På den här sidan hittar du nyttig information om vad som gäller på Stockholmskontoret, Lindhagensgatan 126.
Informationen är användbar både för dig som arbetar i huset eller för dig som besöker det.
Register A-Ö
- Adresser
- Affischering
- Bagage
- Besökare
- Brandsäkerhet
- Bud och paket
- Cykelparkering
- Dusch
- Fönster
- Förtäring: fika, lunch och andra kökstjänster
- Förvaring
- In- och utpassering
- Kollektivtrafik till Stockholmskontoret
- Konferensanläggningar - tips
- Kontorsservice
- Kvarglömda saker
- Larm och säkerhet
- Mötesrum
- Orienteringskarta
- Passerkort
- Personalbilder
- Personalrabatter
- Post
- Reception
- Service i närområdet
- Servicedesk
- Sjukdom, olycksfall, dödsfall och krisstöd
- Skrivarrum och kontorsmaterial
- Taxi
- Telefoni och information om dig
- Trivselregler och kontorszoner
- Trådlöst gästnätverk
- Vilrum och rum för andlighet
- Återvinning
Adresser
Besöksadress
Lindhagensgatan 126
112 51 Stockholm
Postadress (brev)
Svenska Röda Korset
NAMN
Box 30182
104 25 Stockholm
Leveransadress (paket, pall, bur)
Svenska Röda Korset
NAMN + telefonnr till referensperson
Hornsbergsvägen 17
112 15 Stockholm
Faktureringsadress
Svenska Röda Korset
Leverantörsreskontran
Box 30182
104 25 Stockholm
Men i första hand e-postadressen för fakturor: "faktura@redcross.se". Vårt organisationsnummer är 802002-8711.
Affischering
Affischering och informationsdelning sker på anslagstavlan i anslutning till vår interna entré. Affischering på övriga kontorsytor undanbedes.
Bagage
Större bagage för kortare tids förvaring kan låsas in ett dagförvaringsrum av receptionen.
Besökare
Våra besökare på Stockholmskontoret skriver in sig eller föranmäls och får då en besöksbricka. Denna ska de bära synligt medan de är här. Besöksbrickan återlämnas i samband med att besökaren lämnar Stockholmskontoret.
Grupp av besökare
Här förbokar du besökare så namnskyltar finns klara när de kommer. Du fyller i excellistan, sparar ner och skickar till "reception.stockholmskontoret@redcross.se".
Svårhanterliga besökare
Säkerhetsinformation rörande svårhanterliga besökare hittar du här.
Brandsäkerhet
Information kommer
Bud och paket
Kontakta Kontorsservice för hjälp och instruktioner.
Paket utomlands
Rutiner saknas. Beställaren får själv hitta en passande lösning i samråd med mottagaren.
Cykelparkering
Cykelparkering finns i husets garage med infart från Lindhagensgatan 130. Passerkort behövs dygnet runt. Ett fåtal stationer för laddning av elcyklar finns. I anslutning till fastighetens cykelparkering finns också ett omklädningsrum med dusch.
Cykelparkering finns även utomhus vid hörnet av Lindhagensgatan och Hornsbergsvägen.
Dusch
Stockholmskontoret har fyra RWC med duschar. Hus A: 1, Hus B: 1 och Hus C: 2. I anslutning till en av duscharna i Hus C finns ett torkrum för fuktiga kläder.
Fönster
Öppning av fönster undanbedes på grund av ventilationssystemets funktion och risk för att utlösa larm.
Förtäring: fika, lunch och andra kökstjänster
Frukt
Tisdag och torsdag serveras frukt i matsalen.
Specialkost
Du som har specialkost behöver meddela det till receptionen. Receptionen har en lista så att när arbetsgivaren bjuder på förtäring så ska allas behov bli tillgodosedda.
Beställning av förtäring
För hjälp vid beställning av mat eller fika hänvisar vi till Coor Konferens.
Förvaring
Gemensam förvaring
Centralt lager hos Åtta45 (Föreningsbutiken)
Här förvaras material som ska kunna distribueras: till Kretsar/frivilliga, andra aktörer eller tjänstemän. Vid frågor, kontakta Kontorsservice.
OBS. Märks inte materialet upp som reglerna föreskriver riskerar enheten att förlora material eftersom vi som arbetar på lagret då blir tvungna att rensa.
