Idag har Röda Korset centralt samarbete med två partners för digital försäljning, Tradera och Blocket. Detta gör att butikerna har möjligheten att sälja produkter online och på så sätt nå ut till flera miljoner besökare och potentiella köpare varje månad! Genom att sälja digitalt ökar det även möjligheten att få sålt varor då ni har hela Sverige som marknad.
Den digitala butiken bidrar dessutom till att öka synligheten för Röda Korset i digitala kanaler och där människor handlar second hand.
En annan fördel med digital försäljning är att den inte behöver utföras under ordinarie butikstider. Behöver er krets hjälp med att komma igång och få nya frivilliga för detta ändamål finns förslag på frivilligannons med som bilaga längst ner på sidan.
Innehållsförteckning:
Kom igång med ditt Tradera-konto
Kom igång med ditt Blocket-konto
Handbok Tradera
Bakgrund
Din krets kan sälja saker på nätet via Röda Korsets sida på auktionssajten Tradera. Det gör att din butik kan få högre pris på vissa typer av varor som är unika, när ni har hela Sverige som marknad. Hos Tradera finns möjligheten att nå ut till 5 miljoner besökare varje vecka och ni väljer själva när ni vill lägga upp nya annonser.
Vill ni ha stöd att komma igång med försäljning via Tradera: kontakta secondhand@redcross.se
Premisserna är
- Tradera hjälper till att skräddarsy butiksupplägg för respektive RK-butik. Vanligtvis utgår en fast månadskostnad (mellan 295 kr - 1995 kr beroende på butiksstorlek). Tradera kommer erbjuda samtliga RK-konton fri butik.
- Det mest effektiva annonsformatet på Tradera är auktion. I standardupplägget har Traderamedlemmar tillgång till 100 fria auktioner varje månad. Publiceras fler än 100 auktionsannonser varje månad kan uppläggningsavgifter tillkomma. Uppläggningsavgifter ska inte vara något som hämmar RK och vi kommer därför erbjudas att lägga upp valfri volym av auktionsannonser, utan att uppläggningsavgifter debiteras.
- Enbart en provisionsavgift på 8 % (ex. moms) debiteras på de annonser vi säljer. RK har dessutom ett tak på provisionen per såld vara på 160 kr (ex. moms).
- Tradera kommer under hela samarbetets gång att erbjuda personlig support för samtliga RK-butiker.
- Tradera kommer att hålla en onlinekurs med alla butiker - där vi går igenom fördelarna med att sälja på Tradera, där vi kommer få se olika referenscases, exempel på annonser som ofta ger bättre betalt på Tradera än i butik, samt hur man faktiskt säljer på Tradera rent praktiskt.
I handboken går vi i genom steg för steg hur du kommer igång med er försäljning online.
Kampanjkod: För att alla våra annonser ska synas på vår gemensamma kampanjsida måste vi i varje annons fylla i vår Kampanjkod: Redcross. Om man uppnått gränsen för användningen av kampanjkoden (10 000 annonser/butik), behöver använda en ny: redcross2 för att annonserna ska länkas in till den gemensamma butikssidan.
Kom ihåg att alltid mejla secondhand@redcross om ni är en ny butik som ansluter till Tradera.
På grund av EU-direktiv för betalningar så behöver ni uppvisa ett utdrag ur Skatteverket är ni är en registrerad förening. Ni behöver också skicka in uppgifter till den som är ansvarig för kontot, detta är rutin för försäljning via plattformen och kan tyvärr inte göras centralt då alla butiker är olika juridiska personer.
I filerna nedan finns:
- Handbok för Tradera.
- Frivilligprofil till Traderauppdraget för att underlätta för er att hitta rätt person(er)
-Annonsmallar för beskrivande annonser
-Banner/Grafik (bildmaterial i rätt storlek för att profilera er Traderabutik)
Har ni några frågor så kan ni alltid kontakta Tradera på sales@tradera.com eller ring deras kundtjänst på 077-139 20 00.
Här finns vår gemensamma butik på Tradera
Här finns vår landningssida till Tradera
Kom igång med ditt konto
Skaffa en särskild e-postadress till er krets, att använda e-postadressen redcross.se skapar professionalitet och trovärdighet i kontakten med kund och aktör. Finns second hand-försäljning kan kretsen välja att beställa en särskild e-post till denna verksamhet efter standard secondhand.ort@redcross.se.
För att skapa ny e-postadress finner ni instruktioner i kunskapsbanken:
Mejl för kretsen: redcross-mejladress
OBS! Ha detta förberett innan du startar:
Mail:
Användarnamn: RödaKorset-Secondhand-xx (ort)
Organisations nr.
