Här kan ni läsa användbara information om kampanjer, tips och stödmaterial som kan hjälpa er att kommunicera med er målgrupp.
Innehållsförteckning:
Tips för effektiv kommunikation på sociala medier
Kampanjer Second Hand 2023
Här hittar ni information om våra centrala kampanjer för second hand.
Längst ner på sidan hittar ni även bilagan Årshjul2023 som ni kan använda för planeringen av era sociala medieinlägg, evenemang och butiksaktiviteter/exponeringar.
TIPS: För att skriva ut årskalendern, välj "Skriv ut" och under "Anpassning av sidstorlek och sidhantering", välj "Anpassa" för bästa resultat.
Vår/Sommar
Tema: Återbruk/ Remake – Världen förändras – gör om, gör rätt
Kampanjen “Världen förändras – gör om, gör rätt” lyfter vikten av återbruk i omställningen mot ett miljömässigt-, socialt- och ekonomiskt hållbart samhälle. Att handla second hand, redesigna befintliga plagg och laga trasiga kläder är enkla och effektiva sätt att bidra till en mer hållbar värld. Med kampanjen vill vi uppmuntra och inspirera fler att använda befintliga resurser på ett smart och kreativt sätt.
Kampanjmaterial
Tryckt material, kampanjbeskrivning samt delningsbilder till sociala medier finns för beställning och nedladdning i Föreningsbutiken.
Tid: mars–juli 2023
Höst
Tema: Från familj till familj – skänk till second hand
Kommer att finnas för beställning i Föreningsbutiken mot portokostnad.
Ingen föranmäl krävs.
Material kommer endast finnas i Föreningsbutiken för nedladdning.
Tid: augusti–september 2023
Tema: Världens barn
Profilprojekt beslutas senare under året.
Beställning av material sker direkt på världens barns hemsida
Mål: samla in medel till världens barn genom lokal insamling och second hand
Läs mer genom att klicka på denna länk:
Insamling: Världens Barn – Kunskapsbanken (rodakorset.se)
Tid: sept/oktober, second hand-dagen 7 oktober.
Tema: Hållbarhet
Tema: Circular Monday
Om dagen: Circular Monday (f.d White Monday) är dagen för cirkulär konsumtion som infaller måndagen innan Black Friday varje år. Det är en svensk kampanj som vuxit till en global kampanj. Syftet är att sprida företag som erbjuder cirkulära produkter och tjänster, och uppmuntra till cirkulär konsumtion som är skonsam för både plånbok och planet.
Mål: Belysa vårt arbete med hållbarhet.
Material finns i Föreningsbutiken för nedladdning och utskrift.
Tid: måndag 20 november 2023
Tema: Julkampanj
Årets julkampanj handlar om att lyfta våra volontärer och hur julafton är en dag som alla andra för oss på Röda Korset. Det är en kort film på 20 sekunder som kan delas i sociala medier. Filmen har ett slutbudskap om att bidra genom att bli volontär, handla eller skänka till våra butiker.
Tid: Filmen publiceras första veckan i december.
Vi kommer dela filmen på Instagram samt med butikerna som har konton.
Sociala Medier
I dagens digitaliserade samhälle spelar sociala medier en avgörande roll för att nå och engagera målgrupper på ett snabbt och effektivt sätt. För Röda Korsets Second Hand-butiker öppnar sociala medier upp en värld av möjligheter att nå ut till en bredare publik, främja sitt arbete och öka sitt inflytande.
Många kretsar använder sig av till exempel Facebook eller Instagram för att hitta nya volontärer, kunder till sina second hand-butiker och öka sin lokala synlighet.
Genom att skapa en lockande och interaktiv närvaro på sociala medier kan vi inte bara öka intresset för våra butiker, utan också bygga en lojal kundbas som ser oss som en källa till att både hitta unika fynd och ge meningsfullt stöd till Röda Korsets arbete.
Varför ska Röda Korsets Second Hand-butiker finnas på sociala medier?
- Attrahera fler kunder till butiken: Genom att visa upp vårt varierande och intressanta sortiment på sociala medier kan vi locka fler kunder till butiken. Inspirerande bilder och videos ger en inblick i vårt unika utbud och väcker nyfikenhet.
- Ökad lokal synlighet och varumärkesexponering: Genom närvaro på sociala medier kan vi främja vårt arbete på både lokala, nationella och internationella nivåer. Detta ger oss möjlighet att nå en bredare publik och sprida medvetenhet om Röda Korsets viktiga arbete.
- Rekrytera volontär: Sociala medier kan fungera som en effektiv kanal för att rekrytera nya volontärer. Skapa er annons i ReachMee och sprid den via era sociala medier.
- Kommunicera erbjudanden och kampanjer: Sociala medier ger oss en plattform att effektivt annonsera reor, specialerbjudanden och kampanjer. Genom att marknadsföra våra förmånliga erbjudanden når vi potentiella kunder och stimulerar besök i butiken.
- Dela engagerande innehåll: Dela inspirerande innehåll som t.ex. tips om hållbarhet, DIY-projekt med second hand-varor, historier om fynd och hur gåvor gör skillnad, kan skapa en starkare koppling till vårt varumärke.
- ·Sprida evenemangsinformation: Informera om event och aktiviteter i butiken via sociala medier. Detta kan vara allt från workshops, insamlingsevenemang till temakvällar som lockar folk till butiken.
Ni kan läsa mer om våra riktlinjer för användning av sociala medier.
Tips och råd för effektiv kommunikation på sociala medier:
- Enhetlig profilbild: Använd "Profilbild sociala medier second hand" som profilbild till vänster om namnet på butikskontot. Den får endast användas som profilbild och inte i andra sammanhang. Bilden finns att ladda ner från Mediabanken. Läs mer om logotypen och om hur du loggar in i mediabanken här.
- Följ @rodakorsetsecondhand: Röda Korset Second Hand har idag ett centralt Instagram-konto. Följ gärna kontot för inspiration och tillgång till material som ni kan dela vidare.
- Återanvänd material: Genom att återanvända material som redan är framtaget, till exempel kampanjmaterial sparar vi mycket tid. I Föreningsbutiken ligger både färdigt och material du själv kan redigera och i Mediabanken finns det ett stort antal bilder lagrade. Genom att dela material som publiceras på Röda Korset och Röda Korset Second Hand, har vi inte bara bra material att dela utan hjälper även till att nå ut till fler.
Användbara mallar och verktyg
Föreningsbutiken
I Föreningsbutiken finns det material som kan användas på sociala medier om och om igen – vissa saker kan redigeras och andra bilder är färdiga men du kan skriva vilken inläggstext du önskar.
Mediabanken
I Röda Korsets Mediabank finner du ett stort urval av främst bilder men även generiska filmer, annonser och Röda Korsets logotyp som du kan ladda ner och använda.
Röda Korsets grafiska riktlinjer
Grafiska riktlinjer innehåller ramar för hur Svenska Röda Korset ska kommunicera, både till innehåll och till form. Tack vara gemensamma grafiska riktlinjer, som omfattar bland annat logotyp, typografi, färger och bilder, ger vi ett enhetligt uttryck oavsett vad som produceras eller vem som gör det.
För Second hand- butikens fönster och fasad finns även en grafisk manual framtagen. Se under grafiska riktlinjer.
Uppdaterad .