Här följer information för er som funderar på att starta en butik eller praktiska länkar och checklistor för er som redan är igång.
Se även Kretshandboken för mer information inom områdena ekonomi, försäkringar, frivilligpolicy, arbetsmiljö och arbetsgivaransvar.
Innehållsförteckning:
Varumärket i butik och sociala medier
Förarbete och ekonomiska förutsättningar
Kris och Insamling
Kretsens ansvar
- Butiken ska gå med vinst enligt det ekonomiska regelverket. Målsättningen med butiken är att ge ett överskott som finansierar annan verksamhet, lokalt, centralt eller internationellt
- Det finns i kretsen en verksamhetsplan, budget och överskottsmål som inkluderar butiken
- Kretsen ska ha ett tydligt syfte med butiken och en plan för varför de bedriver second hand
- Det finns i styrelsen en namngiven person med ansvar för second hand
- Det finns en lokal insamlingsplan för gåvor till försäljning
- Styrelsen har förståelse för att de har arbetsmiljöansvaret för butiken och anställda/frivilliga
- Försäljning och kostnader följs regelbundet upp
- Butiken håller sig uppdaterad om insamling för akuta ändamål och använder butiker som en yta för att driva insamling
- Kretsen har en ansvarig som lägger in aktuell information om second hand-butiken i Ready och webbplats
Varumärket i butik och sociala medier
- Den grafiska manualen för second hand följs vid skyltning utanför och i lokal, sociala medier samt lokala medier. Se grafisk manual.
- Mallar från Föreningsbutiken används.
- Butiken har en röda kors-mejl som är inlagt i Redy: Secondhand.ort@redcross.se
- Butiken har regelbundna öppettider som kommuniceras till kund, i butik och på webben.
- Butiken använder de lokala web-sidorna, Redy och sociala medier för att ge kunder information om butik, öppettider, kontaktuppgifter och gåvoinlämning.
- Styrelse och anställda/frivilliga i butik har en förståelse för att man är en del av Röda Korset och delar och lyfter fram de värderingar/grundprinciper varumärket står för.
- Medarbetare bär varumärket synligt på kläder, nyckel band eller namnskylt.
Butiksdrift
- I butiken finns rollerna butiksansvarig, frivillig-ansvarig och ansvarig sociala medier.
- Arbetar aktivt med rekommenderade nyckeltal för försäljning.
- Butiken jobbar aktivt med insamling av gåvor.
- Butiken ansvarar för att kontinuerligt uppdatera sig på nyheter och rekommendationer inom second hand på Rednet och nätverksträffar.
- Butiken använder om möjligt det beslutade gemensamma kassasystemet Yabie.
- Exponering i butik och i fönster är utformad för att driva försäljning. Skyltning följer säsong och kampanjer.
- Gåvoinsamling i butik är tydligt skyltad.
- Butiken delar gåvor som inte sålts i egna butiken med andra SRK-butiker.
- I butiken känner man till möjligheten att sälja digitalt/ på Tradera och man har tagit ställning till om man gör/inte gör det.
- Läs mer under avsnitt "Butiksdrift".
Marknadskommunikation
- Butiken följer gemensamma kampanjer, aktiviteter och exponering, i butik och på sociala medier.
- Butiken har ett konto på Instagram/Facebook där man lägger upp egna inlägg och där man delar centrala och andra butikers inlägg samt taggar #rodakorsetsecondhand
- Det finns en kampanj- resp SoMe- ansvarig som är namngiven i Redy och som tar del av central info och sprider i butik och till kunder och marknaden.
- Kampanj- och SoMe-ansvariga tar del av utbildningar som erbjuds av SRK och på annat håll.
- Läs mer under avsnitt "Marknadskommunikation".
Hållbarhet
- Genom att erbjuda ett attraktivt sortiment av second hand-produkter i välskötta butiker minimerar vi ny konsumtion.
- Genom att finnas med ca 260 butiker säkrar vi att produkter kan användas om och om igen, av nya användare runt om i Sverige.
- Vi förädlar gåvor som inte går att sälja i våra butiker genom internt samarbete med sömnadsgrupper och återbruksgrupper som kan ta tillvara materialet.
- De varor som inte kan säljas i butikerna återvinner vi antingen via vårt program för textilåtervinning eller via avfallshantering på kommunens återvinningscentraler.
- Läs mer under avsnitt "Hållbarhet" samt "Gåvor och sortering".
Start av butik
Syftet med att driva en second hand-butik är att skapa ett ekonomiskt överskott. Överskottet från försäljningen bidrar till att finansiera Röda Korsets verksamheter lokalt, nationellt och internationellt.
Förarbete och ekonomiska förutsättningar
• Genomför en lokal marknadsanalys och kartlägg konkurrenter och kundgrupper
• Ta styrelsebeslut om att starta en second hand-butik och utse en arbetsgrupp
• Ta fram en verksamhetsplan med budget
• Om det blir aktuellt att anställa personal – läs vidare i arbetsgivarhandboken.
