Röda Korset får via second hand-verksamheterna gåvor som primärt går till försäljning/återbruk. Vi följer EU:s avfallstrappa som alla EU-länder har skyldighet att förhålla sig till. Röda Korsets second hand-verksamhet verkar inom de fyra första högsta stegen där återanvändning går före materialåtervinning. Läs mer om EU:s avfallstrappa under Hållbarhet inom second hand.
Innehållsförteckning:
Gåvor vi inte kan ta emot/ inte kan sälja
Remake, Re-design och recycling
Sortera till återvinningscentral
Sortering till textilåterbruk och återvinning- Depå
Ansvarsfördelning mellan krets och depå
Gåvor och donationer
Vi tar emot det som är helt och rent. En bra grundregel är att det ska vara sådant som gåvogivaren skulle kunnat ge till en kompis.
Givaren ger till Röda Korset och när gåvan är lämnad till oss är den Röda Korsets. Gåvans syfte är att skapa intäkter och ett överskott som går till Röda Korsets verksamheter. Det är ett förtroende att gåvor lämnas in till oss. Prata därför inte med någon, varken med arbetskamrater eller andra, om vem/ vilka som skänkt saker och vilka saker det gäller. Det förtroendet som finns kan snabbt raseras.
Därför skänker vi heller inte vidare eller säljer de gåvor vi får till andra organisationer se bilaga Riktlinjer för kläder och textilier och andra gåvor längst ner i denna artikel. Däremot kan butiken ha en funktion runt detta vid kris och katastrof.
Uppdraget för second hand-butiker är att försöka få ut så mycket värde som möjligt av de gåvor som skänks. För att få ut mesta möjliga värde väljer vi vilken kanal vi använder för det, det kan vara i butik, på internet, auktionshus eller via julmarknad, vinst i ett lotteri eller återbrukat av oss själva. Eller på något annat sätt som bedöms ge bästa värde.
Samverkan mellan Röda Korsets second hand-butiker skulle kunna öka gåvans värde. Olika second hand-butiker har olika kundkretsar, olika kunskaper bland frivilliga och olika förutsättningar på sin lokala marknad. Det skiljer också mycket på hur mycket volymer och kvalitet vid inlämning. Om ni i er butik får in mycket gåvor som ni inte har kapacitet att sälja själva, kontakta andra butiker i er närhet och dela. De har kanske varor som ni har för lite av.
Gåvor från dödsbon
Kretsen/Butiken avgör själva om de har möjlighet att tömma hela eller delar av ett dödsbo. Det är viktigt att två personer från oss närvarar och att uppdraget är väl förankrat med dödsboet, gärna skriftligen, om vad som ska hämtas och inte. Kretsen bör själva inte ta hand om nycklar till den avlidnes bostad, utan alltid närvara i bostaden tillsammans med minst en representant från dödsboet. Sträva efter att skriva en enkel förteckning över gåvans innehåll. Båda parter signerar listan som sedan förvaras i butiken.
Gåvor från företag
Att donera gåvor är ett sätt för företag att agera mer hållbart och ett sätt för oss att se till att dessa varor får ett andra liv, och tillföra värde till vår organisation. Gåvor kan till exempel vara restlager från en butik som stänger igen, e-handelsreturer som inte kommer komma ut i handeln igen eller varor vars förpackningar är transportskadade. Även nya varor med mindre skönhetsfläckar kan ofta säljas hos oss, så länge vi uppmärksammar våra kunder på det.
Samarbeten gör oss starka och är en del av den strategiska inriktningen 2024-2030. Samarbeten som genererar gåvor regelbundet är extra värdefulla.
Det är dock viktigt att vi är uppmärksamma på vilka varor vi får och hur företaget kommunicerar att de skänker till oss. Vi kan inte vara en del av så kallad green washing och våra riktlinjer för lokala samarbeten måste följas. Här kan ni läsa mer om lokala företagssamarbeten. Lokalt företagssamarbete – olika former och nivåer – Kunskapsbanken
Om ni får erbjudanden om företagsdonationer som är för omfattande för att hantera i er butik, kontakta secondhand@redcross.se så tar vi istället kontakt med företaget och hittar en regional eller central lösning, så att många butiker får möjlighet att ta del av gåvan.
Hämtning och lämning av gåvor
Kretsen avgör själva om de har tid och möjlighet till att hämta gåvor eller erbjuda transport av tyngre varor. Om ni tar betalt för transporten måste ni ha ett transporttillstånd. Har ni en stor transportverksamhet och är en stor krets rekommenderar vi att ni ansöker om detta.
