Nya Redy är ett administrationsverktyg för kretsens styrelse, kretsanställda och frivilligledare. Registrera, uppdatera och ha en överblick över frivilligas adress, telefonnummer (Denna funktion låg tidigare i verktyget Frivillig*) samt ladda upp dokument.
För att kunna logga in behöver du försäkra dig om att ditt frivilliguppdrag är inlagt i Nya Redy, samt att du har aktiverat ditt rödakorskonto. Registrera ditt uppdrag kan göras av någon i styrelsen.
Information om hur du aktiverar ditt rödakorskonto hittar du här.
Starta verksamhet
För att starta verksamhet behöver vi undersöka vilka behov som finns, göra en nulägesbeskrivning, rekrytera och utbilda frivilliga samt se över finansiering. I länkarna nedan hittar du information, mallar och tips som ger stöd i arbetet.
- Checklista för start av verksamhet Anhörigstöd
- Planera verksamhet utifrån behov
-
Rekrytera frivilliga
Rekryteringsverktyget Reachmee (inloggning)
Läs mer om Reachmee här
- Utbilda frivilliga, se flik Ny som frivillig
- Finansiera
Bedriva verksamhet
För att verksamheten ska fungera på ett bra sätt behövs rutiner och tydliga beskrivningar av hur uppdraget ska utföras. Vi behöver samverka med andra aktörer, förhållningsregler och säkerhetsinformation, identifiera oss som rödakorsare, informera om/marknadsföra verksamheten mot målgruppen, hantera utlägg, försäkra och vid behov ge psykosocialt stöd till frivilliga.
I länkarna nedan hittar du information, mallar och tips som ger stöd i arbetet.
- Förhållningsregler
- Personkort och kläder
- Försäkringsinformation
- Informera och marknadsföra
Poster – redigerbar Anhörigstöd (pdf)
Mall kommunikationsplan för krets
- Hantera utlägg
-
Psykosocialt stöd till rödakorsare
- Anhörigcirkel
Anhörigcirkel – stöd för dig som vårdar en närstående (pdf)
Handledning – Att vara anhörig (pdf) - Avslutningssamtal och intyg
Följa upp och utvärdera verksamhet
För att kvalitetssäkra våra insatser är dokumentation, uppföljning och utvärdering nödvändig.
Uppdaterad .