Adress
Konto nr. (Den bank och kontonr ni vill få inbetalningarna till)
Mobilnr/Tel
Kontaktperson
Skapa Konto
Gå in på tradera.se , klicka på "Bli medlem"
Klicka på "Skapa ett företagskonto”
Det är viktigt att ett företagskonto skapas så att ni kan ta del om fördelarna som vi har för vår Röda Korset butik. Vi bör aldrig använda privata konton för försäljning av butikens varor på Tradera.
Fyll i kontouppgifter
För att ta det av vårt erbjudande med Tradera måste kontot registreras med en @redcross.se adress. ex. secondhand.forshaga@redcross.se
Exempel för användarnamn: RödaKorset-SecondHand-Forshaga
Bekräftelse & verifiering
Tradera granskar alla företagskonton manuellt och dem kan komma att verifiera ert konto med ytterligare information. Detta brukar ta bara några timmar men förutsättning att ni har tillgängligt dokumentationen dem behöver.
Dokumentation
Vid verifiering så kommer Tradera be om ytterligare dokumentation som ett registreringsbevis samt identifikationshandling på en firmatecknare.
- Om ni är registrerad hos Bolagsverket så kan de ladda ner ett Registreringsbevis här.
- Eller via Skatteverket här.
Om ni har ett sammanträdesprotokoll där firmatecknare är undertecknad fungerar det också bra att skicka in.
Kontoinställningar
När ert konto blivit verifierat och ni har fått lösenordet så kan ni nu logga in för att sätta upp kontoinställningar och annonsmallar.
Betaluppgifter
Tradera erbjuder Traderabetalning vilket innebär att säljaren erbjuder en säker
betalningsplattform och flera betalningsmöjligheter för kunden och säljaren, för mer information kring betalningsalternativen klicka här.
Vi får betalt från Tradera till det konto vi uppger. Betalningarna är märkta med TRADERA SWED.
Lär mer om hur ni får betalt genom att klicka här.
Under inställningar finner ni Utbetalningsinställningar
Lägg till ert bankkonto och välj hur ofta ni önskar utbetalningarna.
Presentation
Under profilinställningar så kan ni ladda upp omslagsbild samt text för er butik.
Omslagsbild:
Bild finns att hämta i bilagor längst ner på denna sida Profilbild_Tradera_1920X1920.png
Kopiera in Röda Korsets presentationstext:
Röda Korsets Second Hand ger hopp och räddar liv – i Sverige och världen.
Genom att handla hos Röda Korset är du med och bidrar till våra verksamheter nationellt och internationellt.
Vår Second Hand bygger på engagemang, frivillighet och delaktighet och vi har ca 250 butiker runt om i landet.
Skapa annonsmall
För att underlätta för ert arbete när ni skapar annonser och för att få med all viktig information vid varje annons har vi tagit fram ett underlag för en mall.
Tradera annonsmall :
Beskrivning:
Märke:
Skick:
Storlek:
Längd: cm
Bröst: cm
Midja: cm
Material:
Lycka till med budgivningen!
Skick:
Varan säljs i befintligt skick enligt bilder och beskrivning. Våra varor är gåvor och i regel begagnade.
Vi bedömer utifrån vår kunskap kvalitén på gåvorna men kan inte erbjuda äkthetsintyg.
Retur/reklamation:
Som kund har du 14 dagars ångerrätt. Returfrakten bekostas av dig. Vid skadat föremål, maila oss bild på produkten samt emballaget och spara allt tills vi har hört av oss.
Betalning:
Vi använder oss av Traderabetalning vilket innebär att du som köpare kan välja att betala med Swish, kort eller PayPal. Vid vunnen auktion måste varan betalas inom fyra dagar. Om betalning inte skett inom fyra dagar förbehåller vi oss rätten att häva köpet.
Leverans:
Frakt inom Sverige sker med DBS Schenker/Postnord. Varan skickas väl förpackad och emballerad.
Varan kan även hämtas i butik:
Röda Korsets Second Hand - Kretsnamn
Adress:
Röda Korsets Second Hand ger hopp och räddar liv – i Sverige och världen.
Genom att handla hos Röda Korset är du med och bidrar till våra verksamheter nationellt och internationellt.
Vår Second Hand bygger på engagemang, frivillighet och delaktighet och vi har ca 300 butiker runt om i landet.
Gå sedan in på sparade annonsmallar
Välj att skapa ny mall
Gemensam butik - Kampanjkod
Rödakorset har en gemensam kampanjsida på Tradera där alla Röda Korsets annonser samlas, se på länk nedan:
VIKTIGT!