In- och utpassering
Vid in- och utpassering efter kontorstid bör du vara vaksam på att inte släppa in någon obehörig. Vill någon in i huset ska du antingen följa personen dit den ska (ansvarig person för kurs/möte) eller be personen ringa den som ska ta emot som får släppa in besökaren. Det är inte tillåtet att släppa in någon utan att säkerställa att den kommer rätt.
Under kontorstid hänvisar du till Receptionen (vänster entré från hissarna). Släpp aldrig in någon obehörig genom den interna ingången (höger entré från hissarna).
Vistas du i lokalerna efter kontorstid medföljer ett ansvar för larmhantering.
Kollektivtrafik till Stockholmskontoret
Lindhagensgatan 126 ligger mitt mellan två tunnelbanestationer: Kristineberg och Stadshagen. En promenad från tunnelbanan tar cirka 7-10 minuter. Buss 74 trafikerar också området, den går mellan Hornsbergs strand och Sickla/Hammarby Sjöstad, via Södermalm.
Båtpendla till jobbet!
Under sommaren är pendelbåtstrafiken igång med E/S Movitz, som är världens första eldrivna, snabbladdade pendelbåt. Eftersom Vasakronan gillar fossilfria transporter bjuder vi våra hyresgäster på båtkorten. Läs mer här.
Konferensanläggningar - tips
Många personalmöten förläggs på Stockholmskontoret men ibland finns skäl att anordna möten externt. Därför har vi samlat tips på konferensanläggningar. Vi ser helst att Röda Korset väljer anläggningar där vi har ett avtal och dit vi kan ta oss till på ett miljövänligt sätt med kommunala färdmedel.
Coor Konferens
På Lindhagensgatan 126 har Coor Konferens flera mötesrum med kapacitet för 4–75 personer. Coor Konferens erbjuder Röda Korset 10% rabatt på lokalhyran.
Kontorsservice
Gör en förfrågan genom att lägga ett ärende till Kontorsservice.
Kontorsservice hjälper till med:
- Arkiv och arkivering
- Beställning av kontorsmaterial
- Diarieföring
- Frågor om fastighet och felanmälan fastighet
- Föreningsbutiken - ny produkt eller frågor
- Fotografering
- Kopiering
- Möblering inför möte
- Skicka paket och bud
- Skrivare
- Kvarglömda saker
- Larm och säkerhet
- Leveranser
Kvarglömda saker
Servicemedarbetare i Stockholmskontoret ansvarar för hanteringen av kvarglömda saker. Det går bra att lämna ytterkläder i kapprum under arbetsdagen. Ligger något oanvänt en längre tid tar vi det till Kontorsservice.
Kvarglömt läggs (information kommer...) Varje vecka görs en bedömning för vidare hantering av det som ligger i korgarna. Sakerna märks med datum.
Värdeföremål som t.ex. mobiler, smycken eller plånböcker lämnas till Receptionen.
IT-relaterat som t.ex. laddare lämnas till Kontorsservice.
Resten tas till Kontorsservice och förvaras där i en månad. Därefter görs en ny bedömning om sakerna ska ges bort eller slängas.
Larm och säkerhet
Automatisk Larmtillkoppling med tillkopplingsfördröjning
Systemet har automatisk larmtillkoppling programmerad. Systemet tillkopplas då automatiskt vid ett angivet klockslag. Skulle personer finnas kvar i lokalen används funktionen "Köpa tid" for att fördröja larmtillkopplingen. "Köpa tid" kan utföras från samtliga Manöverpaneler i systemet. Utför en giltig passage med kort och personlig Pinkod for att fördröja tillkopplingen.
Manöverpaneler ar placerade innanför entré hus A, B och C.
Återställning utlöst larm
Återställning av utlöst inbrottslarm utfors på manöverpanel alternativt systemets programvara. Om larmande sektion fortfarande ar i aktivt läge behöver denna återställas innan återställning kan ske från systemet.
Tryck *, placera din tagg/kort framfor tangenterna på manöverpanelen och slå din personliga kod. Menyn i manöverpanelen blir nu tillgänglig.
Mötesrum
Rumsbeskrivningar och placering av mötesrum
Här hittar ni en mötesrumsbeskrivning där det finns information om bland annat rumsnamn, placering av rum, rummets kapacitet och vilken teknisk utrustning rummet har. Exakt placering av respektive mötesrum hittar du även i orienteringskartan.
Boka rum och möblering
- Du bokar rum via Outlooks kalender. Har du inte tillgång till den så lägger du ett ärende till Receptionen här.
- Här finns exempel på möbleringar
Orienteringskarta
Här hittar du en orienteringskarta som ger en översikt över vårt Stockholmskontor.