• Rekrytera frivilliga och frivilligledare lämpliga för uppdragen. Annonsering av volontärer görs via verktyget Reachmee.
Nyckeltal
Nyckeltal används för att kontinuerligt följa upp hur det går för föreningen under en längre tid, ger stöd i beslutsfattandet och underlättar för att styra mot uppsatta mål.
Nyckeltal kan användas på olika sätt och vara inriktade på olika typer av mått; lönsamhet, verksamhet, finansiella mått etc.
För att nyckeltalet ska vara användbart ska vissa krav vara uppfyllda. De ska vara:
• Mätbara
• Begripliga
• Enkla
• Uppföljningsbara
• Motiverande
• Belönande
Vilka nyckeltal som är bäst att använda beror bland annat på butikens storlek. Nyckeltal som går att använda inom Röda Korsets second hand-butiker:
Lönsamhetsmått, exempel:
- Försäljning per vecka/månad/år
- Snittpris per köp
- Försäljning per varukategori
- Försäljning per öppen timme
- Se även till Försäljning per kvadratmeter
Verksamhetsmått, exempel:
- Nya kunder/år
- Kundbesök/dag eller månad
Andra exempel på mätetal:
- Antal volontärer i verksamheten
- Antal besök hemsidan månad/år
- Tidningsreportage eller annonsering /år
Skatteregler
Röda Korset räknas idag som kvalificerad allmännyttig ideell förening befriad från beskattning och ska inte bedriva beskattad näringsverksamhet. Second hand-försäljningen, som drivs i enlighet med Röda Korsets grundvärderingar, riktlinjer, bestämmelser och anvisningar uppfyller de kriterier som krävs för att bedriva skattebefriad näringsverksamhet.
I Kretshandboken behandlas bland annat följande skatteområden:
• Inkomstanvändning
• Deklarationsskyldighet
• Inkomstbeskattning
• Kostnadsersättningar
• Organisationsnummer
• Milersättning
• Moms
• Lön och arvode
• Lokalhyra
• Löneskatt
• Fastigheter
Läs vidare under i Kretshandboken.
Lokal
Hitta en ändamålsmässig lokal
Sök efter lämplig lokal som har bra butiksyta men även bra lagerutrymme för varuhantering. Det är viktigt att det finns goda utrymmen för sortering och hantering av de gåvor som kommer in. Att ta hand om det som blir över, som inte går att sälja eller återvinna är en del av arbetet med second hand. Goda utrymmen för lagring av det som ska återbrukas eller återvinnas bör också finnas i nära anslutning till lokalen.
Tänk på att alla människor oavsett funktionsförmåga ska kunna ta sig in och fram i butiken.
Lokalen ska ha godkänd brandinspektion.
Att hyreskontraktstiden ska vara rimlig. Ta gärna hjälp av någon att analysera kontraktet i sin helhet.
Geografisk placering och omgivning
Hur rör människorna på gatorna utanför lokalen? Det är positivt om andra butiker som kunder besöker ofta finns i närområdet, så som daglig varuhandel, andra detaljhandelsföretag, bank och apotek. Citylägen kan vara dyrare i hyreskostnad men har ofta fler kunder. Det kan även vara en fördel om andra second hand-butiker finns i närområdet. Kartlagt mönster visar att många kunder hos second hand-butiker brukar besöka flera butiker. Samtidigt innebär det en konkurrens om gåvogivandet.
Att tänka på:
- Lokalen får gärna ha stora skyltfönster/ plats för skyltar som visar förbipasserande att vi finns.
- Att det ska finnas gott om parkeringsplatser för kunder och gåvogivare. Gåvogivare vill gärna att det ska vara enkelt att lämna gåvor.
- Att det ska vara lätt att ta sig dit med hjälp av kollektivtrafik. Busshållplats bör finnas nära och i större städer gärna möjlighet att ta sig dit med spårvagn/pendeltåg/tunnelbana.
- Om det är aktuellt med cafédel i butiken, kontakta kommunens Hälsovårdsförvaltning för att se över möjligheterna att servera fika.
- Kontakta kommunen och fastighetsvärden om den utvändiga skyltningen behöver bygglov.
- Om er butikslokal ligger på en bakgata, hör då om möjligheten att få skylta upp ett fönster också på annan plats där ni hänvisar till er adress.
- Kontakta gärna din kommun för att säkerställa att lokalen uppfyller eventuella krav enligt arbetsmiljölagen.
Kom ihåg att kontakta infoservice vid nystart av second hand-butik eller om ni ska byta adress för en second hand-butik.
Pop-up butik
Ett bra sätt att öka försäljningen och intäkterna är att sätta upp en tillfällig försäljningsarena, en pop-up butik. En pop-up butik kan byggas upp i en tillfällig lokal som andra aktörer/företag upplåter för er att driva exempelvis en julförsäljning i eller en insamlingsaktivitet.