För att alla våra annonser ska synas på vår gemensamma kampanjsida måste vi i varje annons fylla i vår Kampanjkod: Redcross
Om man uppnått gränsen för användningen av kampanjkoden (10 000 annonser/butik), behöver använda en ny: redcross2 för att annonserna ska länkas in till den gemensamma butikssidan.
Skapa annons Tradera
Att göra en bra och tydlig annons skapar de bästa förutsättningarna för att få en bra budgivning. Bra beskrivning och tydliga bilder gör även att man sparar på mail med frågor från kunder. Titta gärna in på vår gemensamma sida på Tradera för att få tips på hur ni kan utforma era annonser.
Du börjar processen genom att välja ”Sälja” > ”Skapa ny annons”
högst upp till höger när du är inloggad på Tradera. Har du skapat en mall väljer du denna.
1. Välj din rubrik – Tänk på att bara få in det viktigaste.
(Till exempel Blå Ralph Lauren Skjorta Storlek M).
2. Välj den kategori som passar för produkten.
3. Välj skick Oanvänt/Begagnat.
4. Ladda upp bilder, upp till fem bilder går att ladda upp.
5. Beskriv produkten så utförligt som möjligt.
6. Pris och tid – Välj ifall det ska vara en auktion- eller
Fastprisannons (köp nu).Välj annonslängd (hur länge annonsen ska ligga uppe) Tänk på
att mest trafik på sidan är lördagar och söndagar mellan klockan
18.00–21.00
7. Frakt – Välj det fraktalternativ som passar bäst för er.
Med både DBSchenker och Postnord så krävs det att ni lämnar in
det som ska fraktas till närmsta utlämningsställe.
Frakt och emballage
När du skapar din annons väjer du fraktmetod. Undersök vilket alternativ som är bäst för er beroende på var inlämningsplats finns etc.
Upphämtning av paket:
Det finns möjlighet till upphämtning av paket med DB Schenker direkt från butiken. DB Schenker har som krav att man ska skicka minst 5 paket för att få upphämtning. Man kan välja mellan att ha fasta veckodagar eller boka upphämtning dagen innan. För att anmäla er för upphämtning kan ni kontakta vår support på Tradera: Filip Wallin, filip.wallin@tradera.com
Packa era varor noga så att det inte händer något på vägen!
Försök i första hand att återvinna emballage ni redan har i butiken* och i Föreningsbutiken kan ni beställa tejp, klicka här
*Vi har även samarbete med Tingstad för beställning av emballage. Se mer information i bilagor längst ner på denna sida.
Efter försäljning
Omdömen
Efter att en annons avslutats så kommer både du och köparen få information om affären, dels via email dels inne på Mitt Tradera. Ni kommer då få kontaktuppgifter till varandra. Med Traderabetalning som är vår integrerade betallösning, kommer du bli uppdaterad via mail och i Mitt Tradera så fort en betalning genomförts. Så fort du säkerställt att betalning inkommit är det dags att skicka varan. När du fått betalt är det även dags att lämna omdöme. Både säljare och köpare kan efter varje köp lämna ett omdöme på sin motpart, som beskriver hur pass nöjd man är med affären.
Fakturering provision
Tradera tar en provisionsavgift på 8 % (ex. moms) debiteras på de annonser vi säljer. Röda Korset har dessutom ett tak på provisionen per såld vara på 160 kr (ex. moms).
Finn era fakturor under konto – fakturor
Länkar
Tradera har mer information och support sidor som kan guida i användningen, kika in på följande länkar:
Support
Vi har ett dedikerat team på Tradera för att hjälpa er om ni kör fast eller har frågor, dem har direkt tillgång till information och system och kan därför många gånger hjälpa er direkt och lösa eventuella problem eller frågor, ni kontaktar dem på följande vis:
Mail:
Filip Wallin
filip.wallin@tradera.com
Chatt öppettider:
Måndag-Torsdag: 08:30 - 19:00
Fredag 08:30 - 18:00
Helger: 10:00 - 19:00
Röda dagar: Stängt
Klicka här för att starta chatt
Telefon företag öppettider:
Vardagar: 09:00 - 17:00, lunchstängt 12:00 - 13:00
Helger: Stängt
Röda dagar: Stängt
0771 - 392 000
Tips!
Vi har satt ihop en guide för tips och knep ni kan använda er av när ni säljer på Tradera, finn guiden som bilaga längst ner på denna sida. Guiden innehåller bland annat tips om hur man värdesätter varor, vad man ska tänka på när man tar bilder, populära sökord på Tradera etc.
Lycka till!
