För att samla in på allmän plats behöver kretsen oftast insamlingstillstånd oavsett om det gäller insamling med bössa eller något annat insamlingssätt. Tillståndet, som söks av den krets som ska bedriva insamling, beviljas av kommunen och administreras av Polisen. Villkoren varierar mellan de olika kommunerna, både innehållet och hur det formuleras, men gemensamt i för i stort sett alla är:
- Att insamlingen inte får hindra trafiken.
- Att organisationen och ändamålet ska vara tydligt angivet.
- Att alla offentliga platser inte är allmänna utan markägares
medgivande kan behövas.
Kolla med din kommun vad som gäller och vilka tillstånd som behövs relaterat till vad kretsen planerar. Behövs tillstånd för till exempel tillfällig försäljning? Om ni vill sälja lotter?
Ska ni göra en insamlingsaktivitet på privat mark eller i en affärslokal? Då är det troligen markägarens tillstånd ni behöver. När det gäller marknadsdagar, basarer med mera är det oftast huvudarrangören som söker tillstånd för hela aktiviteten men även här är det viktigt att kolla upp läget.
I vanliga fall söks insamlingstillstånd för ett år i taget men det finns flera exempel på kommuner som beviljar tillstånd för flera år.
Klicka här för att komma till polisens sida för tillståndsansökningar
Hör av dig till Infoservice om du behöver hjälp
Tel: 0771–19 95 00
Mejl: info@redcross.se
Öppet alla vardagar kl.10.00–12.00 och 13.00–16.00
Uppdaterad .