Generellt material för respektive insamlingsändamål kommer levereras under året, som ni kan använda i ert insamlingsarbete. Detta material hjälper er att kommunicera för var och hur pengarna används. Under kampanjperioder, främst vår och jul, tar vi fram anpassat kampanjmaterial som ni kan använda för att sprida det aktuella budskapet och samla in pengar.
I anslutning till en kommande och aktiv kampanj öppnas kretsarnas egen kampanjsida där information om kampanjen, utförande av kampanjen och anmälan specificeras.
Vad är en kampanj?
En kampanj är ett sätt för Röda Korset att tala med allmänheten – att få ut ett budskap som mottagaren ska agera eller reagera på. Kampanjen pågår alltid under en tidsbegränsad period och huvudmålet kan vara att samla in pengar till verksamheten eller engagera mottagaren på annat sätt.
Organisationen kommunicerar två centrala kampanjer varje år; julkampanjen och vårkampanjen, där kretsarna har ett särskilt viktigt uppdrag att sprida kampanjens budskap på lokal nivå. Ju fler vi når, desto fler vill engagera sig och bidra till vårt livsviktiga arbete!
Skillnaden mellan kampanj och insamlingsändamål
Enkelt förklarat är en kampanj ett verktyg för insamling medan ändamålet är den verksamhet som de insamlade medlen riktas till. En kampanj skapas för att på ett enkelt och tydligt sätt förklara för mottagaren vilket behov som finns och vilken lösning Röda Korset kan tillhandahålla. Budskapet avslutas nästan alltid med en så kallad "call to action" – en uppmaning om handling och agerande – ofta till att skänka pengar till Röda Korsets verksamhet. Många gånger är det endast en liten den av ändamålet som presenteras i en kampanj. Detta för att göra informationen så lättillgänglig för mottagaren som möjligt.
Uppdaterad .