Istället för att ta betalt för transporten kan ni uppmana gåvogivaren att skänka en slant till er verksamhet. Då behöver ni inte ha transporttillstånd. En QR-kod för kretsens insamling är då praktiskt att ha.
Gåvor vi inte kan ta emot
Varje butik har olika lokala förutsättningar och bestämmer själva om det finns kategorier som man inte tar emot, till exempel har inte alla butiker möjlighet på grund av utrymmesskäl att ta emot möbler.
Generellt tar vi inte emot trasiga och smutsiga gåvor.
Sådant vi inte får ta emot/ sälja vidare är:
- Säkerhetsutrustning såsom hjälmar, bilbarnstolar och flytvästar
- Varor av utrotningshotade djur eller träslag
- Farligt avfall såsom kemikalier och färger
Mer utförligt går att läsa under avsnitt Förbjudna och olämpliga gåvor att ta emot och sälja nedan.
Sådant vi inte bör ta emot på grund av låg efterfrågan av kunder:
- Tjock-TV apparater och äldre dataskärmar
- Större begagnade vitvaror
- Uppslagsverk och VHS –filmer
- Använda madrasser och större sängar
Förbjudna och olämpliga gåvor att ta emot och sälja
Det är enligt lag förbjudet att ta emot eller förmedla artiklar av utrotningshotade djur. Även produkter och möbler från vissa utrotningshotade träslag är förbjudet att sälja. I vissa fall kan gåvorna säljas om ett ska Citex-intyg medföljer. På jordbruksverkets hemsida finns information om vad som inte är tillåtet att sälja.
Vi tar inte emot bilbarnstolar, cykelhjälmar eller andra barn- och sporthjälmar av säkerhetsskäl. Vi har ingen möjlighet att kontrollera att de fungerar som tänkt och är säkra.
Vapen eller leksaksvapen ska inte finnas till försäljning i våra butiker. Knivar, vassa saxar och andra farliga föremål till försäljning ska finnas i ett skåp med lås.
Ibland får vi in böcker, andra media eller prylar med innehåll eller budskap som kan anses stötande. Det är Sveriges lag som gäller när vi sorterar gåvor och exempelvis ska vi inte sälja något som innebär hets mot folkgrupp. Skrifter med diskriminerande eller stötande innehåll och pornografi sorterar vi bort. Exempel på sådant som inte ska säljas av oss är prylar med hakkors, t-shirtar med rasistiska, drogglorifierande eller sexistiska budskap. Som riktlinjer följer det vi säljer Röda Korsets grundvärderingar och sunt förnuft används vid sortering.
Äldre ulltextilier behandlades ibland med malmedel. Vi rekommenderar från att ta emot och sälja dessa eftersom dessa medel är förbjudna idag, av hälsoskäl. Dock försvinner det hälsovådliga över tid och det finns både kunder och volontärer hos oss som har hög kunskap om detta. Väljer ni att ta emot varorna ska ni vara medvetna om riskerna. Annars är det återvinningscentralen som gäller för dessa. Så här skrivs i Avfall Sveriges handbok:
Äldre ulltextilier såsom yllefiltar, yllemattor och garn som har etikett med texter såsom ”Impregnerad mot mal”, ”Mitin”, ”Eulan”, ”Maläkta”, ”Malsäkrad”, ”Mothproofed for life” ska undvikas. Det tyder på att den är impregnerad med förbjudna bekämpningsmedel.
På Wikipedia finns mer info om just filtarna om mitin.
Foto: Bengt Oberger (@Boberger), Wikipedia
Sortering av inlämnade gåvor
Grov- och finsortering
För att ha en bra arbetsmiljö i sorteringen och snabbt få ut gåvor till försäljning behövs ordning och reda i sorteringen. Tänk ett praktiskt flöde där saker snabbt hamnar på rätt plats. Efter inlämningen behövs en grovsortering utifrån kategori göras. Därefter sorteras varje kategori på sin plats på lagret. Här hjälps både erfarna och mindre erfarna åt så att butiken inte är beroende av några få personer för varje kategori.
Fyll på butiken löpande så att det kommer ut nya saker under hela dagen. Saker ska inte stå på lagret och vänta, om vi har för mycket saker på lager går det kanske att göra om så att delar av lagerytan istället blir försäljningsyta. En välfylld butik säljer mer än en som upplevs gles.
Det är viktigt att tänka på hur marknaden ser ut så att vi når alla målgrupper i butiken. Prata med yngre volontärer och kunder vad de tycker om butiken och vad de saknar i sortimentet. Kanske sorterar vi ut för hårt eller tar ut för mycket i butiken?
