- Kretsstyrelsen och sjukhuset eller annan vårdgivare för dialog kring behov, ansvarsfördelning, roller och ekonomiska förutsättningar. En nulägesbeskrivning av situationen görs.
- Kretsstyrelsen kontrollerar att dialog förs med fackförbund kring planerna om att starta verksamhet.
- Kretsstyrelsen beslutar om att starta verksamhet och ansvarar för kvalitetssäkringen av verksamheten.
- Kretsstyrelsen skriver ett samverkansavtal tillsammans med sjukhuset.
- Kretsstyrelsen utser en kontaktperson samt rekryterar och utbildar frivilligledare och frivilliga i enlighet med uppdragsbeskrivningen.
- Kretsen och sjukhuset marknadsför den nya verksamheten.
- Frivilliga rekryteras, går grundutbildningarna Rödakorskunskap och Att vara frivillig, intervjuas, går kusen Att mötas i vardag och kris samt bekantar sig med Säkerhetsguiden och Uppförandekod mm.
- Frivilligledaren planerar verksamheten tillsammans med sjukhusets kontaktperson samt rapporterar om verksamheten i verktyget Frivillig.
- Frivilligledaren presenterar plan- och budgetförslag till kretsstyrelsen.
- Frivilligledaren ordnar regelbundna träffar för frivilliga där gruppen får uppmuntran, stöd och ökad kunskap.
Uppdaterad .