riksstämma och styrelse fattade beslut. När avvikande händelser inträffar lokalt eller regionalt, så kallade dilemman, är i bland ett agerande av organisationens högsta organ nödvändigt. För att minimera risken att krets- eller regionala dilemman förekommer bör organisationen säkerställa att ett adekvat agerande på rätt nivå sker. För detta har Svenska Röda Korsets styrelse inrättat ett uppföljningsutskott för att följa och bättre hantera uppkomna situationer. Uppföljningsutskottets arbetsordning ligger som bilaga 5 i styrelsens arbetsordning, du hittar den här.