I de grafiska riktlinjerna hittar du hur du ska placera och använda vår logotyp, vilka typsnitt och ersättningstypsnitt vi använder, vilka färger vi använder och exempel på vilka bilder vi ska använda.
Vi har också uppdaterade riktlinjer för vilka bilder vi använder, läs mer om det i Röda Korsets handbok för bilder.
Grafiska riktlinjer innehåller ramar för hur Svenska Röda Korset ska kommunicera, både till innehåll och till form. Tack vara gemensamma grafiska riktlinjer ger vi ett enhetligt uttryck oavsett vad som produceras eller vem som gör det.
Med en enhetlig grafisk profil blir Röda Korset som avsändare tydligare, vilket stärker vårt förtroende hos bidragsgivare och allmänhet.
Det övergripande målet med vår kommunikation är att vi skapar en tydlig, uttalad position i människors medvetande som den främsta humanitära katastroforganisationen.
För att nå den positionen behöver vi särskilja oss, och till detta bidrar ett konsekvent visuellt uttryck. Vårt visuella uttryck – logotyp, typografi, färger, bildval, illustrationer – syftar också till att människor ska vilja engagera sig i Röda Korset och bjuda in till delaktighet. Vi vill skapa ett mer personligt och varmt anslag som samtidigt kommunicerar handlingskraft. Vi behöver kännas aktuella och visa att det alltid finns nya sätt att agera för en människa i en katastrof. Vi vill att ännu fler ska uppleva att Röda Korset är en organisation ”för mig”.
Uppdaterad varumärkespyramid och grafiskt manér
Under 2019 och 2020 har vi genomfört ett arbete för att bättre förstå hur vi uppfattas av den breda allmänheten. Hur ser människor på Röda Korset och oss som varumärke, och hur skulle vi kunna få fler människor att engagera sig, frivilligt eller genom gåvor eller på annat sätt? Till vår hjälp har vi bland annat haft en omfattande analys som tagits fram av Kantar Sifo.
Utifrån de insikter vi har fått har vi uppdaterat vår varumärkespyramid. Vi har även uppdaterat vårt grafiska manér och tagit fram ett nytt koncept för hur vi kommunicerar – alltså hur vi ser ut, hur vi låter och vad vi säger. Syftet är att tydligare visa vilka vi är, vad vi gör och vad vi står för, för att på så sätt skapa ännu mer engagemang.
Rent konkret innebär detta att annonser, affischer och annat material kommer börja se lite annorlunda ut. Vi byter inte ut allt material på en gång, utan uppdaterar det allt eftersom det behövs, på ett ansvarsfullt och resursmässigt hållbart sätt. Nytt material som tas fram ska förstås följa det nya manéret.
Ca 49 minuter in i den här sändningen av Röda Rummet kan du höra Per Westberg, avdelningschef på Kommunikation och Insamling, berätta mer om varumärkesplattformen och vårt nya grafiska manér:
Här kan du läsa mer och se ytterligare en film om hur vårt nya grafiska manér kan användas.
Ny logotyp sedan december 2018
För att följa nationella och internationella riktlinjer har Svenska Röda Korset uppdaterat sin logotyp. Se filmen nedan. Läs mer om hur du använder och laddar ner våra Logotyper
Vill du använda någon av våra grafiska ikoner så hittar du dessa i Mediabanken.
Uppdaterad .