Varumärke och kommunikation
Skyltning
Kunderna ska känna igen och förstå att det är en Röda Korset second hand-butik de besöker. En väl kommunicerad fasad, skyltfönster och butik är betydelsefull.
Det ska tydligt skyltas med vår Svenska Röda Kors logotype och ordbild för Second Hand utanför butiken så att besökaren förstår vad det är för verksamhet. Länk grafisk manual second hand
Vi är Ett Röda Kors och våra butiker ska:
• Ha en tydlig skyltning utanför butiken som kommunicerar Svenska Röda Korset samt en dörrskylt med information om butikens öppettider och gärna kontaktuppgifter till butiken.
• Tydligt kommunicerar vår logotype inne i butiken.
• Följer Röda Korset grafiska riktlinjer på allt butiks- och marknadsmaterial, det vill säga på skyltar, affischer, fasadskyltning, i sociala medier etc. Tryckt material finns att beställa i Föreningsbutiken. Där finns även redigerbara mallar ni kan fylla i och trycka eller skriva ut.
• Skyltar upp butiken med det kampanjmaterial som tas fram till planerade marknadskampanjer. Material beställer ni i Föreningsbutiken.
• Använder centralt kampanjmaterial och sprid det i era sociala medier.
• Samlar informationsmaterial om Röda Korset Second Hand, Röda Korsets nationella och globala verksamhet samt er lokala verksamhet i kretsen på en vägg/Informationstavla på lämplig plats i butiken. Då entrén är en viktig exponeringsyta av varor rekommenderar vi att ni placerar väggen längre in i butiken, förslagsvis vid kassan.
• Har en Röda Korset mailadress till butiken. Standard för våra second hand-butiker är: secondhand.ort@redcross.se. Den här mailadressen ska inte vara bunden till en person. Den ska användas i sociala medier och i våra externa kanaler.
Läs mer om hur du ansöker om en mailadress.
Grafisk manual
Svenska Röda Korset har ett särskilt tillstånd att använda det röda korset i utmärkande syfte. Logotypen ska då vara relativt liten och kopplas ihop med orden ”Röda Korset”. Organisationssymbolen/ logotypen får aldrig ritas om eller förändras. Korset måste alltid vara rött och bakgrunden vit. Riktlinjer och regler vid kommunikation av Röda Korsets logotype hittar ni i vår artikeln kring grafiska riktlinjer.
Läs mer om logotypen
Webbplats och Sociala medier
Det är viktigt att vi har en uppdaterad hemsida med butikens adress, kontaktuppgifter och öppettider. I nya Redy skriva öppettiderna. Bestäm vem som ansvarar för löpande uppdateringar såsom ändring av öppettider under jul och sommar.
Ni kan skapa egna Facebook och Instagram konton där ni kan visa nyheter, fina produkter och bygga relation med besökarna. På Facebook kan ni till exempel hänvisa till information som öppettider och liknande, och på Instagram skapar ni en känsla för vad som finns i butiken. Profilbild för sociala medier finns i föreningsbutiken.
En bildskärm med rörligt material i butiken gör att ett budskap kan kommuniceras ännu tydligare till våra kunder. Visa gärna kampanjmaterial eller andra framtagna filmer om vår verksamhet.
Butiksmaterial
Tryckt butiks- och marknadsmaterial, exempelvis skyltar, affischer, kassar, prisetiketter och kampanjmaterial finns att beställa i Föreningsbutiken.
För mer information om aktuella färgkoder och inredning välkommen att kontakta secondhand@redcross.se
Medarbetare
Arbetsmiljöansvar
En god arbetsmiljö är en förutsättning för att möjliggöra våra verksamheter. Arbetsmiljöarbetet handlar främst om att förebygga ohälsa och skador på grund av arbetet, såväl den fysiska miljön som den psykosociala miljön.
Kretsstyrelsen är alltid skyldig att se till att arbetet kan utföras utan risk för ohälsa eller olycksfall. Huvudansvaret för att arbetsmiljöarbetet fungerar åligger kretsstyrelsen, i första hand ordförande, eller annan person i styrelsen som utsetts för uppdraget. Kretsstyrelsen kan skriftligen delegera arbetsmiljöarbetsuppgifter till frivilligledare eller anställd chef. Kretsstyrelsens yttersta ansvar kan dock aldrig delegeras bort.
Ansvaret omfattar alla som utför arbete i kretsens hyrda eller ägda lokal, det vill säga frivilliga, förtroendevalda, personer hänvisade från olika myndigheter samt praktikanter och anställda. Även inhyrd eller inlånad arbetskraft omfattas av kretsstyrelsens arbetsmiljöansvar.
Den fysiska arbetsmiljön ska vara lika säker för alla, oavsett typ av medarbetarskap. Det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) är först och främst förebyggande och handlar om att tydliggöra fysiska och psykosociala arbetsmiljöfrågor anpassade till de risker som finns i varje enskild verksamhet. Regelbundna riskbedömningar ska genomföras med syfte att hitta och åtgärda eventuella risker innan någon hunnit skadas. I arbetet ingår också att följa upp eventuella olyckor eller tillbud och vidta åtgärder.