Passerkort
Utfärdade passerkort fungerar på samtliga av Röda Korsets kontor i landet. All personal som vistas i Stockholmskontoret ska bära id/personkort med foto synligt när man är på kontoret.
Passerkort som tidigare använts på Mariahuset kommer att fungera på vårt nya Stockholmskontor.
Följande gäller för vilken sorts kort man ska ha beroende på vilken typ av anställning man har (gäller även för vikarie/projektanställd).
Vikarie/projektanställd
- 0 – 3 månader "Tillfälligt kort"
- 3 mån och framåt "Person/passerkort" med foto och namn.
Tillsvidareanställd
- Alla ska ha "Person/passerkort" med foto och namn.
- ID-kort utfärdas endast om man har behov av att legitimera sig i tjänsten. I sådant fall ska den anställdes chef skicka beställning på detta till receptionen.
Din chef lägger beställning om id-kort till Kontorsservice. Blanketten har nämligen utgått och vi ska införa en digital lösning.
Personal på Stockholmskontoret kan kontakta Kontorsservice för att beställa fotografering. Klicka här för att komma i kontakt med kontorsservice.
Det går också bra att mejla en digital bild till Receptionen om den uppfyller dessa krav enligt tillverkaren: Bilden ska vara lik personen och ha en enhetlig bakgrund. Huvudbonad får ej bäras, tex. keps, hjälm. Ögonen ska synas tydligt, solglasögon är inte godkänt.
Personalbilder
Vi uppskattar att du som anställd har din bild i Teams, e-post osv. Du kan boka tid för fotografering här. Personalfotografierna finns här.
Personalrabatter
Beirut Bistro
Beirut Bistro erbjuder 20% på all mat (ej dryck) till alla anställda på Röda Korset, oavsett om det är på plats eller avhämtning. De har även en stor övre våning som rymmer 43 gäster som de erbjuder för event etc.
Indian Fusion
Indian Fusion kan erbjuda 10 % på ordinarie lunchpriser (de varierar för olika rätter) fram till 15.00 till alla anställda på Röda Korset. De kan ge 20 % på ordinarie menypriser efter 15.00. Rabatten gäller vid uppvisande av passerkort.
Tastory
Tastory erbjuder lunch för 130kr (ordinarie pris 135kr) till anställda på Röda Korset. De erbjuder även rabatterade priser vid catering och event.
Texas Longhorn Hornsberg
Texas Longhorn Hornsberg kan erbjuda en rabattkod på 10% till alla anställda på Röda Korset. Koden gäller vid beställning i restaurangen eller på hemsidan för avhämtning. Kod: RÖDAKORSET23
Post och posthantering på Stockholmskontoret
Du lägger utgående post i någon av utkorgarna som står i skrivarrummen. I Hus B, i anslutning till vår interna entré finns våra gemensamma postfack.
All post går som A-post från januari 2020. A-posten delas inte alltid ut dagen efter längre enligt Post Nord.
Information om upphämtningstid kommer
Reception
Gör en förfrågan genom att lägga ett ärende till Receptionen
Receptionen i Stockholmskontoret hjälper till med:
- Beställning av fika, kaffe, förtäring till möten
- Anmäla besökare och utskrift av besöksbrickor
- Boka lokal (inte tjänstepersoner)
- Boka låneprojektor
- Beställa eller felanmäla passerkort
- Beställa larmkoder
- Felanmäla kaffeautomat
- Beställa personalskåp
Service i närområdet
Hornsbergs strand är en levande blandstad med arbetsplatser, bostäder, förskolor, restauranger, service, idrottsplatser och mycket mer. Här finns allt du behöver i din jobbvardag.
En uppsjö av nya trendiga restauranger finns på gångavstånd från huset. I närheten finns också Ica Maxi och Lindhagenhuset, en galleria med butiker och caféer.
Servicedesk
IT Servicedesk finns här för att hjälpa dig. Av hänsyn till kollegor på IT Operations och prioriterad ärendeordning ber vi er att enbart kontakta de via etablerade hjälpvägar och inte fysiskt på kontoret. Du når Servicedesk via mejl eller telefon - en tekniker kommer sedan återkomma till dig. Servicedesk arbetar med inkomna ärenden helgfria vardagar 08:30-17:00 (- 16.00 under juni till augusti) och vår telefon är öppen 08:30-09:30.
