- Kretsstyrelsen och sjukhuset eller annan vårdgivare för dialog kring behov, ansvarsfördelning, roller och ekonomiska förutsättningar. En nulägesbeskrivning av situationen görs.
- Kretsstyrelsen kontrollerar att dialog förs med fackförbund kring planerna om att starta verksamhet.
- Kretsstyrelsen beslutar om att starta verksamhet och ansvarar för kvalitetssäkringen av verksamheten.
- Kretsstyrelsen skriver ett samverkansavtal tillsammans med sjukhuset.
- Kretsstyrelsen utser en kontaktperson samt rekryterar och utbildar frivilligledare och frivilliga i enlighet med uppdragsbeskrivningen.
- Kretsen och sjukhuset marknadsför den nya verksamheten.
- Frivilliga rekryteras, intervjuas och introduceras på uppdragsplats. Under de första 3 månader går grundkurserna Rödakorskunskap, Att vara frivillig, Var försiktig och Uppförandekod. Inom de första 6 månader går grundkurserna Att mötas i vardag och kris och Första hjälpen.
- Frivilligledaren planerar verksamheten tillsammans med sjukhusets kontaktperson samt rapporterar om verksamheten i verktyget Frivillig.
- Frivilligledaren presenterar plan- och budgetförslag till kretsstyrelsen.
- Frivilligledaren ordnar regelbundna gruppträffar för frivilliga ca 4 – 10 gånger per år, där gruppen får uppmuntran, stöd och ökad kunskap.
Uppdaterad .