Kretsstyrelsens verksamhet och förvaltning granskas för varje kalenderår av två revisorer, enligt stadgarna § 19. Syftet med revisionen är att medlemmarna ska kunna förlita sig på att kretsens ekonomiska information är korrekt och att styrelsens förvaltning följer stadgar, lagar och övriga regelverk som berör en krets.
En revisor kan med fördel fungera som rådgivare till kretsstyrelsen i de frågor hen har sakkunskap. Som revisor får man inte delta i beslut, eller själv vara inblandad i kretsens verksamhet så att man riskerar att bli jävig. Man får inte heller ha ett privat ekonomiskt intresse i kretsens verksamhet.
Anhöriga till revisorn får inte heller ingå i kretsstyrelsen eller ha ekonomiskt intresse i kretsens verksamhet.
Revisorns uppdrag - förse kretsstämma med beslutsunderlag
Uppdraget med revisionen är att revisorerna ska förse medlemmarna med ett beslutsunderlag inför kretsstämmans beslut om ansvarsfrihet för kretsstyrelsen. Detta underlag utgörs av revisionsberättelse som enligt stadgarna ska avlämnas till kretsstyrelsen senast tre dagar före kretsstämman
Revisor behöver ej vara medlem.
Revisor har rätt att ta del av kretsens samtliga räkenskaper, protokoll och övriga handlingar och bör under räkenskapsåret ha kontakt med kretsstyrelsen. Svenska Röda Korsets styrelse har rätt att få insyn i kretsars verksamhet och förvaltning, påtala brister och vidta åtgärder om så erfordras.
Stödmaterial
För dig som behöver stöd för att kunna genomföra ditt uppdrag som revisor finns det samlad information på sidan om Kretshandboken med ekonomidel för att underlätta ditt arbete.
Uppdaterad .