Vid övriga frågor kontakta oss på secondhand@redcross.se
Material föreningsbutiken:
Föreningsbutiken har olika material för digitalförsäljning som går att beställas. Se artiklar nedan:
- Affisch A4 - Vi finns också på Tradera: Artikelnr - ROK1022
- Klistermärke Tradera: Artikelnr – ROK1024
- Tackkort Tradera: Artikelnr - ROK9030
- Tejp till Tradera- försäljning: Artikelnr - RK4019
- Visitkort - Vi finns också på Tradera: Artikelnr - ROK1023
Klicka här för att logga in i föreningsbutiken.
Har du inte konto? Läs mer om föreningsbutiken här
Handbok Blocket
Bakgrund
Blocket, med flera miljoner användare per månad, erbjuder sig nu att sätta upp ett butikskonto och ordna gratis annonsering för alla kretsar som är intresserade. Detta är ett unikt tillfälle för kretsar att få ett digitalt skyltfönster för butiken.
På Blocket kan ni också hitta rätt kund till lite större föremål så som stolar, bord, mattor mm. Syftet med en ny marknadsplats är att kretsarna kan nå ut till flera köpare, locka nya kunder till butiken och öka intäkterna.
Vill du komma i gång? Såklart! Kontakta butikssupport@blocket.se för åtkomst till ert konto! Skicka även ett mejl till secondhand@redcross.se och skriv att ni kommer öppna butik! Här lite korta punkter att ha reda på:
- Blocket sätter enkelt upp ert butikskonto (normalt en fast årskostnad men Röda Korset får gratis).
- All annonsering sker gratis med hjälp av ett klippkort som du kan använda för att betala radannonser styckvis (om klippkortet tar slut kontakta butikssupport@blocket.se så fyller dom på igen).
- Allt ni behöver göra är att fota produkten samt ta ner annonsen när varan är såld.
- Blocket kommer hela tiden erbjuda support; telefon 0774 - 45 00 00.
I handboken nedan går vi i genom steg för steg hur du kommer i gång med er försäljning på Blocket.
Har ni några frågor så kan ni alltid kontakta Blocket på butikssupport@blocket.se eller ring kundtjänst på 0774 - 45 00 00
Här finns vår gemensamma butik på Blocket , klicka på denna text.
Kom igång med ditt konto
• Kontakta butikssupport@blocket.se för att få tillgång till ert konto!
Logga in med ert konto till butiken på följande länk:
https://www.blocket.se/store/login/0
Alla butiker kommer lägga upp annonser under samma gemensamma rödakorsprofil, därför behöver ni inte skapa en profil utan enbart annonsering. Det är därför viktigt att inte redigera konto-inställningar på något sätt då vi alla använder samma butik utan endast använda verktyget för annonsering.
Se nedan.
Skapa annons på Blocket
Att göra en bra och tydlig annons skapar de bästa förutsättningarna för en såld vara. Bra beskrivning och tydliga bilder gör även att man sparar på mejl med frågor från kunder. Visa gärna extra tydligt i separat bild om det finns någon defekt.
Du börjar processen genom att välja ”Lägg in annons”
Välj sedan ”alla kategorier”
Fyll i följande uppgifter i annonsen:
1. Telefon (inte obligatoriskt).
2. Välj Kategori som passar för produkten
3. Plats
4. Postnummer
5. Rubrik
6. Text – Använd vår standardmall (se nedan) för all annonsering.
7. Prissättning
8. Ladda upp bilder
9. Godkänn villkor och lägg upp annons
10. Verifiera annonsen verifiera annonsen via ett e-postmeddelande ( denna skickas till den adress som använts vid annonseringen)
Klart!
Annonsmall
Använd denna annonsmall när ni lägger upp nya varor, kopiera följande mall:
Märke: Skick: Storlek: Längd: cm
Bredd: cm
Material:
Övrig beskrivning:
Betalning:
Hemleverans:
Avhämtning i butik:
Fraktalternativ:
Adress:
Öppettider gåvomottagning:
Övrigt:
Facebook:
Instagram:
Hemsida:
Prutning undanbedes, eventuella prissänkningar visas om ändring görs i annonsen.
Frakt och Emballage - Blocket
Frakt – Idag har inte Blocket ett inbyggt fraktalternativ för butiker utan detta måste bestämmas tillsammans med kund vid köp. Välj det fraktalternativ som passar bäst för er och erbjud kunden. För både DBSchenker och Postnord krävs det att ni lämnar in det som ska fraktas till närmsta utlämningsställe.
Främst används avhämtning i butik på Blocket, detta kan man ändra utifrån annonsmallens beskrivning om vad som passar er bäst!
Support - Blocket
Mail: butikssupport@blocket.se
Telefon: 0774 - 45 00 00
Vid övriga frågor kontakta secondhand@redcross.se
Uppdaterad .