Regelbundna skyddsronder ska genomföras och en skriftlig handlingsplan upprättas för att utgöra en del av kretsens årliga verksamhetsplan. Skyddsombud och medarbetare ska enligt arbetsmiljölagen ha möjlighet att medverka i arbetsmiljöarbetet.
Som stöd till kretsen för att arbeta med arbetsmiljön finns ”Arbetsmiljö-kretsens arbetsgivarhandbok” och även digitala kurser i ämnet kan du hitta i kalendarium
Arbetsgivaransvar
Om en kretsstyrelse väljer att anställa medarbetare eller har medarbetare i anställningsliknande förhållanden, såsom praktikanter och inhyrd personal, är det kretsstyrelsen som är arbetsgivare. Detta innebär att kretsstyrelsen får ett arbetsgivaransvar. Därmed ska kretsstyrelsen säkerställa att lagar, avtal och förordningar som omfattar arbetsgivaransvaret och som är tillämpliga för den egna verksamheten efterföljs.
Kretsen är skyldig att följa Svenska Röda Korsets arbetsgivarregelverk som innefattar arbetsrättsliga lagar och regler såväl som våra internt ställda krav. Läs mer Kretsen som arbetsgivare.
Frivilliga/ volontärer
Frivilligarbete är kärnan i Röda Korsets verksamhet och möjliggöra att vi kan hålla öppet våra butiker. Innan uppstart är det viktigt att ni diskuterar igenom möjligheten till engagemang och insats. För att kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt i second hand-butiken behövs tydliga riktlinjer på vad som förväntas av den frivilliga på sitt uppdrag.
Annonsering av frivilliga sker annonsering i det digitala verktyget ReachMee.
Material såsom volontäraffischer finns att skriva ut/beställa i föreningsbutiken.
Konkurrerande verksamhet
Det är inte tillåtet för anställda och frivilliga på Röda Korsets second hand-butiker att i privat regi bedriva liknande verksamhet, det står skrivet i kollektivavtalet §3 3.2.
Säkerhet i butiken
Grunden för butikernas säkerhetsarbete bygger på dels arbetsmiljölagen och dels de riktlinjer för Svenska Röda Korsets interna säkerhetsarbete som generalsekreteraren fastställt. Röda Korset ser säkerhetsarbetet som proaktiva åtgärder för att förhindra, och en förmåga att hantera konsekvenser av oönskade händelser och dess skadliga effekter på människor och egendom.
Läs mer om säkerhetsarbetet i kretsens arbetsgivarhandbok
Det finns även digitala kurser på svensk handels hemsidan Webbutbildning: "Säker i butik" - Svensk Handel och Handelsrådet runt säkerhet i butik.
Securitas har tillsammans med Röda Korset tagit fram en säkerhetslösning anpassad till verksamheten i butiker och kretsar för att skapa en trygg och bekymmersfri vardag. Säkerhetslösningen innehåller inbrottslarm och överfallslarm som är anslutna till Securitas larmcentral och skyddar dig, din personal och dina lokaler dygnet runt, året om. Kontakta infoservice 0771-19 95 00 för mer information.
Röda Korset har upphandlat en leverantör av deponeringsskåp anpassat till våra second hand-butiker. Deponeringsskåp DS 44E Art.nr: 813756 För att beställa deponeringsskåp, kontakta Gerdmans Telefon: 0433-75 000 www.gerdmans.se
• Värdeskåpet ska vara placerat i direkt anslutning till uppräkningsplatsen.
• Vid uppräkning av kontanter och andra värdehandlingar behövs en väl skyddad plats eller ett uppräkningsrum.
• Rutinen bör vara täta bankningar.
• Uppräkningsrummet ska ha låsbar dörr med tittöga och dörrstängare. Alternativt ska uppräkning ske när butiken är stängd.
• Uppräkningsplatsen ska vara insynsskyddad.
• Uppräkning får aldrig ske i närvaro av kunder.
• Larmmöjlighet ska finnas.
• Placera gärna längdmarkeringar vid ytterdörr/kundentré.
Säkerhet i lagerutrymmen och personalentréer
Lagerutrymmen och personalentréer är områden som särskilt kan behöva uppmärksammas. Medarbetarna ska kunna känna sig säkra på att inte bli överrumplade av främmande personer i lagerlokalen. Se till att obehöriga inte obemärkt kan ta sig från butiken till bakomliggande utrymmen och lagret. Öppningar och dörrar behöver vara låsbara eller försedda med annan anordning som gör att obehöriga inte kan passera utan att det uppmärksammas.
