Grafiska riktlinjer innehåller ramar för hur Svenska Röda Korset ska kommunicera, både till innehåll och till form. Tack vara gemensamma grafiska riktlinjer, som omfattar bland annat logotyp, typografi, färger och bilder, ger vi ett enhetligt uttryck oavsett vad som produceras eller vem som gör det. Det gör Röda Korset tydligare som avsändare, vilket stärker vårt förtroende hos allmänhet och bidragsgivare.
Det övergripande målet med vår kommunikation är att skapa en tydlig, uttalad position i människors medvetande som den främsta kris- och katastroforganisationen.
För att följa nationella och internationella riktlinjer uppdaterades Röda Korsets logotyp i december 2018. När nytt material tas fram är det mycket viktigt att det är den korrekta logotypen som används.
Bifogat denna artikel, som en bilaga, finns även en specifik grafisk manual för er som har Second hand-butiker.
I vår Mediabank finns ett avsnitt om vår logotyp och vårt grafiska manér. Där hittar du all information du behöver! Du kan också ladda ner en pdf här nedanför.
Röda Korset har också en varumärkesplattform. Bifogad finns en kort presentation.
Tips på skrivregler!
För att hålla ihop vårt varumärke och vår kommunikation är det också viktigt att vi skriver på ett korrekt och enhetligt sätt. Till din hjälp har vi tagit fram Röda Korsets skrivregler. Där hittar du utöver information om stavnings-, språk- och skrivregler också tips på hur du skriver om vår verksamhet. Använd dem gärna.