Val av kanal
Varor som ni tror lockar en större målgrupp än de som kommer in i butiken rekommenderar vi att ni säljer via Röda Korsets gemensamma butik på Tradera. Det kan vara produkter som är unika, som har ett efterfrågat varumärke eller hantverk från orten och som inte uppskattas lika mycket på hemmaplan som nationellt. Tyger, porslin, samlarföremål och smycken är sådant som säljer bra på Tradera. Tänk även på att sälja sådant som är lätt att skicka. Se gärna bilaga Märkesguide och Stämpelguide för att få hjälp i värderingsarbetet.
Är det ännu mer unika eller värdefulla varor rekommenderar vi att ni tar kontakt med ett lokalt auktionshus. De kan också hjälpa till att värdera. För böcker, tavlor och antika möbler är detta en bra kanal.
Under artikeln Digital försäljning Second hand hittar ni mer information kring försäljning på Tradera.
Kläd- och textilsortering
Kläder som är hela, rena och inte luktar illa tas ut i butiken. Var noga med urval och rekrytering av frivilliga till klädsorteringen. Sträva efter att ha god åldersfördelning, kunskap om textil och material och vet vad som är modernt och efterfrågas som second hand. Som ett stöd i textilsorteringen finns Märkesguide som stöd, se bilaga nedan. Där finns också rekommendationer till prissättning.
Dyra och eftertraktade varumärken, både vad gäller kläder och hemtextil, kan nästan alltid säljas, även om de inte är i perfekt skick. Märk då upp vad som är fel och prissätt därefter. Kunden ska inte köpslå om priset i kassan.
Vissa butiker vill tvätta och stryka kläderna innan de hängs ut medan andra inte gör det. Det är upp till butikerna att bestämma hur ni gör med detta. Som ett alternativ till att stryka rekommenderar vi steamer. Det går snabbare och ger en snabb uppfräschning. Finns det lite lukt i kläderna försvinner detta ofta när de steamats. Andra tips för att få bort lukt ur kläder och textilier är att lägga dem i frysen, tvätta med ättika eller bikarbonat eller spraya med sprit. På https://www.ekotipset.se/ hittar ni tips på att fräscha upp även andra varor.
Tänk så här när ni sorterar kläder och textilier:
1. Helt, rent och säljbart sorteras för butiken.
2. Gåvor som kan användas av sömnadsgrupper eller återbruksgrupper sorteras för det.
3. Textilier som är helt, rent och säljbart men som vi har för mycket av erbjuds till närliggande kretsar och sorteras för det, enligt överenskommelse med den kretsen/ butiken.
4. Textilier som är i väldigt dåligt skick, som är mögligt, luktar illa eller är blött tas till lokal återvinningsstation. Se mer under "sortera till återvinning".
Sortering av elektronik
Det är den second hand-butik som säljer en vara som har ansvaret för att alla gåvor är funktionella och säkra. De el-produkter som ska säljas ska kontrolleras av fackman vilket är en person som är kunnig inom el-området. Byt aldrig kontakter på elektriska prylar, det ska endast göras av fackman. Om kretsen inte har någon som kan kontrollera varan, gör då innan försäljningen varan obrukbar genom att klippa av sladden alternativt kassera produkten. Kasserade el-produkter sorteras enligt kommunens avfalls-rådgivning och lämnas i särskild behållare alternativt säljer varje second hand-butik direkt till lokal uppköpare.
Ha gärna en teststation (skarvdosa) i närheten av el-avdelningen, så att kunderna själva kan testa varan. Ange på produktion om varan är avsedd för ett ojordat uttag.
Rekommendationer för elsäkerhet vid försäljning av begagnade varor:
1. En utsedd sakkunnig kontrollerar alla elektriska saker som avses säljas.
2. Testa apparaten med jordfelsbrytare.
3. Godkänd el-artikel är märkt med Fi eller två centrerade kvadrater.
4. Sladden ska vara mjuk och hel, det vill säga utan sprickor.
5. Lamphållaren ska sitta fast och vara utan skrammel.
6. Kontakten/stickproppen ska vara utan skrammel, det vill säga inte ha några lösa delar.
7. På en apparat med jordad kontakt/stickpropp så ska det vara en tre-ledad sladd, det vill säga den är inte platt som en två-ledad sladd.
8. Apparater som avses användas i våtrum ska ha märkning med en symbol med Två Droppar eller ha beteckningen Kapslingsklass min (IP 21).