Se till att det är god utblicksmöjlighet och fri sikt runt personalentrén, så att det inte finns ställen där obehöriga kan gömma sig. God belysning är också viktigt, så att det inte finns mörka områden runt entrén. Många gånger är huvudentrén ett bättre alternativ för utpassering, eftersom det i de flesta fall finns fler fönster att se ut igenom och ha koll på vad som finns i närområdet.
Hämtning och lämning av pengar
När ni hämtar och lämnar pengar är det viktigt att variera transportsätt och tider för att göra det svårt att kartlägga butikens rutiner. När kassan räknas ska det ske i ett särskilt insynsskyddat utrymme med låsbar dörr. Det är viktigt att arbetsledaren tar hänsyn till att medarbetarna aldrig ska stå ensamma i butik. Om vi i undantagsfall är ensamma i second hand-butiken ska butiken vara stängd.
Säkerhet vid kassan
Alla köp ska registreras i kassan och lådan ska slås igen efter varje köp. Lämna aldrig kassan öppen under försäljningstimmarna, om kassan lämnas obemannad om så för en liten stund ska kassan låsas och nyckeln tas med. När dagen är slut, dagskassan räknad och pengarna bankade eller inlåsta i värdeskåp, lämna då kassalådan öppen. Vid inbrott visar det att där inte finns några pengar att hämta utan att kassalådan -behöver brytas upp och bli förstörd.
Om det finns medarbetare som är under 18 år ska de inte ha ensamt ansvar för kassan. Ett alternativ till en vanlig kontantkassa är sluten kontanthantering. Pengarna blir svårare att komma åt vilket minskar risken för rån. När personalen i kassan slipper hantera mynten minskar också risken för nickelallergi.
Alla säkerhetsincidenter och tillbud ska snarast rapporteras.
Beredskap för att ta hand om rånoffer
Butiken ska ha fastlagda rutiner för hur man agerar vid och efter till exempel ett rån. Det är viktigt att arbetsgivaren har rutiner så att medarbetaren kan få snabb hjälp om de utsätts för ett rån eller en hotfull situation. Ofta behövs stöd direkt efter händelsen, men man kan också få en fördröjd reaktion som gör att hjälp kan behövas efter att det har gått en tid. Läs mer här. LÄNK
Försäkring
Röda Korset har vissa gemensamma försäkringar som gäller kollektivt för alla rödakorskretsar, second hand-butiker/mötesplatser, medlemmar och frivilliga. Dessa är en kollektiv olycksfallsförsäkring, en ansvarsförsäkring samt en motorfordonsförsäkring.
Utöver detta erbjuds försäkringsskydd via en centralt tecknad försäkring. Försäkringen omfattar egendoms-, ansvars-, avbrotts-, rättskydds, kris-, kundolycksfalls- och överfallsförsäkring. Försäkringen är tecknad i Länsförsäkringar Stockholm.
Second hand-butiken som önskar försäkringen skicka ett mejl till info@redcross.se
För mer läsning om försäkringarna. Villkoret för att försäkringen ska börja gälla är att kretsen gör en anmälan.
Röda Korset har utsett försäkringsmäklaren -Söderberg & Partners till handläggare för försäkringar för organisationen. Söderberg & Partners är inte ombud för de olika försäkringsbolag där försäkring tecknas utan företräder alltid Röda Korset. Söderberg & Partners handhar den löpande skötseln av försäkringar samt svarar för administration av skador. Skadereglering görs av respektive försäkringsbolag.
Om problem uppstår eller om du är missnöjd med bemötande eller hantering från försäkringsbolagens sida, kontakta Söderberg & Partners, telefon 0500-44 77 34
E-post: katarina.karlsson@soderbergpartner.se
Olycksfall för medlemmar och frivilliga ska omedelbart anmälas till försäkringsbolaget AIG, telefon 08-506 920 80 försäkringsnummer 104-3700.
Olycksfallet ska även dokumenteras för att utgöra en del av kretsens systematiska arbetsmiljöarbete samt rapporteras till säkerhetsansvarig på Röda Korset.
För övriga centrala försäkringar som berör den lokala verksamheten läs kretshandboken.
Vid kris och insamling
Utöver vardagsverksamheter som second hand så har kretsen en roll att agera i samband med kriser. Butiken ska alltid hålla sig uppdaterad om aktuella insamlingar för akuta ändamål.
De erfarenheter och förmågor som kretsen bygger i vardagen är centrala resurser för den lokala krisberedskapen. Vid en kris kan kretsen tillfälligt pausa, utöka, eller ställs om vardagsverksamheter. Det är kretsen som bestämmer vilken verksamhet som är prioriterad. Den som är frivillig kan få frågan att hjälpa till i en krisinsats i stället för sin ordinarie verksamhet. En del frivilliga har även vidareutbildat sig för att vara bättre rustade för att kunna agera i samband med kriser. En roll som exempelvis kan vara till nytta både i vardag och kris är rollen som krisstödjare.
