Om media hör av sig specifikt med anledning av konflikten i Ukraina
- Utse talesperson i kretsen och hänvisa media dit för att undvika dubbla budskap, missförstånd eller otydligheter. Det blir enklast så.
- Talespersonen rekommenderas läsa på Rednets samlingssida om vad Röda Korset gör kopplat till konflikten i Ukraina.
- Formulera tre punkter om vad ni gör, hur ni arbetar och om det är några särskilda behov ni ser i er verksamhet.
- Var tydlig med Röda Korsets roll och hur vi samarbetar och samverkar med andra. Röda Korset vill bidra till ett medmänskligt och värdigt mottagande.
- Är det något du inte kan svara på, be om att få återkomma och du kan alltid mejla press@redcross.se
Vi uppmanar er att inte vara rädda för media utan se media som en möjlighet att nå ut med ert budskap och berätta för alla där ute om hur vi på Röda Korset arbetar för att ingen ska lämnas ensam i en katastrof. Checklistan finns som bilaga.
Så får du lokalmedias uppmärksamhet
Startnivå:
- Innan ni tar kontakt med media så fundera på vad det är ni vill ha sagt och formulera kretsens budskap i skrift. Är detta en aktuell nyhet? Vad handlar frågan om? Vad är problemet? Vad gör kretsen? Vem är bäst lämpad att göra intervjun?
- Formulera gärna även en kortfattad ”pitch”, en kortfattad text som säljer in nyheten. Texten kan då skickas i ett mail till redaktionen/journalisten.
- Sondera terrängen - vilka kontakter har ni i kretsen? Känner ni journalister på lokaltidningen? Har ni medverkat i P4 tidigare? Redan etablerade relationer är alltid ett plus när en nyhet ska bearbetas.
- Ring växeln - presentera dig och ditt ärende och be om att få prata med en reporter/redaktör. När samtalet kopplas vidare till rätt person - presentera dig själv, vilken rödakorskrets du är verksam inom och förklara ditt ärende. Ofta ber personen då om information i mailform. Skicka då över pitchmailet - var kortfattad och tydlig. Tänk på att journalisten förmodligen får mängder med samtal och mail dagligen, det är viktigt att snabbt komma till sin poäng för att väcka eller behålla intresset.
- Saknas kontaktuppgifter till specifika journalister så finns det nästan alltid ett telefonnummer på tidningens/stationens webbplats. Googla ”tidningens namn kontaktuppgifter” så dyker det oftast upp. Vad gäller SVT och P4 ring växeln på Sveriges Radio eller SVT och be om att kopplas vidare till redaktionen i det aktuella området.
- Kontakta gärna Röda Korsets presstjänst ifall ni vill diskutera idéer eller få hjälp att kontakta media. Hör av er via press@redcross.se eller 08-452 4820. Pressekreterarna kan också ha färdiga budskap, bilder eller annat material som kan vara användbart.
Fortsättningsnivå:
- Röda Korset publicerar kontinuerligt pressmeddelanden. De distribueras ofta till lokalmedia (radio, TV, tidning). De kan du använda för att göra en lokal uppföljning- hur ser situationen ut på er ort när det gäller det här problemet eller den här satsningen? Finns det siffror att använda? Bilder? Kommer ni att starta en ny insats eller ha en lokal insamlingsinsats? Berätta om det!
- Gör en lista över kontaktpersoner och redaktioner - en medialista. Den kan innefatta lokaltidning, P4, SVT etcetera. På så sätt kan ni följa upp och dra lärdom av vilka redaktioner och reportrar som har varit intresserade av vilka ämnen.
Mer inspiration
Artikeln Skriva en nyhet eller text är framtagen för nyheter till Rednet men går också att använda som inspiration när ni vill göra ett pressmeddelande.
Behöver du hjälp?
Kontakta presstjänsten om du behöver hjälp med formuleringar eller annat som rör Röda Korset: 08-452 4820 eller press@redcross.se
Läs våra pressmeddelanden
Läs våra remissvar
Fakta och ståndpunkter på rodakorset.se