9. Apparaten säljs i befintligt, men fungerande skick.
10. Vid behov använd kontrolletikett ”Säkerheten kan ej garanteras” se bilaga Etikett elvaror säkerhet längst ner i denna artikel.
Piratkopior
Det är olagligt att sälja piratkopior. Det inkräktar på varumärkesskyddet. Vi kan inte vara experter på alla varumärken. Men vi ska så långt vi kan kontrollera de varor vi säljer. Om man handlar med oaktsamhet eller uppsåt, så är det olagligt.
Uppsåt betyder att man vet att det är en pirat-kopia. Oaktsamhet betyder att man borde förstått att det är ett plagiat man säljer. (Exempelvis en låda med förpackade nike-t-shirtar eller en inlämnad rolexklocka). Det hjälper inte heller att ange på varan att det är en kopia, för då säljer ni ju en kopia med uppsåt. Om ni är säkra på att något är en piratkopia så ska varan alltså förstöras.
Här kan ni läsa mer om piratkopiering.
Plast
När det gäller plast, så är det väldigt svårt att veta när saker är gjorda och vad de innehåller. Känn och lukta. Är det flisigt, smuligt, klibbigt eller luktar illa - sortera bort, annars sälj. Gäller till exempel dockor, plastleksaker eller hushållsredskap.
Leksaker som ex Barbie, My Little Pony och Lego kan ofta säljas som samlarobjekt istället för som leksaker och är populära produkter på exempelvis Tradera.
Skriv gärna ut bilaga sortera plast här nedan och sätt upp för internt bruk vid er sortering.
Återkallade produkter
Det händer att produkter som återkallas från konventionell detaljhandel på grund av produktionsfel, redan blivit sålda och istället ges som gåvor och säljs i second hand-butikerna. Konsumentverket publicerar återkallade varor i Sverige https://www.konsumentverket.se/aktuellt/aterkallelser-av-varor/
Rapex är ett informations- och varningssystem som länder inom EU använder för att informera varandra om produkter med allvarliga risker som har återkallats. Varje vecka kommer en färsk rapport från EU med de senaste varningarna. Följ rapporten här.
Återbruk och återvinning
Varor som inte har sålts i butiken kan finna sin kund via en annan av våra butiker. Dela därför gärna med er till andra kretsars butiker. De varor som inte kan säljas i butikerna kan produceras till nya produkter via sygrupp eller återvinnas via vårt program för textilåtervinning. Det är ett stämmobeslut på att alla butiker ska textilåtervinna och kostnaden för detta ska budgeteras på butiken.
Ett sista steg är avfallshantering på kommunens återvinningscentraler.
Vill du veta mer om Röda Korsets textilexport se frågor och svar under Hållbarhet i second hand.
Remake, Redesign och recycling
Vi kan förädla gåvor som inte går att sälja i våra butiker genom interna sömnadsgrupper och återbruksgrupper som kan ta tillvara materialet. Produkter som återvinns till en ny produkt kan kallas remake, redesign, recycling med mera.
Vill ni få inspiration till att starta en återbruksgrupp? Läs mer här länk till reportage om Åmål Redesign.
Sortera till återvinningscentral
Det som inte kan återvinnas enligt vårt gemensamma program för återvinning lämnas källsorterat på kommunens återvinningscentral (ÅVC). Det är:
- Smutsiga, fuktiga, mögliga, och som luktar illa eller fulla med målarfläckar eller liknande.
Sopor till ÅVC lägger ni i genomskinlig säck (eller enligt lokala regler). Mer om hur sopor ska sorteras finns att läsa här: http://www.sopor.nu
Sortering för återbruk och återvinning - depå
Kläder, hemtextil, skor, skärp och accessoarer av textil eller läder säljer vi enligt vårt gemensamma program för återbruk och återvinning. Textilierna tas av kretsen till närmaste depå och säljs sedan vidare till partners för återbruk och återvinning på andra marknader, till största del inom Europa.
Depåerna finns idag på 15 platser runt om i Sverige. Se Kontaktuppgifter till Depå i bilagor nedan.
För central kontakt inom Röda Korset för textilåtervinning, mejla depa@redcross.se
Vad kan gå till depå?
Textilierna kan vara smutsiga och trasiga, de går ändå att materialåtervinna. Det får däremot inte vara textilier som är sönderklippta i små delar.
Täcken, kuddar och gosedjur går bra att återvinna. Skor ska vara hopbuntade i par.