Om kretsen väljer att agera i en kris kan second hand-butiken vara en viktig resurs, exempelvis för insamling av akuta medel eller som möteslokal för exempelvis insatsledning att samla drabbade i.
Det är viktigt att kretsen beslutar om vilken roll verksamheten kan ha i en kris och formulerar det i sin krisberedskapsplan. Vid pågående kriser förekommer det även att privatpersoner och företag vill ge gåvor till den pågående insatsen, och gåvohantering är ju något som butikerna och dess frivilliga har stor vana av från vardagen. Att de frivilliga inom second hand-verksamheten funderar över vilken roll de kan axla under en krisinsats stärker kretsens möjlighet att agera vid oväntade och plötsliga kriser.
Mer information om krisberedskapsplan, roller i krisberedskap och annat nyttigt finns under rubriken Lokal krisberedskap i kunskapsbanken på Rednet. Här finns även information om rollen som krisstödjare.
Upphandlade avtal
Leverantörer
Svenska Röda Korset har som mål att all upphandling ska ske med hänsyn tagen till kostnad, funktion, miljö och kvalitet. Dessutom med bästa möjliga leverans-, garanti-, och servicevillkor. Genomförandet ska genomsyras av affärsmässighet, objektivitet och konkurrens samt avgöras utifrån det som totalt sett är förmånligast för Svenska Röda Korset.
Det finns centralt upphandlade avtal med företag som ger oss förmånliga priser vid inköp av produkter.
Lagar & Tillstånd
Inkomstskattelagen
Allmännyttig ideell förening kan bli förmånligt behandlad skattemässigt (begränsad skatteskyldig) om samtliga nedanstående kriterier uppfylls:
• allmännyttigt ändamål: föreningens syfte ska vara att främja allmännyttigt ändamål till exempel försvarsändamål, hjälpverksamhet, social verksamhet
• verksamhetens art; att i praktiken och så gott som uteslutande under hela året bedriva allmännyttig verksamhet i enlighet med föreningens stadgar och verksamhetens riktlinjer
• öppenhet; föreningen får i princip inte vägra inträde, dock några få medlemsbegränsningar
• inkomstanvändning: det krävs också att föreningen använder sina inkomster till den allmännyttiga verksamheten, dvs. fullföljer sina ändamål. Minst 80 procent av inkomsten ska användas till den allmännyttiga verksamheten. Bedömningen av hur inkomsterna använts brukar avse en period om cirka fem år.
Allmännyttiga ideella föreningar är undantagna från skattskyldighet för följande slag av intäkter:
• Rörelseinkomsten ska komma från en verksamhet som har naturlig anknytning till föreningens ändamål. Som en del i det internationella biståndet har Svenska Röda Korset tidigare samlat in och distribuerat kläder till katastrofområden. Nu, när Svenska Röda Korset inte skickar kläder utomlands säljs gåvorna i second hand-butiken och nettot används för bistånd internationellt, nationellt och lokala sociala projekt. Av detta skäl anser vi att verksamheten har en naturlig anknytning till föreningens ändamål.
• Rörelseinkomst från verksamhet som av hävd har utnyttjats som finansieringskälla för ideellt arbete. Röda Korset har i alla år finansierat vår hjälpverksamhet genom penninginsamlingar – antingen akuta eller genom årligen återkommande kampanjer – eller genom att auktionera eller sälja ut skänkta och tillverkade saker på kretsarnas basarer.
Second hand-butikerna bör kunna ses som ett exempel på basarverksamhet och således få räknas till hävdvunna finansieringskällor och därmed åtnjuta skattefrihet.
Huvudsaklighetsprincipen innebär att en verksamhet ska bedömas efter sin huvudsakliga inriktning. Det innebär att finns det inslag som bedöms skattepliktiga, kan detta innebära att hela verksamheten blir skattepliktig om de utgör för stor andel av hela försäljningsintäkten.
Å andra sidan innebär denna princip att om den huvudsakliga verksamheten är skattebefriad, blir även den icke skattebefriade verksamheten skattebefriad. Har en förening både skattefria och skattepliktiga rörelseinkomster måste den skattefria delen uppgå till cirka 75 procent för att beskattning inte ska ske. Är kravet uppfyllt blir hela rörelseinkomsten skattefri.
Second hand-butikernas försäljning har enligt vår uppfattning både skattefria rörelseinkomster – klädförsäljningen – och skattepliktiga rörelseinkomster om ni driver en caféverksamhet som riktar sig till allmänheten.
Var noga med att bevaka att skattepliktiga rörelseinkomster inte överstiger gränsvärdena. Vid svåra tolkningar bör avstämning ske med redovisningsexpert eller revisor.
Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet är inte heller skyldiga att deklarera och betala moms. Om en allmännyttig ideell förening däremot blir skyldig att betala inkomstskatt för näringsverksamhet ska den också deklarera och betala moms på momspliktig försäljning.