- servicedesk@redcross.se
- 08 - 452 49 00
Akuta ärenden
Är ditt ärende akut ber vi dig att skriva AKUT i ämnesraden. Om ditt konto är låst eller om du inte kommer in i din dator av andra skäl, kan du skicka ett mejl till oss från din mobiltelefon eller be en kollega mejla in ett ärende åt dig. Du är också välkommen att ringa på telefontiden.
Sjukdom, olycksfall, dödsfall och krisstöd
Rutin för hantering av sjukdom, olycksfall, dödsfall och krisstöd på Stockholmskontoret hittar du här.
Skrivarrum och kontorsmaterial
I varje huskropp finns ett skrivarrum med skrivare och kontorsmaterial. I Hus B, i anslutning till vår interna entré finns även våra gemensamma postfack.
Taxi
Ska inte användas men om det behövs kontakta receptionen.
Telefoni och information om dig
Växeln behöver ha korrekt information om dig med sökord. Läs mer här.
Trivselregler
På Stockholmskontoret har vi gemensamma trivselregler för att stödja ett aktivitetsbaserat arbetssätt utan hemvister och för att skapa en god och trivsam arbetsmiljö. Alla medarbetare har ett ansvar för att aktivt bidra till arbetsmiljön på Stockholmskontoret genom att:
- Aktivt välja arbetsplats dagligen utifrån planerat arbete och respektera förhållningsregler på respektive kontorszon.
- Ta med mina saker när jag lämnar min arbetsplats en längre tid för att möjliggöra att en kollega kan välja en plats i önskad zon. Inte ta en arbetsplats om jag inte har till avsikt att nyttja denna direkt.
- Lämna mina arbetsytor städade, såväl individuella som gemensamma genom att ta med kaffekoppar och annan disk samt lämna dessa på angivna stationer och i matsalen.
- Anmäla brister på kontoret till kontorsservice@redcross.se och felanmäla teknik som är ur funktion till servicedesk@redcross.se.
- Inte använda parfymerade dofter av hänsyn till kollegor med allergier.
- Äta mat i matsalen.
- Delta aktivt i digitala möten i fokus-/mötesrum.
Reception
Reception och väntrum är till för besökare.
- Visa hänsyn till besökare genom att träffa kollegor i matsalen och hämta kaffe på övriga pentrystationer.
Matsal
Matsalen är till för återhämtning, fika och mat.
- Håll organiserade möten i mötesrum, särskilt under lunchtider.
- Lämna din matplats städad genom att lämna disk och skräp på angivna stationer och i diskmaskin.
Mötesrum Humanitet – 40p
- Får användas för kaffe och fika när rummet används för möte, men lunch äts i matsalen. Överblivet fika tas med till matsalen.
- Iordningställ rummet till grundmöblering och lämna det städat efter informell användning med hänsyn till kollegor som ska använda det.
Kontorszoner och fokusrum
Tyst zon
Skrivbordplatser utrustade med tystare tangentbord, dubbla datorskärmar och ljuddämpande u-formade skrivbordsavskiljare.
- För ostört arbete där samtal inte är tillåtet
- Här är det inte tillåtet att delta på digitala möten
Klassisk zon
Skrivbordsplatser utrustade med dubbla datorskärmar och skrivbordsavskiljare.
- Traditionellt kontorslandskap lämpad för individuellt arbete med möjlighet att sitta tillsammans och samverka med kollegor.
- Här förs samtal med hänsyn till kollegor som behöver arbeta individuellt.
Samverkanszon
Skrivbordplatser utrustade med en blandning av dubbla och enkla datorskärmar utan skrivbordsavskiljare.
- Möblering som uppmuntrar till samarbete, diskussion och spontana möten.
Telefonzon
Skrivbordplatser utrustade med ljuddämpande u-formade skrivbordsskärmar och ljudabsorberande plattor på väggar.
- Skrivbordsplatser anpassade för verksamhet med telefoni
Fokusrum
Fullt utrustad arbetsplats med dubbla datorskärmar.
- Hälften av fokusrummen är bokningsbara upp till 3h per bokningstillfälle, resterande hälft är endast tillgängliga för spontananvändning på plats.
- För deltagande i digitala möten eller fokuserat enskilt arbete av ex. sekretesskaraktär.
Trådlöst gästnätverk
Stockholmskontoret har ett gästnätverk för besökare. För information om lösenord – kontakta receptionen på plats.
Vilrum och rum för andlighet
Ett rum för vila och andlighet finns placerat i Hus A i anslutning till matsalen.
Återvinning
Information kommer
Uppdaterad .