Vid en större rekryteringsinsats kan det vara bra att göra en uppföljning av rekryteringsprocessen. Några frågor som kan ställas i uppföljningen är:
- Vad blev resultatet vad gick bra, vad gick mindre bra?
- Vilka kanaler och annonsmaterial fungerade bättre och sämre?
- Matchade intresseansökningarna behoven?
- Hur många av de som visade intresse blev frivilliga?
- Tappade vi intresset i något steg, hur kan vi förebygga det nästa gång?
En annan uppföljning är att checka av med de ny rekryterade frivilliga hur har det gått, är de igång? Fråga till exempel om deras förväntningar på uppdraget uppfyllts? Och är de inte längre frivilliga fråga gärna varför.
Något man även kan tänka på är hur man vårdar, kompetensutvecklar både nya och befintliga frivilliga. Många gånger visas det att verksamhetsgrupper som har frivilligvård genom exempelvis kompetensutveckling, aktiviteter för teambuilding, regelbundna månadsmöten och satsar på psykosocialstöd tenderar att ha personer som stannar längre i uppdraget och behöver inte rekrytera så ofta. För mer fördjupning och tips titta i fliken Frivilligvård.
Uppdaterad .