Läs mer om inkomstskattelagen på www.riksdagen.se Sök på SFS nummer 1999:1229
På Riksskatteverkets hemsida finns information till föreningar om bland annat skatteregler (SKV 324 utgåva 18), inkomsttaxering, moms, arbetsgivaravgifter, deklaration, stadgar, organisationsnummer, styrelsens ansvar, revisor, arkivering.
Läs vidare här: www.skatteverket.se Sök på Ideell förening
Konsumentköplagen
Konsumentköplagen gäller när ett företag säljer varor till en konsument. Lagen är tvingande till konsumentens fördel. Det innebär att säljaren inte får ge konsumenten sämre villkor än de som finns i lagen. Lagen gäller alla varor – även begagnade varor och varor som säljs till sänkt pris.
Butiken har säljaransvaret gentemot kunden och konsumentköplagen gäller.
Vid köp av till exempel begagnade kläder i second hand-butiker kan kunden alltså kräva att butiken åtgärdar eventuella brister eller ger prisavdrag för sådana fel som kunden inte blivit upplyst om eller själv kunnat upptäcka vid köpet. Har varan ett befintligt fel, men ändå bedöms kunna säljas, exempelvis en finare vara med nagg eller liknande ska det stå att produkten säljs i befintligt skick och hänvisning till defekten. Det informerar kunden om felet och visar att butiken redan tagit det i anspråk vid prissättningen.
Alla uppgifter om plaggens kvalitet, tvättbarhet och så vidare, ansvarar second hand-butiken för, även om butiken i sin tur har fått uppgifterna från en privat säljare.
Men eftersom det rör sig om begagnade varor, får kunden acceptera att varorna i second hand-butiken kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening.
Konsumentköplagens anvisningar och råd
Även om kunden efter köpet är missnöjd med kvalitén på varan, är det inte säkert att det är ett köprättsligt fel på den, som kunden kan reklamera med stöd av konsumentköplagen. Varan ska som huvudregel vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara det som köpare och säljare kom överens om muntligt eller skriftligt. Även priset är en avgörande faktor för hur mycket kunden kan förvänta sig av varan. Kunden kan normalt inte hävda sådana fel som kunden kände till eller borde ha sett vid köpet, åtminstone inte om kunden förstod effekterna av felet. I konsumentköplagen finns en definition av vad ett fel är.
Varan är felaktig om;
• den inte överensstämmer med vad kunden och säljaren kommit överens om när det till exempel gäller varans art, mängd, kvalitet och förpackning.
• det inte finns med nödvändiga anvisningar om installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Bruksanvisning ska normalt vara på svenska.
• Om kunden inte kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om;
- den inte är lämpad för sitt ändamål, till exempel om ett regnplagg inte står emot regn.
- den inte är lämpad för det särskilda ändamål som kunden tänkt använda den till och säljaren borde förstått detta.
- den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och har de egenskaper som säljaren hänvisat till genom att visa upp ett prov eller modell.
- den inte är förpackad på vanligt eller försvarligt sätt som behövs för att skydda den.
Varan är dessutom felaktig om;
• Säljaren har låtit bli att upplysa dig om varans egenskaper eller användning, som säljaren har känt till eller borde ha känt till och som kunden rimligtvis räknade med att bli upplyst om och detta har påverkat köpet.
• Den avviker i något annat avseende från vad kunden rimligtvis hade kunnat förutsätta.
Fel trots förbehåll om befintligt skick;
Om varan sålts i befintligt skick eller med liknande förbehåll, är den felaktig om den är i sämre skick än köparen rimligtvis hade kunnat räkna med. När man bedömer varans skick tas hänsyn till varans pris. Vid köp av begagnade varor på auktion, där köparen har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen, utgår man från utropspriset, om ett sådant finns. För nya varor som utbjuds på auktion gäller de allmänna felreglerna. Regeln säger inte allt. Säljaren ansvarar ändå om varan skulle vara farlig eller om oriktiga uppgifter har lämnats av säljaren själv eller av någon i bakre säljled.
När varan är farlig eller oduglig;
Om varan är farlig från hälso- och säkerhetssynpunkt eller uppenbart oduglig anses den vara felaktig. Det gäller varor som inte uppfyller i lag eller av myndighet fastställda krav, till exempel om varan säljs i strid med saluförbud enligt marknadsföringslagen eller produktsäkerhetslagen. Är varan så bristfällig att dess användning medför en påtaglig fara för liv och hälsa anses varan också felaktig utan att några förbud eller föreskrifter behöver ha överträtts.
Läs mer på www.konsumentverket.se
Om ni beslutar er för att ha café eller servera fika gäller livsmedelslagen.
Livsmedelslagen
1. Utgångspunkten är konsumentens självklara rätt till säkra livsmedel (även dryck).
2. Reglerna gäller all livsmedelshantering som sker med regelbundenhet till exempel varje vecka.
3. Det är rödakorskretsen som ska vara aktiv med egna skrivna dagliga rutiner (städning och hygien) och egna skrivna kontrollrutiner. Kretsen ansvarar för att alla känner till och förstår rutinerna.