Vi kan inte materialåtervinna uniformer eller sportutrustning såsom skidpjäxor eller skridskor
Så här ska säckarna för textilåtervinning packas
Textilier och skor som ska textilåtervinnas läggs i särskilda starka säckar som klarar lastning och transport. Dessa "blå" säckar finns att hämta på textildepåerna och får enbart användas för textilexport. För beställning av säckar se bilaga Kontaktuppgifter depå nedan.
- Packa i plastsäckar. I varje depå finns gratis kraftigare blå plastsäckar (återvunnet material) samt buntband att hämta. Säckarna är för-borrade med lufthål för att undvika att transportera luft och fylla lastbilen med så många säckar som möjligt.
- Varje säck får maximalt packas med 10 kg och bär väga mellan 8-10 kg. De blir annars för tunga att hantera. Väg gärna säckarna innan ni lämnar på depå.
- Plastsäckarna ska vara ordentlig förslutning med buntband, använd buntband som finns att hämta i depån.
- Det ska alltid finnas plats för två knytnävar ovanför buntbandet. Detta gäller oavsett hur full säcken är. Om exempelvis säcken innehåller mindre volym som är tyngre ska buntbanden fortfarande sitta med plats för två knytnävar ovan. Anledningen till denna precisa placering är att då är det lättare att lasta andra säckar ovanpå säcken.
Ansvarsfördelning mellan krets och depå
För att verksamheten i depån ska fungera bra har vi tagit fram riktlinjer för alla som levererar säckar in till depån. Ansvaret för depån delas av samtliga kretsar som använder depån, det är alltså inte bara den depåansvariga kretsen som har ansvaret för att verksamheten fungerar.
Depåansvarig krets är ansvarig för att depån är tillgänglig för kretsarna i området och för att i god tid, när depån börjar bli fylld, beställa transport. På varje depå finns en depåansvarig som också är kontaktperson för frågor gällande depån. Depåansvarige ska ha kontaktuppgifter till samtliga kretsar som lämnar på depån. Kretsen har ansvar för att förse depåansvarige med korrekta uppgifter.
Kretsar ska själva tömma sin bil på säckar och lägga dem på anvisad plats i depån. Kretsen ansvarar också för att rapportera hur många säckar som lämnats i depån. Depån ska visa var detta rapporteras, i pärm eller digitalt via QR-kod. När ni lämnat i depån, säkra att allt är ordentligt stängt så att ingen obehörig kommer in. Vid avvikelser, rapportera direkt till depåansvarig.
Rutin för att lämna på depå
- Kontakta närmaste depå, se bilaga Kontakt Depå, och kom överens om när det passar att leverera. Ring några dagar före ni tänkt att komma. Från depåansvarige får ni adress, öppettider och information om hur ni kommer in i depån.
- Det finns ingen minsta antal säckar att lämna, men samla gärna på er så sparar ni in på transporter.
- De kretsar som har längre än 30 km till närmaste depå har rätt att få bidrag till transporten. Ersättning är 5 kr/säck. Här finns mer information och fakturamall att använda. Läs mer om detta under Hållbarhet i second hand.
- Alla kretsar som lämnar på depå har ett ansvar att delta i lastningen av bilarna. På varje depå finns en depåansvarig som ansvarar för att kalla in frivilliga till lastning. När kretsarna deltar i lastningen så minskar problemen med för tungt lastade säckar, säckar placerade på fel ställen och andra utmaningar.
Se hur en lastning kan gå till:
Film lastning Textilåtervinning (1).mp4
Ersättning till krets
För kretsar som transporterar säckar längre än 30 km enkel väg till depå betalas ersättning ut 5 kr per säck. En gång per kvartal kan kretsen begära ut ersättning om den uppgår till minst 1000 kr, annars ges ersättning i slutet på året (gäller även under 1000 kr).
Använd faktura-mallen Fakturamall depå 2022 som ligger med som bilaga längst ned på sidan. Fakturan ska mejlas som en pdf till faktura@redcross.se. Kretsen kan använda egna fakturamallar så länge fakturan är i pdf-format och att all efterfrågad information finns med. Det är viktigt att all information finns med då fakturan läses av maskinellt i leverantörsfakturasystemet. Tillkommer bilagor måste de vara inkluderade i samma pdf-fil så fakturasystemet kan läsa in det.
Tänk på att skicka faktura i god tid innan årsskiftet, för att få ut ersättning.
För depåansvariga
Längst ner i denna artikeln finner ni viktig information i följande bilagor:
Kontaktuppgifter depå
Säkerhet vid lastning för depåansvarig
Fraktdokument för depåansvarig
Rutin bokning lastbil etc. för depå
Uppdaterad .