4. Det är rödakorskretsen som är ansvarig för all (betalt och skänkt) vidareförmedling av livsmedel.
5. Den som förmedlar livsmedel måste ha kunskap om alla ingredienser i produkten.
6. Varje varas tillverkningsdatum, maximala exponeringstid, förvaringstemperatur och eventuell tidigare uppvärmning måste vara känd av alla.
7. Det ska finnas kunskap om tänkbara konsekvenser av avsteg från rutinerna.
8. Kunskap om varor och tillverkningsmetoder ska kunna påvisas.
9. Plan för utbildning i bland annat rutinerna ska finnas.
10. Skrivna rutiner för hälsan och den personliga hygienen ska finnas.
11. Första punkten i de skrivna rutinerna ska vara: ”Om du har sår på händerna eller känner dig dålig, hängig eller har hosta, får du inte arbeta i köket eller sälja/dela ut livsmedel.”
12. Det måste finnas en personaltoalett, det vill säga en toalett som inte används av besökarna.
13. Kretsen måste ha sin livsmedelsverksamhet registrerad hos Miljö- och Hälsovårdsförvaltningen i kommunen.
14. I samband med anmälan om registrering kan myndigheten även kräva ett godkännande av verksamheten.
15. Avgift för registrering bör motsvara en arbetstimme enligt kommunens timtaxa.
16. Avgift för godkännande är densamma som den årliga kontrollavgiften, vilket bör innebära (grupp 2.2) 1 800 kr.
17. Den årliga kontrollavgiften (både vid godkännande och registrering) ska nedsättas eller efterges, allt beroende på risk och kontrollbehov, se 3 kap,1 § i Livsmedelsverkets föreskrifter om avgifter.
Mer information kan sökas på Livsmedelsverkets hemsida: www.slv.se
Skaffa broschyren ”Nya regler om hygien – för säkerhets skull” från kommunen.
Fairtrade
Kaffe och te som serveras i våra verksamheter ska vara Fairtradecertifierat enligt riksstämmobeslut från 2005. Vi har en inköpshandbok som ställer etiska krav och en policy för hållbar utveckling där vi ska bidra till en social hållbar samhällsutveckling.
Fairtrade bidrar till:
• Goda arbetsförhållanden, långsiktighet, en skälig lön/betalning och miljömedvetenhet.
• En öppen, demokratisk organisationsstruktur.
• En utvecklande, och tillmötesgående dialog mellan alla aktörer där delaktigheten är grundläggande.
• Främja långsiktiga och stabila handel-relationer.
• Arbetet ska följa FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, FN:s barnkonvention och ILO:s grundläggande konventioner.
• Främja jämställdhet mellan män och kvinnor.
• Sprida information, utbilda och genomföra kampanjer i utbildnings- och upplysningssyfte.
• Prioritera produkter som i så hög grad som möjligt förädlats i ursprungslandet.
Kampanjmaterial finns att beställa på www.fairtradesverige.se. Skylta upp vid kaffetermosen eller på borden så det tydligt framgår att Röda Korset stödjer en etisk produktmärkning.
Lotteri
Som ideell förening har Röda Korset tillstånd att anordna lotterier. Förutsättningarna är att:
• Kretsstyrelsen söker tillstånd hos kommunen, varje krets måste ha ett eget separat tillstånd.
• Värdet av vinsterna i lotteriet motsvarar minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde.
• Vinstandelen anges på lottsedlarna, lott--listorna eller på den plats där lotteriet bedrivs.
Det kan antas att lotteriet kommer att ge sökanden skälig avkastning och att denna kommer att användas för det aktuella allmännyttiga ändamålet.
Läs §15–16 Lotterilagen för ytterligare information. Lotterier som inte behöver tillstånd återfinns i §19. LÄNK
Medlemskap
Ideell Second hand
Röda Korset Second hand är med i Ideell Second Hand (ISH), ett nätverk för ideella second hand-butiker som innehar 90-konto runt om i Sverige. Allt som säljs i butikerna är gåvor från allmänheten och företag. Totalt består nätverket av drygt 500 butiker från Kiruna i norr till Ystad i söder.
Alla medlemmar i Ideell Second Hand arbetar aktivt för att öka återanvändning av textil, saker och möbler. Gemensamt för samtliga medlemmar är, förutom 90-konto, att allt överskott går till medlemmarnas sociala arbete i Sverige eller utomlands.
Många av medlemmarnas butiker ger även plats för arbetsträning, praktik och volontärskap.
90-konto och Giva Sverige
Svenska Röda Korset är 90-kontoinnehavare. Dessa konton tilldelas av Svensk Insamlingskontroll och förutsätter att vi som organisation följer dess anvisningar.
Dessutom är Svenska Röda Korset medlem i Giva Sverige, en branschorganisation för tryggt givande, och följer därmed även deras riktlinjer.
Uppdaterad .